Ρεπορτάζ libre-Οδική Ασφάλεια: Στοιχεία σοκ για τα τροχαία-Δύο στους τρεις τρέχουν και οδηγούν πιωμένοι
Η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους παραμένει ιδιαίτερα αρνητική παρά τη μικρή πρόοδο που καταγράφεται ανά τομείς. Όπως αναφέρει το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφαλείας του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα παραμένουν μια από τις πλέον σημαντικές αιτίες θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στη χώρα.
Τονίζεται ότι στη διάρκεια του 2024 και του 10μήνου του 2025, η Ελλάδα καταγράφει υψηλά ποσοστά ατυχημάτων, που σχετίζονται συχνά με μη τήρηση κανόνων οδικής ασφάλειας.
- Παρά τις συνεχείς καμπάνιες, οι κύριες αιτίες ατυχημάτων παραμένουν η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Είναι τραγικό, θα μπορούσε να πει κανείς, ότι εν έτει 2025, 2 στους 3 οδηγούς παραβιάζουν κάποια στιγμή το κόκκινο φανάρι, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα την πιθανότητα ατυχήματος.
Οι συνεπιβάτες, δε, δείχνουν να μην φορούν ζώνη ασφαλείας σε ποσοστό που ξεπερνά το 70%. Φαίνεται ότι νιώθουν άτρωτοι στη θέση του συνοδηγού ή στην πίσω θέση.
Και όλα αυτά ενώ είναι διαπιστωμένο ότι η αύξηση κατά 1 χλμ./ώρα της μέσης ταχύτητας κυκλοφορίας αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος κατά 3%.
Μπορεί να δώσει σ’ αυτό το κομμάτι δραστικές λύσεις η τεχνολογία;
Το Πολυτεχνείο πιστεύει ότι μπορεί. Γι’ αυτό και προκρίνει ως πιθανές λύσεις τη μείωση των ορίων ταχύτητας σε αστικές περιοχές στα 30 χλμ./ώρα (προβλεπόμενη μείωση νεκρών έως 104 ετησίως) αλλά και την ενίσχυση τεχνολογιών τηλεματικής και παρακολούθησης οδηγικής συμπεριφοράς.
Σε διαφορετική περίπτωση θα συνεχίσουμε να θρηνούμε πολλούς νεκρούς.
Πρέπει, εδώ, να σημειωθεί ότι η πιο ευάλωτη ομάδα στα τροχαία ατυχήματα είναι η ηλικιακή ομάδα 18-30 ετών, η ελληνική νεολαία δηλαδή.
Η κύρια αιτία ατυχημάτων σ’ αυτήν την ηλικιακή κατηγορία είναι η οδήγηση με δίκυκλο, συχνά χωρίς κράνος. Επίσης, τα περισσότερα ατυχήματα σχετίζονται με ριψοκίνδυνη ανθρώπινη συμπεριφορά και έλλειψη εμπειρίας. Λογικό. Αλλά μπορεί να αντιμετωπιστεί.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την έρευνα, το 80% των νεκρών και τραυματιών από τροχαία ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 16-44 ετών, γεγονός που δείχνει την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις σε νεαρότερους οδηγούς, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης όσο και ελέγχων.
- Κοινές αιτίες δυστυχημάτων σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες παραμένουν, εδώ και πολλά χρόνια, η υπερβολική ταχύτητα και η μη χρήση ζώνης.
Τέλος, η χρήση κινητού τηλεφώνου παραμένει ιδιαίτερα διαδεδομένη και επικίνδυνη στους νεότερους οδηγούς.
Τελικό συμπέρασμα: Οι πάντες οφείλουν να είναι πιο προσεκτικοί. Οι νέοι διότι δεν διαθέτουν την ανάλογη εμπειρία και υπερτιμούν, πολλές φορές, τις δυνάμεις τους. Οι μεγαλύτεροι γιατί δεν έχουν πια τα παλιά, γρήγορα αντανακλαστικά.