Λούβρο: Νευρική κρίση στο Παρίσι μετά τη “ληστεία του αιώνα”-Η λεία ίσως δεν βρεθεί ποτέ
Το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι παραμένει κλειστό για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα, καθώς συνεχίζονται οι έρευνες για τη θεαματική ληστεία που σημειώθηκε την Κυριακή και συγκλόνισε τη Γαλλία. Οι δράστες, χρησιμοποιώντας φορτηγό με ανυψωτική σκάλα, κατάφεραν να εισέλθουν στη Γκαλερί του Απόλλωνα μέσω παραθύρου, και μέσα σε 4 μόλις λεπτά αφαίρεσαν οκτώ κοσμήματα ανεκτίμητης αξίας, κυρίως από την εποχή του Ναπολέοντα.
Ο συναγερμός ενεργοποιήθηκε, ωστόσο οι φύλακες ακολούθησαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας που προέβλεπαν την απομάκρυνση των επισκεπτών, δίνοντας έτσι πολύτιμο χρόνο στους ληστές να διαφύγουν. Από τα εννέα αντικείμενα που εκλάπησαν, βρέθηκε μόνο η κορόνα της αυτοκράτειρας Ευγενίας.
“Αποτύχαμε” – Το Παρίσι παραδέχεται τα λάθη του
Ο υπουργός Δικαιοσύνης της Γαλλίας, Ζεράλντ Νταρμανέν, δεν μάσησε τα λόγια του. «Το σίγουρο είναι ότι αποτύχαμε», δήλωσε στο France Inter, αναγνωρίζοντας πως η ληστεία αποκάλυψε σοβαρές αδυναμίες στην ασφάλεια του πιο διάσημου μουσείου του κόσμου.
Les images du cambriolage du Louvre (document BFMTV) pic.twitter.com/FciPpaXTMA
— BFMTV (@BFMTV) October 19, 2025
Η υπουργός Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί, με τη σειρά της, απάντησε στις επικρίσεις για το παράθυρο από όπου εισήλθαν οι δράστες, λέγοντας ότι «χρησιμοποίησαν δισκοπρίονο που λειτουργεί σαν εκρηκτικό· ακόμη και θωρακισμένη τζαμαρία δεν θα άντεχε». Τόνισε επίσης ότι ο συναγερμός «ενεργοποιήθηκε κανονικά, αλλά δεν ηχεί μέσα στην αίθουσα — μόνο στο κέντρο ελέγχου ασφαλείας», ενώ υπερασπίστηκε τη στάση του προσωπικού, λέγοντας ότι η πρώτη προτεραιότητα ήταν η προστασία των επισκεπτών.
«Le musée du Louvre, quand il est conçu, il n'est pas conçu pour accueillir 10 millions de visiteurs», détaille Rachida Dati, dans #HDPros pic.twitter.com/u73XhT3P4Z
— CNEWS (@CNEWS) October 20, 2025
Η ίδια ανέφερε πως ήδη από το 2022 είχε ξεκινήσει σχέδιο ενίσχυσης της ασφάλειας του Λούβρου, στο πλαίσιο της «Αναγέννησης του Λούβρου», με προϋπολογισμό 160 εκατομμυρίων ευρώ, όμως η εφαρμογή των μέτρων «απαιτεί χρόνο». Παράλληλα, δεν απέκλεισε την εμπλοκή ξένης χώρας, δηλώνοντας ότι ο εισαγγελέας που έχει αναλάβει την υπόθεση «δεν αποκλείει καμία εκδοχή».
Οργανωμένο έγκλημα ή “παραγγελία” συλλέκτη;
Οι αρχές εξετάζουν δύο βασικά σενάρια: είτε πρόκειται για επαγγελματίες ληστές που ενήργησαν κατά παραγγελία για λογαριασμό πλούσιου συλλέκτη ή ολιγάρχη, είτε για επιχείρηση ξεπλύματος χρήματος.
POR SI VEN POR AHI EMPEÑADAS LAS JOYAS ROBADAS DEL LOUVRE
Aqui están1) Diadema de la parure de la Reina Hortense
2) Collar de la parure de zafiros de la Reina María-Amelia y de la Reina Hortense
3) Zafiros de la reina María-Amelia y de la Reina Hortense pic.twitter.com/u5ZWkHALCv— LAROUSSE (@RommieLarousse) October 20, 2025
Η εισαγγελέας του Παρισιού, Λορ Μπεκιό, έκανε λόγο για “υπογραφή” του οργανωμένου εγκλήματος, ενώ ειδικοί εκτιμούν πως τα κοσμήματα είναι πλέον σχεδόν αδύνατο να βρεθούν. «Αν οι δράστες δεν συλληφθούν μέσα σε 48 ώρες, τα κοσμήματα θα έχουν εξαφανιστεί», δήλωσε ο Κρις Μαρινέλο, διευθύνων σύμβουλος της Art Recovery International.
«Ορισμένα διαμάντια μπορούν να διατεθούν λιανικώς, γεγονός που θα καθιστούσε την ανασύνθεση των κοσμημάτων σχεδόν αδύνατη», εξήγησε πηγή κοντά στην έρευνα.
Σε κάθε περίπτωση, ειδικοί και αναλυτές εκτιμούν πως είναι σχεδόν απίθανο να ανακτηθούν οι κλεμμένοι θησαυροί.
Η γαλλίδα γερουσιαστής Ναταλί Γκουλέ ήταν ακόμη πιο απόλυτη: «Καμία πιθανότητα. Θα κοπούν, θα πουληθούν και θα χρησιμοποιηθούν για ξέπλυμα χρήματος».
Η συγγραφέας Ελέιν Σιολίνο, γνωστή από το βιβλίο Adventures in the Louvre: How to Fall in Love with the World’s Greatest Museum, εξέφρασε επίσης απαισιοδοξία:
«Μπορούν να διαλυθούν σε κομμάτια, να κοπούν, να πουληθούν στη μαύρη αγορά. Είναι απίθανο να ανακτηθούν όπως είναι σήμερα», είπε στο BBC Radio.
Η ίδια τόνισε τη συμβολική σημασία του γεγονότος: «Αυτή η επίθεση είναι ένα μαχαίρι στην καρδιά της Γαλλίας και της ιστορίας της».
Το προφίλ των δραστών – “Εσωτερική δουλειά”
Ο Ελβετός ειδικός τέχνης Αντρέα Ράσερ, μιλώντας στη «Blick», εκτιμά ότι οι δράστες ήταν άρτια εκπαιδευμένοι και πιθανότατα πρώην μέλη ειδικών δυνάμεων ή άνθρωποι με δεσμούς στο οργανωμένο έγκλημα. Θεωρεί μάλιστα σχεδόν βέβαιο ότι είχαν εσωτερική βοήθεια.
«Ήταν πιθανότατα μια εσωτερική δουλειά», σημειώνει. «Η είσοδός τους μέσω εργοταξίου δείχνει γνώση της υποδομής — ίσως βοήθεια είτε από το προσωπικό είτε από τις κατασκευαστικές εταιρείες».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το γεγονός ότι οι δράστες ολοκλήρωσαν τη ληστεία σε επτά λεπτά «δείχνει επίπεδο στρατιωτικής οργάνωσης». Αν όμως πρόκειται για “παραγγελία”, υπάρχει ελπίδα τα κοσμήματα να μην καταστραφούν: «Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι συλλέκτες ενδιαφέρονται για την κατοχή, όχι για το κέρδος. Κάποτε μπορεί να επανεμφανιστούν, ίσως μετά τον θάνατο του κατόχου».
Ο Λούβρος ξαναγράφει τη δική του ιστορία
Η ληστεία των οκτώ βασιλικών κοσμημάτων δεν είναι απλώς ένα έγκλημα τέχνης. Είναι ένα πλήγμα στην πολιτιστική υπερηφάνεια της Γαλλίας, που θυμίζει —όπως σχολίασε η Ρασιντά Ντατί— «την ψυχρολουσία της πυρκαγιάς στη Νοτρ Νταμ».
Πέρα από την οικονομική ζημία, το σοκ είναι βαθιά συμβολικό: ένα μουσείο-σύμβολο της δυτικής τέχνης βρέθηκε απροστάτευτο απέναντι στην ευρηματικότητα του σύγχρονου εγκλήματος.
Και, όπως όλα δείχνουν, η λεία —όπως και η πληγή που άφησε— δύσκολα θα επουλωθεί.
Έχουν υπάρξει παρόμοιες ληστείες;
- Το 1911, ένας Ιταλός υπάλληλος του μουσείου έκλεψε τη Μόνα Λίζα, κρύβοντάς τη κάτω από το παλτό του. Το έργο ανακτήθηκε δύο χρόνια αργότερα.
- Το 1998, πίνακας του Καμίγ Κορό, Le Chemin de Sèvres, εκλάπη και δεν έχει βρεθεί ποτέ.
- Τον περασμένο μήνα, κλέφτες διέρρηξαν το μουσείο Adrien Dubouché στη Λιμόζ, αφαιρώντας πορσελάνες αξίας 9,5 εκατ. ευρώ.
- Τον Νοέμβριο του 2024, επτά αντικείμενα «μεγάλης ιστορικής αξίας» εκλάπησαν από το μουσείο Cognacq-Jay στο Παρίσι — πέντε από αυτά ανακτήθηκαν πρόσφατα.
- Την ίδια περίοδο, ένοπλοι ληστές εισέβαλαν στο μουσείο Hieron στη Βουργουνδία, πυροβολώντας και διαφεύγοντας με έργα τέχνης αξίας εκατομμυρίων.