Τραγωδία Τεμπών: 23 Μαρτίου ξεκινάει η δίκη- Πού και πώς θα διεξαχθεί
Στις 23 Μαρτίου ξεκινάει η δίκη για την τραγωδία -έγκλημα σύμφωνα με τους συγγενείς των θυμάτων- στα Τέμπη. Η ημερομηνία ορίστηκε από τον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας και η δίκη για την τραγωδία αυτή πρόκειται να διεξαχθεί στον συνεδριακό χώρο Γαιόπολις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Ο προσδιορισμός της δίκης γίνεται ενώ εκκρεμούν εκταφές θυμάτων της τραγωδίας, μετά από αίτημα συγγενών, που ζητούν να μάθουν αν πρόκειται για τα σώματα των δικών τους ανθρώπων, αλλά και την αιτία θανάτου, καθώς συνεχίζουν να έχουν ερωτήματα σχετικά με την ύπαρξη παράνομου, εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία βασιζόμενοι στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, παρά το γεγονός ότι στη συνέχεια αυτό το σενάριο καταρρίφθηκε πλήρως.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα των εξετάσεων που θα γίνουν μετά τις εκταφές θα μπουν σε άλλη δικογραφία – η Εισαγγελία της Λάρισας ανέσυρε μήνυση συγγενών κατά των ιατροδικαστών που είχαν επιληφθεί της υπόθεσης προκειμένου να μην καθυστερήσει περαιτέρω η κύρια δίκη για την τραγωδία.
Συνολικά στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων θα καθίσουν 36 κατηγορούμενοι. Μεταξύ αυτών είναι ο 60χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 έβαλε τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Μαζί του στο εδώλιο θα βρεθούν δύο συνάδελφοί του σταθμάρχες που κατηγορούνται ότι αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδιά τους αλλά και ο προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας ΟΣΕ.
Στο εδώλιο θα καθίσουν ακόμη:
11 στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων του ΟΣΕ που βρίσκονται αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας, ενώ κάποιοι εξ αυτών κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη.
16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σχετικά με τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Ο διευθύνων σύμβουλος και ο τεχνικός διευθυντής της Hellenic Train Α.Ε. καθώς και ο γενικός διευθυντής Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για παραλείψεις σχετικά με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Ποια αδικήματα αντιμετωπίζουν οι κατηγορούμενοι
Από τους 36 κατηγορούμενους οι 33 βαρύνονται με το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών και σειρά πλημμεληματικών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν μόνο πλημμελήματα.
Ειδικότερα, 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν το αδίκημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, τη βαριά σωματική βλάβη μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας, τη δυνατότητα κινδύνου περισσότερων προσώπων και τη δυνατότητα κοινού κινδύνου για ξένα πράγματα, τελεσθείσας και κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.
Επιπλέον, οι 33 αντιμετωπίζουν τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή, και της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή.
Τα τρία πλημμελήματα που αναφέρθηκαν μαζί με αυτό της παράβασης καθήκοντος αντιμετωπίζουν τα δύο στελέχη της Hellenic Train, ενώ μόνο το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος αντιμετωπίζει μία κατηγορουμένη, μέλος της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ.
Πάνω από 60.000 σελίδες η δικογραφία
Σύμφωνα με πληροφορίες η δικογραφία αριθμεί πάνω από 60 χιλιάδες σελίδες, με εκατοντάδες καταθέσεις, πραγματογνωμοσύνες και άλλα σημαντικά έγγραφα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στη συγκεκριμένη δίκη δεν δικάζονται πολιτικά πρόσωπα.
Σε ο,τι αφορά στα πολιτικά πρόσωπα ο πρώην υφυπουργός Χρήστος Τριαντόπουλος ερευνάται στο πλαίσιο των διατάξεων του νόμου περί ευθύνης υπουργών για παράβαση καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος, αναφορικά με την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος (μπάζωμα) με τις σχετικές δικαστικές διαδικασίες να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ στο Δικαστικό Συμβούλιο έχει παραπεμφθεί και ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ.Καραμανλής επίσης για πλημμέλημα. Μαζί του θα κριθούν και οι γενικοί γραμματείς του υπουργείου από το 2016 ως και το 2023.
Η δίκη για τα βίντεο
Αύριο (15/10) αναμένεται να γίνει στο Μονομελές Πρωτοδικείο Λάρισας η δίκη για την υπόθεση που αφορά τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Η δίκη , στην οποία κατηγορούμενοι είναι στελέχη του ΟΣΕ και της εταιρείας που είχε την ευθύνη για την ασφάλεια των τρένων, είχε αναβληθεί τον Ιούνιο. Υπενθυμίζεται ότι τα βίντεο – που έδειξαν ότι στις ανοικτές φορτάμαξες δεν υπάρχε δεξαμενή – είχαν ανακτηθεί λίγο πριν από την δεύτερη επέτειο της τραγωδίας στα Τέμπη, ενώ είχαν ήδη φουντώσει τα σενάρια για την ύπαρξη παράνομου, εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Η αίθουσα της δίκης
Δύο μεγάλες οθόνες, ηχεία, εκτυπωτές και άλλα υλικά είναι προγραμματισμένο να προστεθούν στην αίθουσα που θα γίνει η κύρια δίκη για την τραγωδία, στο συνεδριακό κέντρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Γαιόπολις – πρώην ΤΕΙ).
Η αίθουσα είναι διαμορφωμένη σε τρία επίπεδα. Σε ένα από αυτά θα βρίσκονται δικηγόροι, όπου θα μπορούν να παρακολουθούν και από εκεί σε κλειστό κύκλωμα την εξέλιξη της δικαστικής διαδικασίας.
Η δίκη αναμένεται να είναι μακρά και σύνθετη, καθώς περιλαμβάνει εκτενή δικογραφία, πολλαπλές τεχνικές εκθέσεις και δεκάδες μάρτυρες που θα κληθούν να καταθέσουν.
Η δικαστική διαδικασία θα αποτελέσει κρίσιμη στιγμή και για τις οικογένειες των θυμάτων, οι οποίες περιμένουν, την απόδοση των ευθυνών και την πλήρη διαλεύκανση των αιτιών που οδήγησαν στην ανείπωτη τραγωδία.