Πανελλαδικές: Η πρόταση του ΕΟΕ για το νέο σύστημα-Εξέτασεις από Α’ Λυκείου
Ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων, Γιώργος Δάσιος, παρουσίασε τη νέα πρόταση για το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Το σημερινό μοντέλο των Πανελλαδικών θα αντικατασταθεί από ένα σύστημα όπου οι μαθητές Λυκείου θα δίνουν εξετάσεις από την Α΄Λυκείου. Η εφαρμογή των αλλαγών τοποθετείται το 2029, προκειμένου να προηγηθεί διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Μια πρώτη παρουσίαση του σχεδίου αντικατάστασης των Πανελλαδικών Εξετάσεων έγινε πριν από λίγες ημέρες από τον πρόεδρο του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων, Γιώργο Δάσιο, στο πλαίσιο της Συνόδου των Πρυτάνεων.
Το σχέδιο, που φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας το protothema, προβλέπει την καθιέρωση ενός Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο θα βασίζεται σε εξετάσεις σε εννιά μαθήματα της Α’, Β΄και Γ΄ Λυκείου μέσω της Τράπεζας Θεμάτων και όχι σε τέσσερα μαθήματα που είναι σήμερα στην Γ΄Λυκείου.
Ακολουθεί η πρόταση του κ. Δάσιου :
Α/ Οι μαθητές θα εξετάζονται σε 9 κύρια μαθήματα, τα οποία είναι τα εξής: Νέα Ελληνικά, Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Πληροφορική.
Β/ Μετά το τέλος της Α’ Λυκείου, όποιος μαθητής το επιθυμεί θα διαγωνίζεται πανελλαδικά σε 3 από τα μαθήματα της δικής του επιλογής, π.χ. στα μαθήματα Α1, Α2, Α3 (Νέα και Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία για τις ανάγκες του παραδείγματος). Η βαθμολογία του μαθητή θα καταχωρίζεται ως «α1, α2 και α3» αντίστοιχα.
Γ/ Η ίδια διαδικασία (το στάδιο Β) θα επαναλαμβάνεται στο τέλος της Β’ Λυκείου με άλλα 3 μαθήματα, όχι όμως τα ίδια με εκείνα του σταδίου Β. Αυτή τη φορά ο μαθητής θα επιλέξει, φερ’ ειπείν, τα Β1, Β2, Β3 (π.χ. Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική), λαμβάνοντας τους βαθμούς β1, β2, β3.
Δ/ Ολοκληρώνοντας τη Γ’ Λυκείου, ο υποψήφιος θα διαγωνίζεται στα 3 εναπομείναντα μαθήματα Γ1, Γ2, Γ3 (π.χ. Χημεία, Βιολογία και Πληροφορική) και θα λαμβάνει αντίστοιχα τους βαθμούς γ1, γ2, γ3.
Ε/ Οι εξετάσεις θα διενεργούνται πανελλαδικά με θέματα που θα επιλέγονται από Τράπεζα Θεμάτων, η οποία θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον 1.000 θέματα ανά μάθημα. Σύμφωνα με το μοντέλο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, τα ονόματα των μαθητών θα είναι καλυμμένα και τα γραπτά θα διορθώνονται σε διαφορετική σχολική μονάδα από εκείνη της φοίτησης του μαθητή προκειμένου να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.
ΣΤ/ Πώς θα προκύπτουν οι βαθμολογίες
Από τις εξετάσεις των άρθρων Β., Γ. και Δ. θα εξάγονται οι ακόλουθοι 3 μέσοι όροι, σε καθέναν από τους οποίους θα αποδίδεται ένας συντελεστής βαρύτητας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα προκύπτει ένας διαβαθμισμένος μέσος όρος «Μ». Βάσει της ιδέας του καθηγητή Δάσιου, η βαθμολογία του Λυκείου θα μπορούσε να λαμβάνεται υπόψη ως εξής: για καθέναν από τους γραπτούς βαθμούς α1, α2, α3, β1, β2, β3, γ1, γ2, γ3 μπορεί να εξάγεται ένας τελικός βαθμός με συνδυασμό ανάμεσα στον μέσο όρο του πανελλαδικού γραπτού διαγωνίσματος και του βαθμού που έχει πάρει ο μαθητής στο Λύκειο στο ίδιο μάθημα – με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ τους.
Ο βαθμός του Λυκείου δεν θα μειώνει ποτέ τον πανελλαδικά αποκτημένο γραπτό βαθμό. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να οριστεί ότι αυτή η διαφορά στη βαθμολογία του ίδιου μαθήματος σε Λύκειο και «Πανελλαδικές» δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 3 μονάδες στην κλίμακα 0-20. Ετσι, εάν έχουμε μια περίπτωση όπου ο γραπτός βαθμός στις εξετάσεις είναι 13 και ο βαθμός του Λυκείου στο ίδιο μάθημα είναι 15, ο μέσος όρος των δύο βαθμολογιών και τελικός βαθμός είναι το 14.
Αν τώρα έχουμε γραπτά του 16 με απόκλιση μικρότερη των 3 μονάδων, τότε ο τελικός βαθμός θα είναι και αυτός 16. Τέλος, σε ένα υποθετικό σενάριο όπου ο γραπτός βαθμός είναι, φερ’ ειπείν, 12 και βαθμός Λυκείου 18, άρα η διαφορά είναι μεγαλύτερη του 3, τότε ως τελικός βαθμός θα λογίζεται το 12.
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη μέθοδος υπολογισμού της βαθμολογίας συνεπάγεται τη δημιουργία ενός τελικού μέσου όρου «Μ» μεταξύ πανελλαδικών γραπτών εξετάσεων και των αντίστοιχων λυκειακών επιδόσεων. Ο αριθμός «Μ» εμπεριέχει την επίδοση του μαθητή κατά τα 3 έτη του Λυκείου και μπορεί να αποτελέσει ένα μέρος των απαιτήσεων για την εισαγωγή του στο πανεπιστήμιο.
Ο καθηγητής Δάσιος προτείνει περαιτέρω ο μέσος όρος που προκύπτει (Μ) να αποτελεί π.χ. ένα ποσοστό 20% της συνολικής βαθμολογίας του υποψηφίου, με το 80% να είναι η επίδοσή του στα άλλα 4 μαθήματα στα οποία θα εξετάζεται πανελλαδικά – ακριβώς όπως προβλέπει το ισχύον σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Ο κ. Δάσιος διευκρινίζει ότι «αν ο μαθητής επιλέξει να μη δώσει τις εξετάσεις σε κάθε τάξη του Λυκείου, τότε θα δίνει στο τέλος τα 4 μαθήματα με άριστα το 80 στα 100. Το υπόλοιπο 20% θα προκύπτει από τον συνυπολογισμό των βαθμολογιών στα μαθήματα του Λυκείου».