Από το νοσοκομείο στο κινητό: Ο Άδωνις Γεωργιάδης παρουσιάζει τα νέα ψηφιακά εργαλεία για την Υγεία

 Από το νοσοκομείο στο κινητό: Ο Άδωνις Γεωργιάδης παρουσιάζει τα νέα ψηφιακά εργαλεία για την Υγεία

Σε μια εκτενή συνέντευξη σε εκπομπή του Πρώτου Προγράμματος, ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε την πρόοδο και τις προκλήσεις που αφορούν τα νέα ψηφιακά εργαλεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Ψηφιακή διακυβέρνηση, αποτελεσματικότητα και αξιολόγηση στην πράξη

Από την αξιολόγηση των νοσοκομείων από τους ίδιους τους ασθενείς, μέχρι την κατ’ οίκον παράδοση φαρμάκων υψηλού κόστους, και την έναρξη της νέας τηλεφωνικής γραμμής «1566», ο υπουργός περιέγραψε μια σειρά παρεμβάσεων που φιλοδοξούν να μεταμορφώσουν τη σχέση του πολίτη με το Δημόσιο Σύστημα Υγείας.

Ξεκινά η αξιολόγηση των νοσοκομείων από τους ίδιους τους ασθενείς

«Τη Δευτέρα 14 Ιουλίου, ξεκινάει η αξιολόγηση των νοσοκομείων από τους ασθενείς», ανακοίνωσε ο υπουργός Υγείας, υπογραμμίζοντας πως οι πρώτοι ασθενείς θα λάβουν sms με μοναδικό σύνδεσμο και ανώνυμα στοιχεία πέντε μέρες μετά το εξιτήριό τους.

Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 35 ερωτήσεις τύπου πολλαπλής επιλογής, σχετικά με την εμπειρία του ασθενή στο νοσοκομείο: από την αναμονή στα επείγοντα, την ευγένεια του προσωπικού, την καθαριότητα του θαλάμου, μέχρι και την ύπαρξη σεντονιών.

Ο κ. Γεωργιάδης απηύθυνε έκκληση προς τους πολίτες να συμμετάσχουν: «Θέλουμε να έχουμε πραγματική εικόνα από τους ίδιους τους ασθενείς. Θα είναι χρήσιμο να μπορεί ο κάθε πολίτης να βλέπει ποιο νοσοκομείο έχει τη μεγαλύτερη βαθμολογία από πρώτο χέρι».

Τι ακριβώς αναμένει η κυβέρνηση από τις απαντήσεις των πολιτών;

Στο σημείο αυτό, πρέπει να σημειώσουμε ότι, όταν λείπουν αναλώσιμα ή ιματισμός από τα δημόσια νοσοκομεία, όπως και υγειονομικό και βοηθητικό προσωπικό, τη μεγαλύτερη ευθύνη έχει η κυβέρνηση και ο εμμονικά λειψός προϋπολογισμός της για τη δημόσια υγεία, η πεισματικά αρνητική στάση για επαρκείς διορισμούς με κίνητρα και ανθρώπινες αμοιβές και όχι, πάντα, η κακοδιαχείριση της διοίκησης του νοσοκομείου (που συνήθως φιλοκυβερνητική είναι άλλωστε…). Τι ακριβώς συμπεράσματα θα βγάλει το υπουργείο από τις απαντήσεις, όταν δεν έχουν προηγηθεί τα αυτονόητα βήματα για την ομαλή λειτουργία των δημόσιων υγειονομικών δομών και την απρόσκοπτη φροντίδα των ασθενών; Η γνώμη του πολίτη μετρά και είναι εργαλείο αξιολόγησης και το μέτρο είναι θετικό. Πρέπει, όμως, να προηγηθούν και να ολοκληρωθούν κάποια βασικά βήματα ενίσχυσης του ΕΣΥ σε προσωπικό κυρίως και να αναβαθμιστούν τα κονδύλια για τη δημόσια υγεία και μετά να αξιολογεί ο ασθενής την ποιότητα των υπηρεσιών που λαμβάνει. Αλλιώς, το μόνο που μπορεί να μετρήσει, με τα ισχύοντα δεδομένα είναι το φιλότιμο των υγειονομικών μας!

Ηλεκτρονικό βραχιολάκι στα ΤΕΠ: Ιχνηλάτηση, διαφάνεια και μείωση αναμονών

Ένα ακόμη μέτρο που βρίσκεται, ήδη, σε εφαρμογή είναι το ηλεκτρονικό βραχιολάκι ιχνηλάτησης ασθενών στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ). Σύμφωνα με τον υπουργό, το μέτρο εφαρμόζεται ήδη στον «Ευαγγελισμό», στο ΓΟΝΚ «Άγιοι Ανάργυροι», στο «Γεννηματάς» και στο ΚΑΤ, με τις πρώτες ενδείξεις να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές.

«Η μεγαλύτερη αναμονή που καταγράψαμε στο ΚΑΤ είναι 6,5 ώρες, ενώ πριν έξι μήνες ήταν 9 ή και 10 ώρες. Έχουν υπάρξει και περιστατικά με μόλις 1,5 ώρα αναμονή», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ο υπουργός διευκρίνισε πως οι μεγάλες αναμονές αφορούν τα ελαφριά περιστατικά, καθώς τα σοβαρά εξυπηρετούνται άμεσα.

Κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων: Μεγάλη ζήτηση, αναπροσαρμογή δυνατοτήτων

Το «επιτυχημένο» – αλλά υπεράνω προσδοκιών – πρόγραμμα κατ’ οίκον διανομής φαρμάκων υψηλού κόστους αντιμετωπίζει προσωρινά προβλήματα λόγω υπερφόρτωσης, όπως ισχυρίζεται ο υπουργός Υγείας. Οι ημερήσιες παραγγελίες ξεπερνούν κατά 50% τις αρχικές προβλέψεις, προκαλώντας καθυστερήσεις στις παραδόσεις.

Ο κ. Γεωργιάδης υποστήριξε πως η καθυστέρηση, συχνά, οφείλεται όχι στην εταιρεία διανομής, αλλά στη διαδικασία έγκρισης από τον φαρμακοποιό του ΕΟΠΥΥ, που μπορεί να διαρκέσει 6 έως 7 ημέρες. Επιπλέον, σημείωσε περιπτώσεις που ο ταχυμεταφορέας πήγε δύο φορές στο σπίτι και δεν κατέστη δυνατή η παραλαβή. (Δύσκολα πιστευτό το συγκεκριμένο επιχείρημα, ασθενής που έχει ανάγκη ΦΥΚ και γνωρίζει το ραντεβού του να βγαίνει βόλτα, αδιαφορώντας για την προμήθεια του απαραίτητου φαρμάκου!).

Προκειμένου να βελτιωθεί η ταχύτητα, ενισχύθηκε το προσωπικό του ΕΟΠΥΥ και ψηφίστηκε στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που επιτρέπει και στους φαρμακοποιούς των δημοσίων νοσοκομείων να εγκρίνουν αιτήσεις. «Σε δέκα ημέρες, η κατάσταση θα έχει εξομαλυνθεί», διαβεβαίωσε ο υπουργός.

Έρχεται το «1566»: Ενιαία γραμμή για όλη την Υγεία

Ένα ακόμη σημαντικό βήμα είναι η δημιουργία ενιαίου τηλεφωνικού αριθμού επικοινωνίας για όλες τις υπηρεσίες υγείας, με την έναρξη της λειτουργίας του αριθμού 1566 την προσεχή Τρίτη 15 Ιουλίου. Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, η νέα γραμμή θα λειτουργεί αντίστοιχα με τον αριθμό «1535» του υπουργείου Εργασίας, που συνδέεται με τον ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ.

Ο στόχος είναι ο πολίτης να έχει έναν ενιαίο αριθμό για όλα τα θέματα Υγείας, βελτιώνοντας την προσβασιμότητα, την ταχύτητα εξυπηρέτησης και την οργάνωση του συστήματος.

Ψηφιακή Υγεία με έμφαση στην εμπειρία του πολίτη

Ο υπουργός Υγείας παρουσίασε μια σειρά παρεμβάσεων με κοινό παρονομαστή τη διαφάνεια, την τεχνολογία και την εξυπηρέτηση του πολίτη. Η ενεργή συμμετοχή του ασθενή, η ιχνηλάτηση της εμπειρίας του, η πρόσβαση στα φάρμακα και η απλοποίηση της επικοινωνίας με το κράτος δημιουργούν ένα νέο τοπίο στην πολιτική υγείας. Όπως δείχνει και η στοχευμένη προσπάθεια για ψηφιοποίηση, η νέα στρατηγική επιδιώκει όχι μόνο την αποδοτικότητα, αλλά και την ανατροφοδότηση — μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ ασθενούς και Συστήματος Υγείας, που οικοδομείται σε καθημερινή βάση.

Καλά όλα αυτά, αλλά ο πολίτης αναμένει ακόμα μεγαλύτερη και εξορθολογισμένη κρατική στήριξη στο ΕΣΥ, ώστε η δημόσια υγεία να επιτελεί τον ζωτικής σημασίας ρόλο της.