Γεωργιάδης: Το ΕΣΥ αποκτά τηλεφωνικό κέντρο: Τι προσφέρει το νέο “1566”
Μια συνέντευξη με έντονα κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα παραχώρησε ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100.3, την Τετάρτη 18 Ιουνίου. Ο υπουργός αναφέρθηκε εκτενώς σε ζητήματα που κυριαρχούν στην επικαιρότητα, όπως η τραγωδία στον Άραχθο, η πρόοδος στον τομέα των μεταμοσχεύσεων και η ανάγκη για συστημικές αλλαγές στα νοσοκομεία.
Παράλληλα, παρουσίασε τις νέες πρωτοβουλίες του Υπουργείου, όπως η τηλεφωνική γραμμή «1566» και η κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους. Με έναν απολογισμό έργων αλλά και με εξαγγελίες για τις ψηφιακές μεταρρυθμίσεις που έρχονται, ο Άδωνις Γεωργιάδης προσπάθησε να εκπέμψει το μήνυμα ότι το ΕΣΥ αλλάζει, αν και πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες καθημερινά παραμένουν στο προσκήνιο.
Η γραμμή «1566» και η ανάγκη για ένα προσβάσιμο ΕΣΥ
Ο Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της νέας τηλεφωνικής γραμμής «1566» στις 15 Ιουλίου, για την παροχή πληροφοριών υγείας χωρίς χρέωση. Όπως σημείωσε, το σύστημα εμπνέεται από το επιτυχημένο «1535» του υπουργείου Εργασίας, αλλά είναι πολύ πιο σύνθετο, λόγω της πολυπλοκότητας του ΕΣΥ.
Το νέο εγχείρημα φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν ενιαίο δίαυλο επικοινωνίας πολιτών με τις υπηρεσίες υγείας. Ωστόσο, παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματική θα είναι η λειτουργία του με βάση την υποστελέχωση πολλών δομών και την ήδη καταγεγραμμένη δυσλειτουργία σε αντίστοιχα προηγούμενα συστήματα.
Φάρμακα υψηλού κόστους κατ’ οίκον: Ηλεκτρονική εξυπηρέτηση ή νέα εμπόδια;
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο υπουργός στο νέο πρόγραμμα κατ’ οίκον αποστολής Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) μέσω του ΕΟΠΥΥ, το οποίο –όπως υποστήριξε– «αγκαλιάστηκε από τους πολίτες». Ανέφερε ότι, ήδη στην τρίτη ημέρα εφαρμογής, έχουν καταγραφεί περίπου 1.000 αιτήσεις, αριθμός υπερδιπλάσιος του αναμενόμενου, κάτι που ερμηνεύεται, σύμφωνα με τον ίδιο, ως ένδειξη επιτυχίας του προγράμματος.
Ωστόσο, δεν έγιναν αναφορές στους περιορισμούς πρόσβασης που αντιμετωπίζουν μερίδες πολιτών με ψηφιακό αναλφαβητισμό, ή στις ενδεχόμενες καθυστερήσεις στις ταχυδρομικές διανομές, θέματα που ήδη απασχολούν οργανώσεις ασθενών.
Το «βραχιολάκι» στα ΤΕΠ και η υπόσχεση για λιγότερη ταλαιπωρία
Σε εξέλιξη βρίσκεται και η πιλοτική εφαρμογή ψηφιακής ιχνηλάτησης στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), μέσω της χρήσης ηλεκτρονικού «βραχιολιού». Σύμφωνα με τον υπουργό, το μέτρο εφαρμόστηκε πρώτα στον Ευαγγελισμό, μειώνοντας τον μέσο χρόνο αναμονής από 9 σε 5,5 ώρες. Ακολούθησε το Νοσοκομείο «Άγιοι Ανάργυροι», όπου φέρεται να καταγράφηκε μέσος χρόνος μόλις 1 ώρα και 20 λεπτά.
Όπως είπε, μέσα στον Ιούλιο η εφαρμογή επεκτείνεται σε «Γεννηματά» και «Αττικόν», με στόχο να έχει εγκατασταθεί σε όλα τα νοσοκομεία έως το τέλος του 2025. Επιπλέον, σχεδιάζεται εφαρμογή στο MyHealth App, για την προβολή των αναμονών σε πραγματικό χρόνο.
Η εξαγγελία γεννά ελπίδες για μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών, αλλά και ερωτήματα για το κατά πόσο τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να επιφέρουν ουσιαστική ανακούφιση χωρίς ανάλογη ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό.
Μεταμοσχεύσεις: Θεσμική επιτάχυνση ή αποσπασματικές ενέργειες;
Ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι έχει δώσει «προσωπικό αγώνα» για την πρόοδο των μεταμοσχεύσεων, τονίζοντας ότι από την πρώτη ημέρα της νέας του θητείας μετέβη στο Λαϊκό Νοσοκομείο για την ιστορική πρώτη μεταμόσχευση ήπατος από ζώντα δότη. Ανέφερε ότι ιδρύθηκε η πολυαναμενόμενη Κλινική Μεταμοσχεύσεων, ενώ προχώρησε σε προσλήψεις 28 συντονιστών και υλοποίησε καμπάνιες ευαισθητοποίησης. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, το 2024 καταγράφηκε το υψηλότερο ιστορικά ρεκόρ μεταμοσχεύσεων, με προσδοκίες για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα εντός του 2025.
Παρότι οι θεσμικές παρεμβάσεις αποτυπώνουν κινητικότητα, παραμένουν ερωτήματα για τη βιωσιμότητα και την οργάνωση ενός συνεκτικού εθνικού σχεδίου για τις μεταμοσχεύσεις.
Αναμονή και ευθύνες: Το περιστατικό στο Τζάνειο
Αναφερόμενος στο πρόσφατο σοβαρό περιστατικό στο Τζάνειο Νοσοκομείο, ο υπουργός δήλωσε ότι αναμένει το επίσημο πόρισμα του ΟΔΙΠΥ εντός της ημέρας, προκειμένου να κινηθεί «αστραπιαία». Αναγνώρισε το σφάλμα, αποδίδοντας το, πάντως, στο γενικό φαινόμενο λειτουργικών λαθών που «παρατηρούνται σε όλα τα συστήματα υγείας παγκοσμίως», επιχειρώντας έτσι να εντάξει το συμβάν στο ευρύτερο πλαίσιο των διεθνών συστημικών ατελειών.
Η τοποθέτηση άφησε περιθώριο για ερμηνείες σχετικά με την ετοιμότητα και την αποτελεσματικότητα του ελεγκτικού μηχανισμού, ειδικά σε ένα τόσο ευαίσθητο και εκτεθειμένο πεδίο, όπως οι δημόσιες νοσοκομειακές υπηρεσίες.
Η ηρωική τραγωδία στον Άραχθο και η ελπίδα της ζωής
Με συγκινητικούς τόνους αναφέρθηκε ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης στο τραγικό περιστατικό στον Άραχθο, όπου δύο παιδιά έχασαν τη ζωή τους προσπαθώντας να σώσουν το ένα το άλλο από πνιγμό. Μίλησε για μια «σύγχρονη αρχαία τραγωδία», επισημαίνοντας ότι, χάρη στην αυτοθυσία και την ταχύτητα παρέμβασης τρίτου προσώπου, τα παιδιά ανέκτησαν σφυγμό και κατέστη δυνατή η λήψη των οργάνων τους, δίνοντας ζωή σε οκτώ συνανθρώπους μας. Πρόκειται για μια από τις σπάνιες περιπτώσεις στις οποίες η τραγωδία μετατρέπεται σε πράξη αλληλεγγύης και ελπίδας, ανέφερε ο Υπουργός.
Υγεία στην εποχή των μεταρρυθμίσεων: Υποσχέσεις, προκλήσεις και οι εξελίξεις που… δοκιμάζονται στην πράξη
Οι εξαγγελίες του υπουργού Υγείας αποτυπώνουν μια εικόνα κινητικότητας και τεχνολογικού εκσυγχρονισμού του ΕΣΥ. Ωστόσο, οι χρόνιες παθογένειες, τα ανεπαρκή στελέχη, η κούραση των υγειονομικών και η δυσπιστία της κοινωνίας δεν εξαλείφονται με τεχνικές λύσεις ή διακηρύξεις.
Η επιτυχία κάθε πολιτικής κρίνεται στην πράξη – εκεί όπου οι πολίτες αναζητούν απαντήσεις και φροντίδα. Οι μεταρρυθμίσεις χρειάζονται χρόνο, συνεννόηση και συνέπεια. Και σε αυτό το πεδίο, το υπουργείο Υγείας καλείται να αποδείξει αν μπορεί να μετατρέψει τις εξαγγελίες σε εμπιστοσύνη.