Νέος ΚΟΚ: “Χρυσή τομή” για ταξί-Μεγάλες αλλαγές για κινητό, κράνος, ταχύτητα και η… υποτροπή-Το νομοσχέδιο
Αρχίζει σήμερα σε κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής η επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών “Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις”. Το νομοσχέδιο αποτελείται από 129 άρθρα και αφού ολοκληρωθεί εντός της εβδομάδας η συζήτηση στις Επιτροπές θα εισαχθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια την επόμενη εβδομάδα.
Μέχρι χθες τουλάχιστον τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν έχουν εκφέρει άποψη για το νομοσχέδιο, άλλωστε κατατέθηκε στη Βουλή το Σάββατο, καθώς μέχρι την τελευταία στιγμής είναι αντικείμενο μελέτης ενόψει της επεξεργασίας στις Επιτροπές, καθώς προωθεί σημαντικές αλλαγές και παρεμβάσεις στη συμπεριφορά οδηγών οχημάτων, δικύκλων, φορτηγών ακόμη και των πεζών .
Όπως τονίζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών “Η μεγάλη πρόκληση δεν είναι η ψήφιση του νέου Κώδικα. Είναι η κοινωνική του αποδοχή. Γιατί δεν αρκεί να υπάρχουν κανόνες – πρέπει και να τηρούνται. Και αυτό είναι ένα στοίχημα που αφορά όχι μόνο το κράτος και την αστυνομία, αλλά τον κάθε οδηγό ξεχωριστά” και επισημαίνουν “Ο νέος ΚΟΚ δεν τιμωρεί. Προλαμβάνει. Γιατί κάθε χειρισμός πίσω από το τιμόνι έχει συνέπειες. Γιατί η ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να μετριέται με ευρώ, αλλά με πρόληψη, σεβασμό και αλληλεγγύη”.
Πάντως το μείζον ζήτημα που είχε προκύψει για τα ταξί φαίνεται πως έχει κλείσει αφού στις λεωφορειολωρίδες θα μπορούν να κινούνται μόνο ηλεκτρικά οχήματα και ταξί, όπως και τα έμφορτα επιβατικά δημόσιας χρήσης που μεταφέρουν ανάπηρους, ενώ για τα υπόλοιπα ταξί θα επιτρέπεται η είσοδος για επιβίβαση ή αποβίβαση για χρόνο έως 30 δευτερόλεπτα και μόνο πίσω από τα αστικά λεωφορεία ή τα τρόλεϊ. Το πρόστιμο για τους παραβάτες θα είναι 150 ευρώ.
Ένα ζήτημα που μάλλον θα προκαλέσει αντιδράσεις από εξωκοινοβουλευτικούς φορείς και κόμματα είναι το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατοικημένες περιοχές, το οποίο ορίζεται σε 30 χλμ/ώρα, ενώ σε μονόδρομους με τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας ή δρόμους διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, το όριο ορίζεται σε 50 χλμ/ώρα. Επίσης το ανώτατο όριο των ηλεκτρικών πατινιών ορίζεται στα 25 χιλιόμετρα, ενώ τα ποδήλατα και οι μηχανές θα μπορούν να κινούνται ανάμεσα από ακινητοποιημένα οχήματα σε φανάρια οχήματα, με ταχύτητα που δεν θα ξεπερνά τα 20 χλμ/ώρα.
Η αναθεώρηση του ΚΟΚ περιλαμβάνουν τις εξής σημαντικές αλλαγές:
– Υπέρβαση ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα επί του ορίου: Πρόστιμο 700 ευρώ συν αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
1η υποτροπή: Πρόστιμο 1.000 ευρώ και 180 ημέρες αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας.
2η υποτροπή: πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 365 μέρες.
– Κίνηση με τουλάχιστον 200 χλμ/ώρα: Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για ένα έτος.
– Κόντρες: Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα έτος.
1η υποτροπή: πρόστιμο 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 έτη.
2η υποτροπή: πρόστιμο 8.000 ευρώ, στέρηση διπλώματος για 4 έτη.
– Κράνος: 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 μέρες.
1η υποτροπή: πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες.
2η υποτροπή: πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 365 μέρες.
Εάν ο συνεπιβάτης δεν φοράει κράνος, κλήση λαμβάνει τόσο ο ίδιος όσο και ο οδηγός, ακόμη και εάν ο τελευταίος φοράει κράνος. Ύψος προστίμου 350 ευρώ.
– Χρήση κινητού: 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 μέρες.
1η υποτροπή: πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 μέρες.
2η υποτροπή πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος.
Από τις παραπάνως περιπτώσεις προκύπτει ότι η πιο σημαντική αλλαγή που φέρνει ο νέος ΚΟΚ είναι η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής. Για πρώτη φορά, οι ποινές για συχνές ή επαναλαμβανόμενες παραβάσεις δεν θα συμψηφίζονται, αλλά θα λειτουργούν σωρευτικά και σκοπός είναι να μην αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο ένας οδηγός που υποπίπτει σε μια παράβαση από αμέλεια και κάποιος που επιμένει να παρανομεί με συστηματικότητα βάζοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, οδηγών και πεζών με κυκλοφοριακή κουλτούρα και αγωγή.
Το νέο πλαίσιο ποινών θα είναι κλιμακωτό και κάθε παράβαση θα καταγράφεται, και αν επαναληφθεί, η ποινή αυξάνεται σημαντικά, όχι μόνο χρηματικά, αλλά και διοικητικά. Δηλαδή από αφαίρεση διπλώματος έως και ποινικές διώξεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και τις συνέπειες.
Έτσι ο νέος ΚΟΚ ταξινομεί τις παραβάσεις σε τρεις κατηγορίες: χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας και η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας. Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: Της πολύ υψηλής συχνότητας και τις αντικοινωνικής συμπεριφοράς και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Σε όλες αυτές τις παραβάσεις (πλην προσπεράσεων φορτηγών που η ποινή ορίζεται σε 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) δεν θα υπάρχουν πρόστιμα, αλλά διοικητικά μέτρα που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.
Ακόμη σοβαρές παραβάσεις όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση κόκκινου, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων κ.τ.λ, εξαιρούνται από την κατηγορία της επιβολής προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια.
Ενόψει καλοκαιριού να σημειωθεί ότι από το νομοσχέδιο απαλείφθηκε η πρόβλεψη για την επιβολή ελάχιστης χρέωσης στη μίσθωση τουριστικών οχημάτων και σύμφωνα με το άρθρο 31 του νομοσχεδίου, οι τετράτροχες μοτοσικλέτες (“γουρούνες”) με κινητήρες έως 125 κ.εκ. δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς, ωστόσο επιτρέπεται να τις διασχίζουν κάθετα. Επιπλέον, το άρθρο 31 ξεκαθαρίζει πως αν εκμισθωθεί “γουρούνα” σε πρόσωπο που δεν έχει απαιτούμενη άδεια οδήγησης, επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στον μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει άδεια οδήγησης, πρόστιμο 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεση της “γουρούνας”
Εξάλλου προκειμένου να καταπολεμηθούν τα παράνομα κυκλώματα, προβλέπονται αλλαγές και για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Μεταξύ άλλων, θεσπίζονται συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, η ημερομηνία ταξινόμησης, η βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με το ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.ά. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή, που θα δηλώνει ότι έχει λάβει υπόψη του όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία.
Στο υπουργείο Μεταφορών θα δημιουργηθεί Ψηφιακό Μητρώο Οδικών Μεταφορών, στο οποίο θα καταγράφονται ψηφιακά, ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κ.λπ.
Και όσον αφορά τις πινακίδες, κάθε πινακίδα κυκλοφορίας οχήματος που θα αφαιρείται, θα καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο θα τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Μεταφορών. Στα οχήματα που είναι σε ακινησία, μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας τους. Σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης.
Διαβάστε το νομοσχέδιο: 12954166.pdf