ΗΠΑ: Το νέο “χαράτσι” στην Κίνα που επηρεάζει έλληνες πλοιοκτήτες

 ΗΠΑ: Το νέο “χαράτσι” στην Κίνα που επηρεάζει έλληνες πλοιοκτήτες

Τρία στα δέκα εμπορικά πλοία ελληνικών συμφερόντων αναμένεται να επιβαρύνονται με τουλάχιστον 1 εκατ. δολ. για κάθε προσέγγιση αμερικανικού λιμανιού. Ο λόγος είναι η απόφαση των ΗΠΑ ότι ιδιοκτήτες ή διαχειριστές πλοίων κατασκευασμένων στην Κίνα θα υποχρεούνται να πληρώνουν νέα κόστη όταν τα σκάφη τους ελλιμενίζονται σε αμερικανικά λιμάνια, μέτρο που θα τεθεί σε ισχύ σε 180 ημέρες, με τα ποσά να αυξάνονται προοδευτικά.

Την ανακοίνωσε έκανε χθες, Μ. Πέμπτη, ο αντιπρόσωπος για το εμπόριο της αμερικανικής προεδρίας (USTR).

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ:

1 42

Το μέτρο αφορά επίσης ιδιοκτήτες και Κινέζους εφοπλιστές πλοίων που δεν έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα, διευκρίνισαν οι υπηρεσίες του USTR στην ανακοίνωση που δημοσιοποίησαν.

Τα τέλη αυτά θα χρεώνονται κατά επίσκεψη στις ΗΠΑ –όχι σε κάθε αμερικανικό λιμάνι όπου δένουν– έως και πέντε φορές ανά πλοίο τον χρόνο.

Ακόμη, ο USTR προβλέπει την επιβολή συγκεκριμένων τελών για πλοία που μεταφέρουν οχήματα, που θα τεθούν επίσης σε ισχύ σε 180 ημέρες, και για αυτά που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ), ωστόσο σε αυτή την περίπτωση οι χρεώσεις θα αρχίσουν σε τρία χρόνια και θα αυξάνονται κατά στάδια για 22 χρόνια.

«Ο USTR αναλαμβάνει στοχευμένη δράση για να αποκαταστήσει τα αμερικανικά ναυπηγεία και για να αντιδράσει στις παράλογες ενέργειες, πολιτικές και πρακτικές της Κίνας για να κυριαρχήσει στους τομείς των θαλάσσιων μεταφορών, του εφοδιασμού και της ναυπηγικής βιομηχανίας», αναφέρει η ανακοίνωση

Ο πρώην πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, είχε αναθέσει στον USTR να διενεργήσει έρευνα για τις «αθέμιτες πρακτικές της Κίνας στους τομείς της ναυπηγικής βιομηχανίας, των θαλάσσιων μεταφορών και του εφοδιασμού».

Η έρευνα αυτή συνεχίστηκε επί των ημερών του διαδόχου του, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος ανακοίνωσε εξάλλου στις αρχές Μαρτίου τη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για την ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας στον Λευκό Οίκο.

  • Κυρίαρχη μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η αμερικανική ναυτική βιομηχανία άρχισε σιγά σιγά να συρρικνώνεται και πλέον δεν αποτελεί παρά το 0,1% της ναυπηγικής βιομηχανίας σε παγκόσμια κλίμακα: πλέον κυριαρχεί η Ασία, ιδίως η Κίνα, που κατασκευάζει περίπου τα μισά πλοία τα οποία καθελκύονται, ακολουθούμενη από τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.

Αυτές οι τρεις ασιατικές χώρες ναυπηγούν πάνω από 95% των πλοίων που κατασκευάζονται, σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα γαλλικά, UNCTAD στα αγγλικά).

Στα μέσα Μαΐου έχει προγραμματιστεί και συζήτηση για το πώς θα εφαρμοστούν τα νέα αυτά τέλη.

Κατά μιας τέτοιας απόφασης έχουν τοποθετηθεί το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS)μ’ όλες οι μεγάλες διεθνείς ενώσεις πλοιοκτησίας, η Bimco και η Intertanko, η Eνωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (ECSA), αλλά και πλήθος αμερικανικών φορέων, όπως το American Association of Port Authorities.

Το ποσοστό των πλοίων κινεζικής κατασκευής διεθνώς είναι διαφορετικό ανάλογα με τον τύπο πλοίου, αλλά σε γενικές γραμμές ανέρχεται περίπου στο 30% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας στα δεξαμενόπλοια και λίγο υψηλότερα στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην.

Περίπου στο 30% εκτιμάται και το τμήμα του ελληνόκτητου στόλου που είναι κινεζικής κατασκευής, ανεξαρτήτως τύπου. Ωστόσο υπάρχει μεγάλος αριθμός Ελλήνων πλοιοκτητών χωρίς κανένα πλοίο κινεζικής κατασκευής, αλλά και αρκετοί ιδιοκτήτες και διαχειρίστριες που εκμεταλλεύονται κατά πλειοψηφία κινεζικά πλοία.