Αλλαγές για Εγνατία, Αττική οδό, αεροδρόμιο Ηρακλείου φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών
Αλλαγές φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στις συμβάσεις για τις εθνικές οδούς και στον υπό κατασκευή αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, που κατατέθηκε στη Βουλή κι αναμένεται να εισαχθεί προς επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή την ερχόμενη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025.
Ειδικότερα, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών αφορά στην κύρωση της σύμβασης παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και τροποποίησής της, για την Αττική οδό και τον νέο αερολιμένα του Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι Πεδιάδος.
Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο και στην ερώτηση «Γιατί αποτελεί πρόβλημα;» αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η Εγνατία Οδός συνδέεται με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω 11 καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος διακοσίων 225 χιλιομέτρων, αποτελούν μέρος της κυρούμενης σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών και ειδικότερα:
α) ο οδικός άξονας Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice),
β) ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι που οδηγεί στη Βόρεια Μακεδονία (Gevgeli) και
γ) ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).
Επί του παρόντος η λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα εκτελούνται υπό τον έλεγχο και με ευθύνη της Εγνατίας Οδού Α.Ε., μέσω σχετικών εργολαβικών συμβάσεων. Το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. (ήδη Ε.Ε.Σ.Υ.Π.) θέλησε να αναθέσει δια σύμβασης παραχώρησης τη χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του ως άνω οδικού άξονα. Στο πλαίσιο αυτό, διεξήχθη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, κατόπιν ολοκλήρωσης της οποίας προέκυψε η υπογραφή της κυρούμενης σύμβασης παραχώρησης.
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κρίθηκε σκόπιμη η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, αναφορικά με ζητήματα όπως η αδειοδότηση των σηράγγων που υφίστανται επί του παραχωρούμενου αυτοκινητοδρόμου και η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των χρηστών του, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα την αδυναμία επίτευξης της Ημερομηνίας Έναρξης Παραχώρησης, όπως είχε αρχικώς συμφωνηθεί.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, οι νέες διατάξεις αποσκοπούν στη ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην εκτέλεση της σύμβασης παραχώρησης και της τροποποίησής της, καθώς και στην άσκηση ευχερειών του Ελληνικού Δημοσίου, που προκύπτουν από το περιεχόμενο της υπό κύρωση σύμβασης και στοχεύουν στην ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς.
Στο μεταξύ, προβλέπεται στο Β΄ μέρος του νομοσχεδίου η κύρωση της τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης της Αττικής Οδού, προκειμένου να ενταχθούν σε αυτή οι αλλαγές που κρίθηκαν σκόπιμες αναφορικά με την αρμοδιότητα του Υπευθύνου Επεξεργασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Σε ό, τι αφορά στη σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης, σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, οι νέες διατάξεις αποσκοπούν στη διευκρίνιση υφιστάμενων προβλέψεων της Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με την προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού αεροναυτιλίας ώστε ο νέος αερολιμένας να τεθεί σε λειτουργία το συντομότερο δυνατόν.