Κυρανάκης στο libre: Όλο το σχέδιο για ταξί, λεωφορεία, μετρό- Τι λέει για Hellenic Train

Σε μια περίοδο όπου η καθημερινότητα των πολιτών της Αθήνας δοκιμάζεται από την αυξημένη κίνηση στους δρόμους, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης περιγράφει ένα πλέγμα παρεμβάσεων που –όπως υποστηρίζει– θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα των αστικών συγκοινωνιών τα επόμενα δύο χρόνια.
Από την ενίσχυση της αξιοπιστίας των λεωφορείων μέσω νέων οχημάτων και προσλήψεων, έως την απελευθέρωση των λεωφορειολωρίδων και τη βελτίωση της εμπειρίας στις στάσεις, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον υπουργό, επενδύει σε μια στρατηγική που στοχεύει στη μείωση των χρονοαποστάσεων και την ανακούφιση της επιβατικής πίεσης.
Παράλληλα, η επέκταση του ωραρίου του Μετρό, η ανακαίνιση συρμών και η έμφαση στις πιο επιβαρυμένες γραμμές αποτελούν βασικούς άξονες ενός σχεδιασμού που φιλοδοξεί να καταστήσει τις δημόσιες μεταφορές πραγματική επιλογή — όχι λύση ανάγκης.
Μέσα από συγκεκριμένες δεσμεύσεις και χρονοδιαγράμματα, ο κ. Κυρανάκης περιγράφει μια μεταρρυθμιστική προσπάθεια με ορίζοντα το 2026, χρονιά κατά την οποία, όπως λέει, «οι πολίτες θα νιώσουν στην καθημερινότητά τους τη διαφορά».
Συνέντευξη
-Κύριε υπουργέ θα ήθελα να ξεκινήσουμε από τα αιτήματα που σας έχουν θέσει οι αυτοκινητιστές. Καταρχήν, το θέμα της ελεύθερης διέλευσης των ταξί στις λεωοφορειολωρίδες όταν έχουν επιβάτες, είχε συμφωνηθεί στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου. Γιατί άλλαξε η απόφαση;

Το ζήτημα της λεωφορειολωρίδας έχει επιλυθεί από την ψήφιση και εφαρμογή του νέου ΚΟΚ. Η εικόνα έχει ήδη βελτιωθεί και με την εγκατάσταση καμερών σε περισσότερα λεωφορεία και τη διεύρυνση της ψηφιακής επίδοσης κλήσεων μέσω της Θυρίδας Πολίτη του gov.gr θα αρχίσουμε να βλέπουμε ορατή διαφορά στην εφαρμογή της νομοθεσίας.
Υπενθυμίζω ότι αυτό είναι ένα από τα πολλά βήματα που παίρνουμε για τη μείωση των χρονοαποστάσεων των λεωφορείων και της αναμονής στάση, σε συνδυασμό με την πύκνωση δρομολογίων για τις κεντρικές γραμμές που εξυπηρετούν τον μεγάλο όγκο επιβατών, αλλά και την παραλαβή νέων λεωφορείων.
Είμαστε θετικοί στο να δούμε μια εξαίρεση (ηλεκτροκίνηση στα ταξί) η οποία θα αφορά την κατηγορία ανθρώπου – κάποιον ο οποίος έχει στη διάθεσή του μια άδεια και είναι και οδηγός
Πίσω από κάθε τέτοια απόφαση, υπάρχει μια συγκεκριμένη πολιτική προτεραιότητα: ο πολίτης που μετακινείται καθημερινά, όχι από επιλογή, αλλά από ανάγκη. Ο άνθρωπος που ξυπνάει νωρίτερα για να φτάσει εγκαίρως στη δουλειά του, που περιμένει στο κρύο ή στον καύσωνα, που πληρώνει το εισιτήριό του και θέλει να μπορεί να υπολογίζει στο κράτος. Αυτόν τον πολίτη έχουμε ως προτεραιότητα.
Δεν είναι πολυτέλεια να θες να πας στη δουλειά σου στην ώρα σου. Είναι δικαίωμα. Είναι κομμάτι μιας κανονικής, αξιοπρεπούς ζωής. Σε αυτόν τον άνθρωπο απευθυνόμαστε, στην Ελλάδα που ξυπνάει νωρίς και αξίζει περισσότερα.
-Σ’ ό,τι αφορά την αναθεώρηση των αποφάσεων για την ηλεκτροκίνηση, τι έχει συμβεί, μπορείτε να μας διαφωτίσετε σε τι έγκειται η διαφορά σας;
Αρχικά να διευκρινίσω ότι μιλάμε για έναν νόμο του 2021. Δεν πρόκειται για νομοθεσία που έφερα εγώ τους μήνες που βρίσκομαι στο Υπουργείο Μεταφορών. Αυτός ο νόμος προβλέπει ότι από 1/1/2026, όσες άδειες ταξί λήγουν, για να ανανεωθούν πρέπει υποχρεωτικά να αφορούν ηλεκτροκίνητο ταξί. Δεν έχει παρθεί ακόμη οριστική απόφαση, καθώς βρισκόμαστε σε συζητήσεις, αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν είναι πρόθεσή μας να στραγγαλιστεί οικονομικά ένας οδηγός ταξί ο οποίος είναι και αδειούχος και δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει ένα ηλεκτρικό ταξί.
Το προσωρινό κλείσιμο (Μετρό Θεσσαλονίκης) για έναν μήνα, όσο κι αν προκαλεί κάποια ταλαιπωρία, είναι απαραίτητο τεχνικά για την ολοκλήρωση των εργασιών και την οριστική παράδοση ενός συστήματος που θα λειτουργεί απρόσκοπτα για δεκαετίες
Η πρόταση που έχω διατυπώσει και στους άμεσα εμπλεκόμενους και η οποία σε αυτό το στάδιο αποτελεί απλώς μια εισήγηση, είναι να υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις. Παρότι οι τιμές στα ηλεκτρικά οχήματα πέφτουν και πιστεύω από του χρόνου θα πέσουν ακόμη περισσότερο, διότι ανοίγει πάρα πολύ η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, τουλάχιστον για φέτος, για το 2026, είμαστε θετικοί στο να δούμε μια εξαίρεση η οποία θα αφορά αυτήν την κατηγορία ανθρώπου – κάποιον ο οποίος έχει στη διάθεσή του μια άδεια και είναι και οδηγός. Δηλαδή ένας άνθρωπος που αυτή είναι η δουλειά του, δεν θέλει να αλλάξει επάγγελμα και δεν έχει αυτή τη στιγμή τα απαραίτητα χρήματα στη διάθεσή του να αλλάξει ταξί.
Για αυτές τις περιπτώσεις είμαστε διατεθειμένοι να βρεθεί λύση και να υπάρξει μια εξαίρεση.
-Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραμείνει κλειστό για έναν μήνα έως την ολοκλήρωση κάποιων έργων. Μήπως τελικά βιάστηκε η κυβέρνηση να το λειτουργήσει;
Κύριε Διαμαντόπουλε, η κριτική που δεχόταν κάθε κυβέρνηση ανεξαιρέτως επί δεκαετίες σε αυτή τη χώρα – και ήταν μια δίκαιη κριτική – ήταν ότι δεν έμπαινε σε λειτουργία το Μετρό Θεσσαλονίκης. Όταν εγώ ανέλαβα καθήκοντα, στις δηλώσεις μου εξέφρασα τη χαρά μου που έγινα ο πρώτος υπουργός Μεταφορών που δεν χρειάστηκε να δεσμευτώ ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει.
Οπότε η απάντηση στην ερώτησή σας είναι όχι, η Κυβέρνηση δεν βιάστηκε να λειτουργήσει το Μετρό στη συμπρωτεύουσα, παρά υλοποίησε κάτι που έπρεπε να έχει γίνει πολλά χρόνια πριν και αξίζουν τα εύσημα για αυτό τόσο στον Χρήστο Σταϊκούρα όσο και στον Νίκο Ταχιάο που επί ημερών τους παραδόθηκε σε κυκλοφορία.
Η προσπάθειά μας δεν περιορίζεται στο να «αντέχει» το σύστημα, αλλά να μετατρέψουμε τα Μέσα Μεταφοράς σε πραγματική επιλογή. Θέλουμε οι συγκοινωνίες της Αθήνας να είναι βιώσιμη εναλλακτική, όχι λύση ανάγκης
Το προσωρινό κλείσιμο για έναν μήνα, όσο κι αν προκαλεί κάποια ταλαιπωρία, είναι απαραίτητο τεχνικά για την ολοκλήρωση των εργασιών και την οριστική παράδοση ενός συστήματος που θα λειτουργεί απρόσκοπτα για δεκαετίες. Οι πολίτες το καταλαβαίνουν, γιατί βλέπουν ότι η πόλη τους αλλάζει.
Η Θεσσαλονίκη γυρίζει σελίδα. Ό,τι για χρόνια ήταν συνώνυμο καθυστέρησης, γίνεται σήμερα παράδειγμα προόδου: το Μετρό, η επέκταση προς Καλαμαριά, το Flyover, ο Δυτικός Προαστιακός που από τα τέλη του μήνα θα εξυπηρετεί τους φοιτητές του ΔΙΠΑΕ και τους εργαζόμενους της ΒΙΠΕ. Δεν είναι απλώς έργα υποδομής· είναι έργα εμπιστοσύνης. Απόδειξη ότι όταν υπάρχει πολιτική βούληση, η Θεσσαλονίκη μπορεί να πάψει να περιμένει και να αρχίσει να προχωρά.
-Μιας και αναφερόμαστε στο Μετρό, θα ήθελα να σας ρωτήσω κάτι σχετικά με αυτό που βίωσαν χιλιάδες κάτοικοι της πρωτεύουσας της δύο ημέρες που έκλεισαν οι δρόμοι γύρω από το κέντρο για να διεξαχθεί ο κλασικός μαραθώνιος. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς ήταν ασφυκτικά γεμάτα. Τόσο δύσκολο ήταν να προβλεφθούν περισσότερα δρομολόγια για να εξυπηρετήσουν όσους ήθελαν να μετακινηθούν;
Το μέτρο για περισσότερα δρομολόγια προβλέφθηκε και εφαρμόστηκε και είναι κάτι που πάντοτε συμβαίνει σε ειδικές συγκυρίες όπως αυτή. Παρόλα αυτά, αναγνωρίζω ότι το αποτέλεσμα για τον επιβάτη δεν άλλαξε προς το καλύτερο. Θα ήταν δύσκολο άλλωστε να αλλάξει, τη στιγμή που τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δέχονται καθημερινά πίεση και χωρίς τις έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Η πραγματικότητα είναι πως η Αθήνα σήμερα φιλοξενεί περισσότερους κατοίκους, περισσότερα οχήματα και μεγαλύτερη κινητικότητα από αυτή για την οποία σχεδιάστηκε. Εμείς δουλεύουμε ώστε οι αστικές συγκοινωνίες να γίνουν πιο αξιόπιστες. Παραλαμβάνουμε νέα οχήματα, ανακαινίζουμε συρμούς που επιστρέφουν στην κυκλοφορία, προσλαμβάνουμε οδηγούς και τεχνικούς, επεκτείνουμε το ωράριο λειτουργίας του Μετρό.
Στις αρχές του 2026 οι πολίτες θα βλέπουν στους δρόμους της πρωτεύουσας συνολικά 1.000 καινούργια λεωφορεία. Περιμένουμε 125 ηλεκτρικά στις αρχές του έτους
Βέβαια υπενθυμίζω για ακόμη μια φορά ότι η προσπάθειά μας δεν περιορίζεται στο να «αντέχει» το σύστημα, αλλά να μετατρέψουμε τα μέσα σε πραγματική επιλογή. Θέλουμε οι συγκοινωνίες της Αθήνας να είναι βιώσιμη εναλλακτική, όχι λύση ανάγκης. Γιατί μια πόλη με αξιόπιστες δημόσιες μεταφορές δεν εξυπηρετεί απλώς τους επιβάτες — απελευθερώνει τον χρόνο, την οικονομία και την ποιότητα ζωής όλων.
Δυστυχώς, δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις και όσο συνεχίζει ο πληθυσμός της πρωτεύουσας να αυξάνεται, ο αγώνας θα είναι διαρκής και η πίεση μεγάλη.
-Υπάρχει ωστόσο στον σχεδιασμό σας μια στρατηγική για την βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών στις αστικές συγκοινωνίες;
Δρομολογείται ήδη μια τεράστια ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Στις αρχές του 2026 οι πολίτες θα βλέπουν στους δρόμους της πρωτεύουσας συνολικά 1.000 καινούργια λεωφορεία. Περιμένουμε 125 ηλεκτρικά στις αρχές του έτους. Αυτό σημαίνει ότι με βάση τον σχεδιασμό μας, κανένα λεωφορείο το καλοκαίρι του 2026 δεν θα κυκλοφορεί στην Αθήνα χωρίς κλιματισμό. Υπενθυμίζω ότι όταν ανέλαβε η Νέα Δημοκρατία το 2019, το νεότερο λεωφορείου του στόλου ήταν του 2011, ενώ τα περισσότερα ήταν του 1999.
Εμείς θέλουμε να δείξουμε έμπρακτα ότι μας ενδιαφέρει ο επιβάτης, ο πολίτης που περιμένει στη στάση για να πάει στη δουλειά του. Στις στάσεις των λεωφορείων έχουμε ίσως την μεγαλύτερη πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων σε τόσα λίγα τετραγωνικά μέτρα. Ο στύλος των στάσεων υπάγεται στην ΟΣΥ, ο στύλος της τηλεματικής στον ΟΑΣΑ και τα στέγαστρα στους Δήμους.
Στη νέα σύμβαση (Hellenic Train) προβλέπουμε την ύπαρξη ρήτρας καταγγελίας, η οποία να δίνει στο ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα να ακυρώσει τη συμφωνία σε περίπτωση μη τήρησης των δεσμεύσεων από την ιταλική πλευρά εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος
Γι’ αυτό εμείς περνάμε μια διάταξη που λέει ότι εφόσον ένας Δήμος δεν συντηρεί επαρκώς το στέγαστρο, ή ξέρει πως έχει μια πολυπληθή στάση και δεν έχει στέγαστρο, θα γίνεται μια όχληση και μετά από ένα διάστημα θα έρχεται στην αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ. Παράλληλα, δίνουμε περισσότερη έμφαση στις πιο δημοφιλείς γραμμές των λεωφορείων που σηκώνουν το μεγαλύτερο επιβατικό βάρος. Σε αυτές τις γραμμές θα πυκνώσουν τα δρομολόγια, ενώ την επόμενη εβδομάδα βγαίνει μια προκήρυξη για 300 νέους οδηγούς.
Πιστεύουμε ότι σε συνδυασμό με την απελευθέρωση των λεωφορειολωρίδων που προαναφέραμε αυτό θα δημιουργήσει ορατό αποτέλεσμα στις χρονοαποστάσεις αυτών των γραμμών. Σε κάθε περίπτωση, μέσω και της πλατφόρμας report.oasa.gr, οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα άμεσα και εύκολα να καταγγέλλουν τις αδυναμίες ώστε και εμείς να βελτιωνόμαστε όπου αυτό είναι εφικτό. Δεν γίνονται θαύματα, αλλά με σκληρή δουλειά, το 2026 πιστεύω πως θα είναι μια χρονιά όπου οι πολίτες θα νιώσουν στην καθημερινότητά τους τη διαφορά στις αστικές συγκοινωνίες.
-Στις 3 Μαρτίου 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η δίκη των δύο ελεγκτών της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας που κατηγορούνται για παράβαση καθήκοντος σχετικά με το πόρισμα, το οποίο συνέταξαν για την καθυστέρηση εκτέλεσης του έργου της σύμβασης 717 της ΕΡΓΟΣΕ, και η υλοποίησή της θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα στα Τέμπη. Θέλετε να κάνετε κάποιο σχόλιο σχετικά με όσα κατηγορούνται αυτοί οι άνθρωποι;

Η ιδιότητα του Υπουργού δεν συνάδει με τον επί της ουσίας σχολιασμό ενεργών δικαστικών υποθέσεων. Θα επαναλάβω τη θέση που έχω εκφράσει από την πρώτη ημέρα αυτού του τραγικού δυστυχήματος: ο μόνος τρόπος να επουλωθεί αυτή η πληγή, αυτό το συλλογικό τραύμα που έβγαλε εκατομμύρια συμπολίτες μας στους δρόμους είναι να αποδοθεί Δικαιοσύνη και να αποκαλυφθεί η αλήθεια, όποια κι αν είναι αυτή.
-Με την Hellenic Train πως είναι η συνεργασία σας; Τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στην κυβέρνηση και τους πολίτες που χρησιμοποιούν τα τρένα της εταιρείας;
Προβλήματα υπάρχουν και δεν πρέπει να κρύβονται κάτω από το χαλί. Υπάρχει από τη μεριά μας καλή πίστη ότι οι Ιταλοί θέλουν να βρεθεί λύση και να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους. Πρώτη μας προτεραιότητα ως προς τη διαπραγμάτευση που κάνουμε με το ιταλικό δημόσιο αφορά την έλευση, το αμεσότερο δυνατό, νέων τρένων στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Έχω θητεύσει δίπλα στον Αντώνη Σαμαρά, τον εκτιμώ απεριόριστα σαν Πρωθυπουργό και σαν άνθρωπο. Ωστόσο, οι σφοδρές επιθέσεις που εξαπολύει στον Πρωθυπουργό προφανώς και δεν με βρίσκουν σύμφωνο
Στη νέα σύμβαση προβλέπουμε την ύπαρξη ρήτρας καταγγελίας, η οποία να δίνει στο ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα να ακυρώσει τη συμφωνία σε περίπτωση μη τήρησης των δεσμεύσεων από την ιταλική πλευρά εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος. Είμαι αισιόδοξος ότι στο τέλος θα βρεθεί λύση και θα πετύχουμε εκατέρωθεν την τήρηση των δεσμεύσεων ώστε να έχουμε μια καλή συνεργασία μελλοντικά.
–Η ρήξη του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με την ηγεσία της κυβέρνησης είναι δεδομένη. Η πιθανή ίδρυση ενός κόμματος από τον κ. Σαμαρά πόσο θα επηρεάσει τον πολιτικό χάρτη και το ποσοστό που θα λάβει η ΝΔ στις επόμενες εκλογές;
Προσωπικά με στενοχωρεί αυτή η κατάσταση, η διαρκής κριτική. Η παράταξη θα πρέπει στο μέλλον να είναι ξανά ενιαία, να είναι ενωμένη. Οι υπάρχουσες συνθήκες δεν ευνοούν κάτι τέτοιο. Αυτό νομίζω στενοχωρεί όχι απλά εμένα, αλλά και όλους τους Νεοδημοκράτες. Έχω θητεύσει δίπλα στον Αντώνη Σαμαρά, τον εκτιμώ απεριόριστα σαν Πρωθυπουργό και σαν άνθρωπο. Ωστόσο, οι σφοδρές επιθέσεις που εξαπολύει στον Πρωθυπουργό προφανώς και δεν με βρίσκουν σύμφωνο. Σε ό,τι αφορά την ίδρυση ή μη κόμματος δεν θα ήθελα να τοποθετηθώ από τη στιγμή που δεν έχει γίνει ακόμα.