Η αντίδραση των καταναλωτικών οργανώσεων στις μειώσεις τιμών- Ζωτικές συμβουλές

 Η αντίδραση των καταναλωτικών οργανώσεων στις μειώσεις τιμών- Ζωτικές συμβουλές

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI)

H νέα επιχείρηση κατά της ακρίβειας άρχισε την Τετάρτη με τις σχετικές ανακοινώσεις του αρμόδιο Υπουργού. Ο Τάκης Θεοδωρικάκος γνωστοποίησε ότι οι τιμές θα μειωθούν σε 1.356 κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας και 824 κωδικούς επώνυμων προϊόντων που συναθροίζουν 2.180 κωδικούς. Θα βοηθήσει αυτό; Θα δούμε πραγματικές μειώσεις οι οποίες μπορεί να συμπαρασύρουν και άλλα προϊόντα που, προς το παρόν, βρίσκονται εκτός εκπτωτικής λίστας;

Η κυβέρνηση αισιοδοξεί. Το καταναλωτικό κίνημα όχι και τόσο.

“Νομίζω ότι η κυβέρνηση εμμένει σε ότι έχει να κάνει με την αφερεγγυότητα των επιχειρήσεων, δηλαδή στην πεποίθησή της ότι αν μειώσει το ΦΠΑ σε βασικά αγαθά, η μείωση δεν θα περάσει στους καταναλωτές” λέει στο Libre ο Γιώργος Λεχουρίτης.

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ κάνει επίσης λόγο για “επικοινωνιακά τρικ” του Υπουργείου το οποίο όμως, όπως ο ίδιος τονίζει, έχει εξαγγείλει πιο δραστικά μέτρα όπως τη δημοσιοποίηση της τιμής παραγωγού που θα συγκρίνεται μ’ αυτής της λιανικής.

Ως προς την παρούσα εκστρατεία μείωσης τιμών όμως δεν περιμένει κάτι χειροπιαστό. Μία εταιρία μπορεί να έχει σε κάθε σούπερ μάρκετ ακόμα και 20 κωδικούς. Με το να μειώσει έναν ή δύο δεν αλλάζει τίποτα δραστικά. Επίσης οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι σ’ ένα σούπερ μάρκετ οι συνολικοί κωδικοί είναι περίπου 20.000. Μειώνονται, χονδρικά, μόλις οι 2000. Το 10% των κωδικών για μείωση που κατά μέσο όρο θα ανέρχεται σε 8%, ε, δεν κάνει τη διαφορά”.

“Να πούμε και το άλλο” τονίζει ο κ. Λεχουρίτης. “Οι περισσότερες προσφορές, όπως ακριβώς έγινε και στη εκστρατεία του “καλαθιού του νοικοκυριού” αφορούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Και επίσης εκτός έχουν μείνει πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης όπως τα ψάρια, το κρέας, τα άλευρα. Μπορεί από αυτά τα είδη να υπάρχουν ένα ή και κανένα μεταξύ των εκπτωτικών κωδικών. Καλή η μαρμελάδα αλλά δεν είναι η προτεραιότητά μας στη διατροφή. Ούτε οι σοκολάτες”.

Ο επικεφαλής του ΙΝΚΑ φέρνει στο τραπέζι της συζήτησης και έναν άλλο προβληματισμό. Αν οι αυξήσεις που είχαν καταγραφεί στους εν λόγω κωδικούς ήταν μεγάλες, ουσιαστικά οι εταιρίες δεν χάνουν με μία μικρή μείωση που έτσι και αλλιώς θα ισχύσει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (μέχρι το τέλος του χρόνου).

“Με τα μάτια μου έχω καταγράφει ότι εξάδα γνωστού αναψυκτικού που τον Αύγουστο κόστιζε 3,60 και τον Σεπτέμβριο 4,32. Αυτή η αύξηση αντιστοιχεί σε περίπου 20%. Αν ο εν λόγω προμηθευτής μειώσει την τιμή, στο πλαίσιο της ενέργειας, 5%, ποιος θα είναι τελικά ο πραγματικά χαμένος και ο πραγματικά κερδισμένος” τονίζει με έμφαση ο κ. Λεχουρίτης.

Τι πρέπει να γίνει; “Περιμένω από την κυβέρνηση να εφαρμόσει, όπως ο κ. Θεοδωρικάκος έχει προτείνει, τη γνωστοποίηση της τιμής παραγωγού αλλά και τη μείωση του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα είδη. Δεν γίνεται να μειώνεται στα νησιά και όχι παντού, αυτό δημιουργεί μία στρέβλωση και προκαλεί εύλογες απορίες. Μόνο αυτά τα μέτρα μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην τσέπη μας”.

Σε κάθε περίπτωση, εμείς, ως καταναλωτές (και υπεύθυνοι πολίτες) θα πρέπει να έχουμε τα μάτια μας 14.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας, όπως το δικαίωμα υπαναχώρησης και η δυνατότητα καταγγελίας σε περίπτωση υπερβολικών τιμών. 

Απευθυνόμαστε σε αρμόδιες αρχές, όπως ο Συνήγορος του Καταναλωτή, και υποβάλλουμε καταγγελίες όταν διαπιστώνουμε αισχροκέρδεια ή παρατυπίες. Δεν είναι μάταιο. Βοηθάει.

Eπίσης:

  • Αξιοποιείτε το δικαίωμά σας να ελέγχετε και να ζητάτε διευκρινίσεις από το κατάστημα σε οποιαδήποτε αμφιβολία έχετε για τιμές ή ποιότητα.
  • Κάνετε έρευνα αγοράς και συγκρίνετε τιμές σε διαφορετικά καταστήματα ή και στο διαδίκτυο πριν αγοράσετε (θέλει χρόνο αλλά αξίζει τον κόπο).
  • Προτιμήστε προϊόντα επώνυμα και με πιστοποιήσεις ποιότητας, τα οποία έχουν πιο σταθερές και διαφανείς τιμές.

Και κάτι τελευταίο:

Πάρτε το χρόνο σας, όποτε αυτό είναι δυνατόν. Αποφεύγετε τις αγορές σε ώρες αιχμής, όπου η έλλειψη χρόνου μπορεί να οδηγήσει σε βιαστικές αποφάσεις και λιγότερο έλεγχο στα προϊόντα και τις τιμές. Πρόκειται για την τσέπη σας.