Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας: Συνεχίζεται η κόντρα με την κυβέρνηση-Προσλήψεις ανακοίνωσε ο Δήμας
Καθυστερήσεις στις αφίξεις παρουσιάζει πάνω από 1 στις έξι πτήσεις, με μέση καθυστέρηση 22 λεπτών ή και περισσότερων. Εν μέσω της αυξανόμενης ταλαιπωρίας του επιβατικού κοινού και με φόντο τα αλλεπάλληλα κύματα καθυστερήσεων για πέμπτη συνεχή ημέρα, το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος βρίσκεται στο επίκεντρο της κρίσης που έχει ξεσπάσει μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της πλατφόρμας Flightradar24 , το 90% των αναχωρήσεων από το «Ελ. Βενιζέλος» νωρίς το μεσημέρι της Δευτέρας εκτελούνται με καθυστέρηση, με τον μέσο χρόνο καθυστέρησης να φτάνει τα 33 λεπτά. Αντίστοιχα, καθυστερήσεις παρουσιάζει και το 62% των αφίξεων με μέση καθυστέρηση 22 λεπτών ή και περισσότερο. Η ταλαιπωρία των επιβατών είναι εμφανής, με το πρόβλημα να προκαλεί ντόμινο καθυστερήσεων και σε περιφερειακούς αερολιμένες.
Και ενώ στο αεροδρόμιο της Αθήνας οι ουρές αυξάνονται, ο Χρήστος Δήμας, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε μια προσπάθεια να κάμψει τις αντιδράσεις υπέγραψε την Δευτέρα την απόφαση για την πρόσληψη 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με το Έθνος, οι προσλήψεις αυτές αφορούν επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (προκήρυξη 2Γ/2024) και αποτελούν μέρος του ετήσιου προγραμματισμού για το 2025, που προβλέπει συνολικά 97 προσλήψεις. Οι νεοπροσληφθέντες θα ορκιστούν εντός των επόμενων ημερών, ώστε να ξεκινήσει η απαιτούμενη εκπαίδευσή τους.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον επίσημο προγραμματισμό του υπουργείου, από την ίδια δεξαμενή επιτυχόντων προβλέπεται η πρόσληψη ακόμη 72 ελεγκτών το 2026. Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι λόγω των καθυστερήσεων στο Δημόσιο από την πρόσληψη μέχρι τη στιγμή που ένας ελεγκτής θα είναι σε θέση να πιάσει μικρόφωνο μόνος του μπορεί να φτάσει ακόμα και τα τρία χρόνια.
Το υπουργείο φιλοδοξεί ότι εντός του 2025, θα προχωρήσει και η διαδικασία πρόσληψης 43 επιστημόνων στην ειδικότητα των ηλεκτρονικών ATSEP, με ακόμη 44 προσλήψεις να έχουν δρομολογηθεί για το 2026. Για την ίδια χρονιά προγραμματίζονται και 28 προσλήψεις υπαλλήλων AFISO (παροχή πληροφοριών πτήσης) για περιφερειακά αεροδρόμια.
Παράλληλα το διάστημα αυτό και έως τις 9 Οκτωβρίου «τρέχει» και η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης του σχεδίου νόμου για τον μετασχηματισμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και τη μετατροπή της σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), στο οποίο έχει αντιδράσει με σφοδρότητα ο κλάδος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Ο κ. Δήμας ανέφερε πως «ένας έμπειρος ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας μπορεί να φτάσει και πάνω από 120.000 ευρώ τον χρόνο με το επίδομα του «Eurocontrol». Είναι σημαντικές απολαβές για τα δεδομένα του ελληνικού κράτους. Προφανώς, φορολογούνται και τα δικαιούνται σύμφωνα με τον κανονισμό. Παρ’ όλα αυτά, ζητούν επιπλέον».
Η δήλωση αυτή βάθυνε την κόντρα με τον κλάδο με την Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) να απαντά ότι η παρουσίαση του μισθού τους στον δημόσιο διάλογο είναι αποπροσανατολιστική και παραπλανητική. Οι ελεγκτές διευκρίνισαν μάλιστα ότι αυτό, το οποίο δεν λέει το υπουργείο είναι ότι οι καθαρές απολαβές τους φορολογούνται και δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς καλύπτονται εξ ολοκλήρου από τα τέλη αεροναυτιλίας που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες με το 90% εξ αυτών να προέρχεται από ξένους αερομεταφορείς.
Παραθέτουν, μάλιστα, στοιχεία από την τελευταία έκθεση ACE Benchmarking Report 2025 του Eurocontrol (με βάση δεδομένα του 2023), σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα κατατάσσεται στην 33η θέση (σε σύνολο 38) σε κόστος μισθοδοσίας ανά ώρα πτήσης, παρότι βρίσκεται στην 5η θέση σε παραγωγικότητα. Οι Έλληνες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας παρουσιάζονται πιο παραγωγικοί από συναδέλφους τους σε Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία και Ελβετία, αλλά με σημαντικά χαμηλότερο κόστος μισθοδοσίας ακόμη και σε σχέση με χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Κροατία και η Σλοβενία, τονίζει η ΕΕΕΚΕ.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνουν στο περιβόητο μπόνους υπερεργασίας που θεσπίστηκε από το υπουργείο, υποστηρίζοντας ότι δεν αποτελεί κάποιο προνόμιο, αλλά μια αναγκαία λύση για να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες της υπηρεσίας. Παρόλα αυτά, αναφέρουν πως σημαντικός αριθμός ελεγκτών έχει ήδη αρνηθεί να συμμετάσχει στο πρόγραμμα υπερεργασίας, παρά το οικονομικό κίνητρο. Μάλιστα, προειδοποιούν ότι για το 2026 ενδέχεται να υπάρξει συνολική αποχή του κλάδου από την υπερεργασία, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη σοβαρότερες καθυστερήσεις στον εναέριο χώρο της χώρας.
Οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι έχουν επανειλημμένα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τη λειτουργική επάρκεια της ΥΠΑ, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη ανταπόκριση από την πολιτική ηγεσία.