ΥΠΟΙΚ: Ζητά επιστροφή 40 εκατ. από 3 φορείς για την υπόθεση με τα “κέντρα ανακύκλωσης”- Έρευνα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

 ΥΠΟΙΚ: Ζητά επιστροφή 40 εκατ. από 3 φορείς για την υπόθεση με τα “κέντρα ανακύκλωσης”- Έρευνα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

Έπαιρναν ευρωπαϊκά κονδύλια υποτίθεται για την ανακύκλωση και τα μοίραζαν με φωτογραφικές διατάξεις διαγωνισμών είτε κατέληγαν αλλού, πάντως όχι στον επίσημο προορισμό τους. Τη διαδρομή του χρήματος και τους εμπλεκόμενους αναζητά με έρευνα που είναι σε εξέλιξη η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Προχθές ολοκληρώθηκε ο έλεγχος που διενήργησε η ΕΔΕΛ Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ). Ποιο είναι το διά ταύτα;

Να επιστραφούν 40 εκ. ευρώ από τρεις φορείς διαχείρισης απορριμμάτων (Αττικής, Κρήτης και Πελοποννήσου), ζητά το υπουργείο Οικονομικών ως «αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντα».
Πρόκειται για κονδύλια που προορίζονταν για την αγορά 248 «πολυκέντρων ανακύκλωσης», που υπερτιμολογήθηκαν, που οι προδιαγραφές του διαγωνισμού για την προμήθειά τους θεωρούνται φωτογραφικές, ενώ το κόστος λειτουργίας –όσων εξ αυτών έχουν παραδοθεί και λειτουργούν –είναι δυσανάλογο υψηλό.
Οι τρεις Φορείς Διαχείρισης Απορριμμάτων θα πρέπει μέχρι μεθαύριο, Δευτέρα, να επιστρέψουν τα κονδύλια, αλλιώς μέσα στο επόμενο 15μερο θα δεσμευτούν οι λογαριασμοί τους -με απρόβλεπτες συνέπειες στην διαχείριση των σκουπιδιών.

Η απόφαση κοινοποιείται στους ενδιαφερόμενους αποδέκτες με την υπ. αριθμό ” ΥΠΕΘΟΟ 24/09/2025 Α. Π.: οικ. 166962 ΕΞ 2025″ απόφαση που υπογράφει ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Βασίλειος Σιαδήμας.

Το συμπέρασμα και η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών

Στο έγγραφο-απόφαση του ΥΠΟΙΚ, όσον αφορά το συγκεκριμένο έργο που ερευνά η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, αναφέρεται ρητώς:

Την επιβολή ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντος ποσού ύψους δέκα
εκατομμυρίων εννιακοσίων πενήντα πέντε χιλιάδων τετρακοσίων ευρώ, 10.955.400,00 €,
που κρίθηκαν οριστικά ως μη επιλέξιμες από την Έκθεση Ελέγχου της ΕΔΕΛ, λαμβάνοντας υπόψη: A)
Την μη τεκμηρίωση από την αναθέτουσα αρχή ΕΣΔΑΚ του εύλογου της εκτιμώμενης αξίας (π/υ) της
σύμβασης, Β) Τον προσδιορισμό των τεχνικών προδιαγραφών που δεν διασφάλισε την ισότιμη
πρόσβαση όλων των υποψηφίων και τη μη δημιουργία εμποδίων στην ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού,
Γ) Την μερική διαφοροποίηση του προκηρυγμένου και παραληφθέντος φυσικού αντικειμένου της
ελεγχόμενης Πράξης με κωδ. ΟΠΣ 5185082 σε σχέση με την πρόσκληση 2786/16.03.2022 (ΑΔΑ:
6Ξ5Γ46ΜΤΛΡ-ΞΩ5) της ΕΥΔ του ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ και τις αντίστοιχες αποφάσεις ένταξης, Δ) Την μη
τήρηση των Ειδικών Όρων της Έκθεσης Τεκμηρίωσης της Υπηρεσίας Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος
(ΥΓΟΣ) από τον ΕΔΣΝΑ και Ε) την μη επαρκή διαδρομή ελέγχου για την αξιοπιστία του συστήματος
καταγραφής και μέτρησης των λοιπών ανακυκλώσιμων υλικών που συλλέχθηκαν από τα Πολυκέντρα
Ανακύκλωσης και εν συνεχεία δηλώθηκαν στο ΗΜΑ για το έτος 2024, καθώς και το ότι τα ευρήματα και η ΔΔ που επιβλήθηκε στον ΕΔΣΝΑ επιβάλλεται οριζόντια και στους άλλους ελεγχόμενους Φορείς (ΦοΔΣΑΠελοποννήσου και ΕΣΔΑΚ).
Το ανωτέρω ποσό ανακτάται στο σύνολό του σε βάρος των πόρων του δικαιούχου ΕΝΙΑΙΟΥ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ (ΕΣΔΑΚ) με ΑΦΜ 99781869, αφορά δε τις
δαπάνες που δεν περιλαμβάνονται στις ελεγχθείσες δαπάνες της οριστικής έκθεσης ελέγχου της ΕΔΕΛ
και μέχρι του ποσού του 50% των συνολικών δαπανών.