Πιέσεις στο παρασκήνιο από Τραμπ για “έξωση” της Cosco από τον Πειραιά- Τι θα κάνει η κυβέρνηση

 Πιέσεις στο παρασκήνιο από Τραμπ για “έξωση” της Cosco από τον Πειραιά- Τι θα κάνει η κυβέρνηση

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters από το Λονδίνο, η κυβέρνηση Τραμπ επιδιώκει να περιορίσει τον έλεγχο της Κίνας σε λιμάνια στρατηγικής σημασίας και, ει δυνατόν, αυτά να περάσουν σε διαχείριση δυτικών επιχειρήσεων. Σε αυτά περιλαμβάνεται το λιμάνι του Πειραιά και λιμάνια που ελέγχουν κινεζικές εταιρείες στην Ισπανία, την Καραϊβική, τον Παναμά και στη δυτική ακτή των ΗΠΑ.

Κινέζοι επενδυτές ανησυχούν ότι η Ουάσιγκτον μπορεί να στοχεύσει τις δραστηριότητες της COSCO στην Ελλάδα, δήλωσε πηγή κοντά σε Κινέζους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το σύστημα Τραμπ ασχολείται με το θέμα, καθώς η COSCO, από τους μεγαλύτερους κινεζικούς ομίλους λιμένων και ναυτιλίας, κατέχει ποσοστό 67% στον ΟΛΠ.

Η ιδιωτικοποίηση τμήματος των ελληνικών λιμανιών ξεκίνησε επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή και συνεχίστηκε αδιαλλείπτως από όλες τις επόμενες, τελικά, όπως η συμφωνία (μετά και τις πιέσεις των δανειστών) οριστικοποιήθηκε και υπογράφηκε το 2016 από την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα. Παρά τις κατηγορίες για τους χειρισμούς του τότε υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα που προκάλεσαν προβληματισμό στους Κινέζους, η συμφωνία κυρώθηκε από τη Βουλή με 223 ψήφους και τη σύμφωνη γνώμη της Ν.Δ, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και όλων των κομμάτων πλην της Χρυσής Αυγής και του ΚΚΕ (για διαφορετικούς λόγους).

Οι πιέσεις στο παρασκήνιο από την κυβέρνηση Τραμπ, όπως μεταδίδει το Reuters, είναι πιθανό να δοκιμάσει τις σχέσεις της Αθήνας με την ΟΥάσιγκτον, καθώς η συμφωνία με την Cosco είναι στρατηγικής κατεύθυνσης, και έως τώρα έχει κριθεί επιτυχημένη και αποδοτική. Αντιστάσεις αναμένεται να προβάλλουν και ελληνικοί εφοπλιστικοί κύκλοι αλλά και ο εμπορικός κόσμος.

Τι μετέδωσε το Reuters

Η κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει ως αποστολή να αποδυναμώσει το παγκόσμιο δίκτυο λιμένων της Κίνας και να θέσει περισσότερους στρατηγικούς τερματικούς σταθμούς υπό δυτικό έλεγχο, σύμφωνα με τρεις πηγές που γνωρίζουν το σχέδιο.
Η επιχείρηση αποτελεί μέρος της πιο φιλόδοξης προσπάθειας επέκτασης της ναυτιλιακής επιρροής των ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1970 και έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσει τους αυξανόμενους φόβους στην Ουάσινγκτον ότι θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι της Κίνας σε περίπτωση σύγκρουσης.

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ πιστεύουν ότι ο στόλος εμπορικής ναυτιλίας των ΗΠΑ δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένος για να παρέχει υλικοτεχνική υποστήριξη στον στρατό σε καιρό πολέμου και ότι η εξάρτηση της Ουάσινγκτον από ξένα πλοία και λιμάνια είναι υπερβολική, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Οι επιλογές που εξετάζει ο Λευκός Οίκος περιλαμβάνουν την υποστήριξη ιδιωτικών αμερικανικών ή δυτικών εταιρειών για την αγορά κινεζικών μεριδίων σε λιμάνια, ανέφεραν οι τρεις πηγές. Δεν ανέφεραν καμία συγκεκριμένη εταιρεία εκτός από την αναφορά της BlackRock (BLK.N), ανοίγει νέα καρτέλα προτεινόμενη συμφωνία για την αγορά των λιμενικών περιουσιακών στοιχείων της CK Hutchison του Χονγκ Κονγκ (0001.HK), ανοίγει νέα καρτέλασε 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Διωρυγας του Παναμά.

Οι πηγές ζήτησαν να μην κατονομαστούν, επειδή δεν έχουν εξουσιοδότηση να συζητήσουν δημόσια το θέμα.
Ο Λευκός Οίκος και το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Εκτός από τον Παναμά, Αμερικανοί αξιωματούχοι και νομοθέτες ανησυχούν για τις κινεζικές ναυτιλιακές υποδομές που κατέχει σε μέρη όπως η Ελλάδα και η Ισπανία, η Καραϊβική και τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, σύμφωνα με τις πηγές.
Η Κίνα διεξάγει κανονική συνεργασία με άλλες χώρες στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, δήλωσε εκπρόσωπος της διπλωματικής αποστολής της Κίνας στην Ουάσινγκτον.
«Η Κίνα ανέκαθεν αντιτίθετο σθεναρά στις παράνομες και αδικαιολόγητες μονομερείς κυρώσεις και στην λεγόμενη μακροπρόθεσμη δικαιοδοσία και στις κινήσεις που παραβιάζουν και υπονομεύουν τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα άλλων χωρών μέσω οικονομικού καταναγκασμού, ηγεμονισμού και εκφοβισμού», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Αξιωματούχοι στο Πεκίνο δεν απάντησαν σε αίτημα για σχολιασμό.

Το σχέδιο των ΗΠΑ

«Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί τις κινεζικές επενδύσεις σε παγκόσμια λιμάνια ως τεράστια απειλή για την εθνική της ασφάλεια», δήλωσε ο Stuart Poole-Robb, ιδρυτής της KCS Group, συμβουλευτικής εταιρείας για θέματα κινδύνου και πληροφοριών.
«Η ανησυχία είναι ότι η Κίνα θα μπορούσε να αξιοποιήσει τον έλεγχό της επί αυτών των περιουσιακών στοιχείων για κατασκοπεία, στρατιωτικό πλεονέκτημα ή για να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού κατά τη διάρκεια γεωπολιτικών κρίσεων», είπε, επικαλούμενος συνομιλίες με ομολόγους του στον τομέα της ασφάλειας των ΗΠΑ.

Ο ΟΛΠ στο επίκεντρο

Οι ΗΠΑ σκοπεύουν να εξετάσουν τα κινεζικά συμφέροντα στο ελληνικό λιμάνι του Πειραιά, ανέφεραν οι τρεις πηγές. Βρίσκεται στην Αθήνα, στην ανατολική Μεσόγειο, ο Πειραιάς είναι ένας κεντρικός κόμβος στην εμπορική διαδρομή που συνδέει την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία.
Η COSCO, ένας από τους μεγαλύτερους λιμενικούς και ναυτιλιακούς ομίλους της Κίνας, κατέχει το 67% των μετοχών της εταιρείας του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.