Λέσβος: SOS εκπέμπουν οι τοιχογραφίες του Θεόφιλου

 Λέσβος: SOS εκπέμπουν οι τοιχογραφίες του Θεόφιλου

Εικόνα εγκατάλειψης παρουσιάζουν οι τοιχογραφίες του Θεόφιλου Κεφαλά – Χατζημιχαήλ, στη Λέσβο, του κορυφαίου Έλληνα, λαϊκού ζωγράφου που τα έργα του έφτασαν να παρουσιαστούν στο Παρίσι, στο Λούβρο.

Σύμφωνα με tonisi.gr και δημόσια ανάρτηση που έκανε επιχειρηματίας της Λέσβου οι τοιχογραφίες του Θεόφιλου στην ιστορική ταβέρνα της Καρίνης, κινδυνεύουν να διαλυθούν. Όπως ανέφερε ο Στρατής Αλμπάνης επιστρέφοντας από την Αγιάσο της Λέσβου θέλησε να δείξει στην κόρη του τον χώρο όπου έζησε και δημιούργησε ο μεγάλος λαϊκός ζωγράφος, όμως βρέθηκε αντιμέτωπος με μια αποκαρδιωτική εικόνα.

«Θα δεχτώ ότι είναι σε ιδιωτικό χώρο, όμως αυτός ο ιδιωτικός χώρος για λόγους που δεν μας αφορούν εγκαταλείφθηκε… Το κράτος από εκεί και πέρα που ήταν; Η διεύθυνση της πινακοθήκης που ήταν; Οι τοπικοί άρχοντες που ήταν;», διερωτάται. «Το λιγότερο που θα έπρεπε να γίνεται θα ήταν να συντηρείται η τοιχογραφία και να περιποιούνται δημοτικοί υπάλληλοι τον πλάτανο», ανέφερε ο κ. Αλμπάνης κάνοντας λόγο για «ντροπή» απέναντι σε ένα μοναδικό πολιτιστικό μνημείο.

Θεόφιλος 2

Ο ζωγράφος Θεόφιλος Χατζημιχαήλ – Κεφαλάς γεννήθηκε από φτωχή οικογένεια το 1870 στη Λέσβο κι ήταν μία ιδιαίτερη φιγούρα της εποχής του, που πολλές φορές ταλαιπωρήθηκε και οικονομικά βρέθηκε σε δυσχερή θέση, παρά το ταλέντο του, που αναγνωρίστηκε μετά τον θάνατό του το 1934. Οι μορφές των ανθρώπων του, δημιουργούν την αίσθηση της οικειότητας.

Εκτός από τους πίνακες ζωγραφικής, δημιουργούσε τοιχογραφίες σε ταβέρνες στη Λέσβο και αργότερα στο Βόλο, προκειμένου να βγάλει τα προς το ζην, ενώ πολλές φορές έγινε στόχος κακόβουλων σχολίων αλλά ακόμη και βάναυσης συμπεριφοράς επειδή συνήθιζε να ντύνεται με φουστανέλα. Μέρος των έργων του φυλάσσεται σε μουσείο στη Λέσβο.

Έργο του Θεόφιλου φιλοξενείται και μέσα στο κοινοβούλιο ενώ μετά τον θάνατό του είχε γίνει κι έκθεση στο Λούβρο με τα έργα του, παρά το γεγονός ότι σχολίαζαν ως «παιδικά» τα έργα του, γιατί ήταν αυτοδίδακτος και δεν πρόλαβε να ζήσει τη διεθνή αναγνώρισή του.