Ο εμβληματικός Γιάννης Πετρίδης βρίσκει…στέγη στο Ίδρυμα Ωνάση-250.000 δίσκοι, αναμνηστικά και πολλά άλλα!
Δεκαπέντε χρόνια λειτουργίας γιορτάζει φέτος η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και σε αυτή τη συμβολική χρονική στιγμή θέτει στο επίκεντρο του φετινού ετήσιου προγράμματός της την έννοια της οικογένειας, όχι μόνο ως βιολογικό δεσμό και πυρήνα ζωής, αλλά και ως κοινότητα, πεδίο μνήμης και μέλλοντος.
Από τον Οκτώβριο του 2025 ως τον Ιούνιο του 2026 ξεδιπλώνεται με τη βοήθεια του θεάτρου, της μουσικής, του κινηματογράφου και των εικαστικών τεχνών ένα πολύμορφο οικογενειακό πορτρέτο, μέσα από έργα που μιλούν για την εγγύτητα και την απόσταση, τον έρωτα και την απώλεια, την ανάγκη να ανήκεις και τον φόβο να χαθείς, μέσα από ιστορίες που αγγίζουν τη μνήμη, τη μεταβίβαση, την αποξένωση και την επιθυμία και μας προσκαλούν να επανεξετάσουμε τι σημαίνει οικογένεια σήμερα.
Η παρουσίαση του ετήσιου προγράμματος της Στέγης έγινε στη Μάντρα του Ιδρύματος Ωνάση, έναν χώρο- αντιπροσωπευτικό δείγμα της Μπελ Επόκ στο κέντρο της Αθήνας που θυμίζει θερινό σινεμά, αλλά και αυλή μιας οικογενειακής κατοικίας.
«Η θεματική για φέτος είναι οι οικογένειες, αυτές που φτιάχνουμε, αυτές που διαλέγουμε, αυτές από τις οποίες προερχόμαστε, αυτές που άλλοι θέλουν να δημιουργήσουν και άλλοι όχι. Πάνω από όλα είναι οι άνθρωποι που διαλέγουμε και μας διαλέγουν επειδή μας συνδέει κάτι μυστικό και μυστήριο. Οι καλλιτέχνες έχουν γίνει οικογένειά μας όλα αυτά τα χρόνια και νομίζω ότι η Στέγη δικαίως λέγεται έτσι γιατί έχουμε υπάρξει σπίτι και πάνω από όλα καταφύγιο, ένα καταφύγιο όπου η ασφάλεια συνάδει με την ελευθερία, πράγμα πολύ δύσκολο στη ζωή», παρατήρησε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.
Το «παρών» στον φετινό προγραμματισμό της Στέγης θα δώσουν σημαντικές προσωπικότητες από τον ελληνικό και διεθνή χώρο, όπως ο σπουδαίος σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς, η εμβληματική ηθοποιός Τίλντα Σουίντον, ο θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης, ηθοποιός και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, Τιάγκο Ροντρίγκες, ο διεθνώς αναγνωρισμένος Βρετανός σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας, Ρόμπερτ Άικ, η καυστική Νταϊάνα Μόργκαν (Φιλομένα Κανκ), οι σπουδαίοι σκηνοθέτες, Γιώργος Λάνθιμος, Ρομέν Γαβράς και Γιάννης Οικονομίδης, ο Γερμανός φωτογράφος, Γιούργκεν Τέλερ, ο πολυτάλαντος Γιάννης Αγγελάκας και ο ειδικός σε θέματα τραύματος γιατρός και συγγραφέας, Γκάμπορ Μάτε.
Κατά τη φετινή χρονιά ξεχωρίζουν, επίσης, οι νέες πρωτοβουλίες της Στέγης: η λειτουργία του νέου χώρου περιοδικών δράσεων Onassis Ready στον χώρο όπου βρισκόταν ένα παλιό εργοστάσιο πλαστικών στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη Ρέντη, η απόκτηση της μουσικής συλλογής του δημοσιογράφου Γιάννη Πετρίδη που σχεδιάζεται να στεγαστεί σε έναν νέο, ειδικά διαμορφωμένο χώρο για ακρόαση και έρευνα, καθώς και η ψηφιοποίηση της Ωνασείου Βιβλιοθήκης και του φωτογραφικού αρχείου του Σπύρου Στάβερη.
Η φετινή είναι χρονιά-ορόσημο και για το Ίδρυμα Ωνάση συνολικά που γιορτάζει 50 χρόνια προσφοράς στην υγεία, την παιδεία και τον πολιτισμό ολοκληρώνοντας δύο έργα πνοής: το Εθνικό Ωνάσειο Μεταμοσχευτικό Κέντρο και τα πρώτα δώδεκα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε τέσσερις περιφέρειες της χώρας.

Η συλλογή του Γιάννη Πετρίδη
Όπως γράφει ο Δημήτρης Κανελλόπουλος στο e-tetradio, το ϊδρυμα Ωνάση αποκτά πλέον πρόσβαση στην συλλογή βινυλίου του εμβληματικού μουσικού παραγωγού Γιάννη Πετρίδη. Πάνω από 250.000 δίσκοι που θα αξιοποιηθούν, θα βρουν τον δικό τους χώρο και θα προσφερθούν στην ακρόαση των επισκεπτών!
Συγκεκριμένα:
Ο Γιάννης Πετρίδης (μας) το έλεγε πολύ καιρό στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις του και να που γίνεται πραγματικότητα από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Πάντα ήθελε ο Γιάννης η τεράστια συλλογή των δίσκων του (και όχι μόνο) να είναι προσβάσιμη από το κοινό.
Αυτό όμως δεν μπορούσε να γίνει από το κράτος, δεν νομίζω πως αξίζει να δείξεις εμπστοσύνη στο γραφειοκρατικό ελληνικό κράτος. Δεν μπρούσε να γίνει ούτε καν από την ΕΡΤ. Χρειαζόταν να βρεθεί ένας αξιόπιστος ιδιωτικός φορέας. Και βρέθηκε.
Έτσι συμφώνησε ο Πετρίδης με το Ίδρυμα Ωνάση (το οποίο απέκτησε τη συλλογή δίσκων του) «για τη μελλοντική διαμόρφωση ενός νέου, ειδικά διαμορφωμένου χώρου για ακρόαση, έρευνα και απόλαυση». Σκεφτείτε έναν πολυχώρο στην Αθήνα, σαν ένα διαδραστικό «μουσείο» ας πούμε, με όλους τους δίσκους του Γιάννη για ακρόαση, με ειδικό stage για παρουσιάσεις άλμπουμ και συναυλίες, με την έκθεση πολλών μουσικών gadgets και memorabilia (300 t-shirts!) που μαζεύει ο Πετρίδης εδώ και δεκαετίες καθώς και πολλά ακόμα. Θα μπαίνουμε εκεί μέσα και δεν θα βγαίνουμε ποτέ.
Παράδειγμα: θα υπάρχουν περιοδικά Billboard και Rolling Stone από τη δεκαετία του 70 μέχρι σήμερα (από το πρώτο τεύχος!), όλα τα ΝΜΕ από το 1961, εκατοντάδες μουσικά βιβλία, μία μεγάλη ταινιοθήκη με όλα τα Όσκαρ και τις υποψηφιότητες, όλο το Γαλλικό και Ιταλικό σινεμά, πάνω από 500 ντοκιμαντέρ με την ιστορία της μουσικής (σε μία αίθουσα θα προβάλλονται ολημερίς με μεγάλα θεματικά αφιερώματα).
Εννοείται πως θα υπάρχει και όλο το ελληνικό ρεπερτόριο από τα ρεμπέτικα έως σήμερα! Ο Γιάννης αγαπάει εξίσου το ελληνικό τραγούδι όσο και το ξένο. Κι έχει εξαιρετικά σπάνια πράγματα που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού.
Σε απόλυτο αριθμό, σε κομμάτια, η συλλογή ξεπερνάει τα 250 χιλιάδες κομμάτια. Απίστευτο. Σημειώστε ότι το 2018 του είχαν ζητήσει κάποιοι από τη Νέα Υόρκη να αγοράσουν τη συλλογή του με πάρα πολλά χρήματα αλλά αυτός αρνήθηκε.
Τέλος, ετοιμάζεται ένα ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία Γιώργου Τελτζίδη με όσα συμβαίνουν εδώ και μήνες, τη μεταφορά των δίσκων από το σπίτι του Γιάννη, το πακετάρισμα, τη φόρτωση, την ψηφιοποίησή τους, το στήσιμο του χώρου κ.ο.κ.