Εθνικό Απολυτήριο: Ποιες αλλαγές έρχονται μετά τις εξαγγελίες στη ΔΕΘ
Αλλαγές στο σχολείο με το σύστημα του Εθνικού Απολυτηρίου προβλέπονται με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που θα εφαρμοστούν από το σχολικό έτος 2029-2030, γεγονός που ανακοίνωσε κι ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ. Αυτή η αλλαγή θα δημιουργήσει νέο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια το 2032 κι αφορά όχι τους σημερινούς μαθητές λυκείου αλλά όσους θα φοιτήσουν το επόμενο σχολικό έτος 2025-2026 στην Στ’ Δημοτικού.
«Πρότασή μας είναι να θεσπιστεί και στην Ελλάδα το Εθνικό Απολυτήριο ώστε να αποκατασταθεί ο αυτοτελής ρόλος του Λυκείου. Να μπορεί να αποκτήσει το δικό του βάρος στην εργασιακή προοπτική των αποφοίτων. Ταυτόχρονα η δευτεροβάθμια θα πρέπει να υποδεχθεί νέα μαθήματα, παρέχοντας στο τέλος έναν πλήρη κύκλο γνώσεων πριν από την επαγγελματική, ακαδημαϊκή συνέχεια κάθε νέου», είπε αρχικά ο πρωθυπουργός.
Στόχος της κυβέρνησης, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν, είναι να προωθήσει τον θεσμό του Εθνικού Απολυτηρίου, ώστε να ενισχυθεί ο ρόλος του λυκείου. Το Εθνικό Απολυτήριο, όπως τονίστηκε, θα αποτελεί και τη βάση για την εισαγωγή των μαθητών στα Πανεπιστήμια.
Κατά την υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων κι Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, το νέο Λύκειο αφορά, 230.000 μαθητές κάθε χρόνο, 23.500 εκπαιδευτικούς, χιλιάδες οικογένειες, τα πανεπιστήμια, αλλά και την αγορά εργασίας.
Ήδη, όπως έχει ανακοινωθεί έχουν συγκροτηθεί δύο επιστημονικές επιτροπές με τη συμμετοχή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και πανεπιστημιακών, οι οποίες επεξεργάζονται σενάρια για τον τρόπο συνυπολογισμού των βαθμών της Β΄ και Γ΄ Λυκείου στον τελικό βαθμό απολυτηρίου.
Το νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο θα προβλέπει:
- Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σ’ όλες τις τάξεις του Λυκείου.
- Αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
- Συνδυασμό εσωτερικών και εξωτερικών εργαλείων αξιολόγησης.
- Πιστοποίηση ξένων γλωσσών εντός του σχολείου.
- Ιστορική αναδρομή αλλαγών στο σύστημα εισαγωγής
Το εθνικό απολυτήριο θ’ αποτελέσει τη 11η βασική αλλαγή στο εξεταστικό μεταπολιτευτικά, μετά από δέκα προηγούμενες καίριες μεταρρυθμίσεις:
1983: Θεσπίστηκαν οι 5 δέσμες μαθημάτων, με κατοχύρωση βαθμολογίας έως 3 μαθημάτων.
1988: Καταργήθηκε η συμμετοχή της μέσης βαθμολογίας του Λυκείου (25%) στην επιλογή.
1991: Εισήχθησαν συντελεστές μαθημάτων, καταργήθηκε η βάση στο βασικό μάθημα.
1998: Εξετάσεις σ’ όλα τα μαθήματα Β΄ και Γ΄ Λυκείου.
2001: Μείωση σε 9 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
2004: Κατάργηση Πανελλαδικών στη Β΄ Λυκείου, μείωση σε 6 μαθήματα στη Γ΄. Θεσπίστηκε η βάση του 10.
2010: Καταργήθηκε το πλαφόν του 10.
2013: Εισαγωγή Τράπεζας Θεμάτων.
2015: Κατάργηση Τράπεζας Θεμάτων.
2021: Καθιέρωση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ).