Τραγωδία Λισαβόνα: Οι ειδικοί εξηγούν τι συνέβη με το τελεφερίκ
Σοκαρισμένοι οι Πορτογάλοι για την απίστευτη τραγωδία κι αναζητούν τι έφταιξε τελικά ενώ ειδικοί διερωτώνται αν υπήρχε δεύτερο φρένο, επειδή αυτό το μοντέλο τελεφερίκ είναι πιο παλιό. Η εταιρεία διαβεβαιώνει πως είχε κάνει τους τεχνικούς ελέγχους για το τελεφερίκ αλλά η κοινωνία της Πορτογαλίας διερωτάται γιατί 17 άτομα έχασαν τη ζωή τους και 3 ακόμη δίνουν μάχη να κρατηθούν στη ζωή ενώ ακόμη 18 είναι οι τραυματίες.
Σύμφωνα με το BBC, το δυστύχημα συνέβη σε ώρα αιχμής, το βράδυ, όταν τόσο οι τουρίστες όσο και οι ντόπιοι γέμισαν το βαγόνι, το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει έως και 43 άτομα. Το τελεφερίκ, γνωστό ως Gloria, χρησιμοποιείται επίσης συχνά από τους κατοίκους της Λισαβόνας για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Το τελεφερίκ αποτελείται από δύο βαγόνια μόνιμα συνδεδεμένα σε κάθε άκρο του ίδιου συρματόσχοινου μεταφοράς, έτσι ώστε καθώς το ένα ανεβαίνει το άλλο να κατεβαίνει. Συνδέει την Praça dos Restauradores με τη μοντέρνα συνοικία Bairro Alto και μεταφέρει τους τουρίστες στην απότομη πλαγιά, από το 1885.
Είναι ένα από τα τρία του είδους του στη Λισαβόνα κι έχει βγει 3 φορές εκτός τροχιάς στο παρελθόν αλλά ποτέ με τέτοιο πρόβλημα.
Οι πρώτες αναφορές κάνουν λόγο για θραύση καλωδίου, ενώ κάποιοι υποστηρίζουν πως υπήρξε βλάβη στα φρένα έκτακτης ανάγκης μόλις το βαγόνι εκτροχιάστηκε.
Στη βρετανική «The Sun» o καθηγητής Ντέιβ Κούπερ, πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής προτύπων για τελεφερίκ στο Ηνωμένο Βασίλειο, εξηγεί πως:
«Από τεχνικής άποψης, γνωρίζουμε ότι το σύστημα άρχισε να λειτουργεί το 1885 και, ως εκ τούτου, είναι απίθανο να πληρούσε τα σύγχρονα πρότυπα που απαιτούνται για ένα νέο σύστημα τελεφερίκ. Μπορεί να περιγραφεί ως ένα σύστημα πολιτιστικής κληρονομιάς. Είχε δύο βαγόνια, το καθένα με χωρητικότητα 43 ατόμων, και διένυε απόσταση περίπου 265 μέτρων. Από την περιγραφή που έχουμε, καταλαβαίνουμε ότι το σύστημα είχε μόλις ξεκινήσει με το κάτω βαγόνι να ανεβαίνει και το πάνω βαγόνι να κατεβαίνει».
Μάλιστα, οι επιβάτες του κάτω βαγονιού περιγράφουν ότι το βαγόνι είχε μόλις αναχωρήσει από τον κάτω σταθμό και είχε διανύσει μια μικρή απόσταση, όταν ξαφνικά άρχισε να τσουλάει προς τα πίσω και σταμάτησε στη θέση στάθμευσης.
Καθώς το κάτω βαγόνι παραμένει άθικτο στη θέση του και το πάνω βαγόνι που κατέβαινε έχει εκτροχιαστεί, μπορεί να ειπωθεί ότι η σχέση μεταξύ των δύο βαγονιών έχει χαθεί.
Είναι πιθανό τα συρματόσχοινα που συνέδεαν τα δύο βαγόνια να έσπασαν. Είναι κατανοητό ότι υπήρχαν στροφές στη διαδρομή και ότι, εάν το πάνω βαγόνι κατέβαινε ανεξέλεγκτα, εξήγησε ο ειδικός, η υπάρχουσα τροχιά μπορεί να το εκτροχίασε, δεδομένης της ταχύτητας που θα είχε επιτύχει. Αυτό που δεν είναι κατανοητό είναι γιατί δεν ενεργοποιήθηκε το φρένο έκτακτης ανάγκης (εάν υπήρχε) στο βαγόνι που κατέβαινε ανεξέλεγκτα. Είναι πιθανό να ενεργοποιήθηκε αλλά να μην μπόρεσε να αντισταθμίσει τον συνδυασμό της μάζας του βαγονιού και των επιβατών του με την ταχύτητα με την οποία κινούνταν».
Ο Μανουέλ Λεάλ, συνδικαλιστής από το Fectrans, δήλωσε στην τοπική τηλεόραση ότι οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο Gloria παραπονέθηκαν για προβλήματα με την τάση του καλωδίου μεταφοράς του τελεφερίκ που δυσκόλευαν το φρενάρισμα, αλλά, όπως αναφέρει το Reuters, είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν αυτή ήταν η αιτία του δυστυχήματος.
Η δημοτική εταιρεία δημόσιων συγκοινωνιών Carris ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι «όλα τα πρωτόκολλα συντήρησης έχουν εφαρμοστεί», συμπεριλαμβανομένων των μηνιαίων και εβδομαδιαίων προγραμμάτων συντήρησης και των καθημερινών επιθεωρήσεων.
Η Φαμπιάνα Πάβελ, πρόεδρος του Συλλόγου Κατοίκων του Μπάιρο Άλτο, της διάσημης γειτονιάς της Λισαβόνας όπου βρίσκεται το τελεφερίκ, δήλωσε στο BBC ότι το τραγικό δυστύχημα θα μπορούσε να οφείλεται και στον «υπερβολικό τουρισμό».