Σημάδια αναθέρμανσης στην αγορά μετά τη βουτιά- Ο ρόλος του τουρισμού

 Σημάδια αναθέρμανσης στην αγορά μετά τη βουτιά- Ο ρόλος του τουρισμού

Παρά τα δυσμενή στοιχεία των τελευταίων μηνών στην αγορά αρχίζουν να αχνοφαίνονται σημάδια ανάκαμψης. Μέχρι τα μέσα Ιουλίου, οι περισσότεροι κλάδοι κατέγραφαν πτώση πωλήσεων σε διψήφια ποσοστά: -20% στα ηλεκτρικά είδη, πάνω από -40% στα αλκοολούχα και την εστίαση, και ανάλογη πτώση στο εμπόριο ρούχων και υποδημάτων.

  • Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Μάιο 2025 δείχνουν συνολική μείωση όγκου πωλήσεων κατά 5,6% σε ετήσια βάση, με σημαντικές απώλειες σε ένδυση-υπόδηση (-12,8%), τρόφιμα-ποτά-καπνό (-10,3%) και καύσιμα (-9%).
  • Αντίθετα, αύξηση σημειώθηκε σε φαρμακευτικά-καλλυντικά (+4,4%) και οικιακό εξοπλισμό (+2,8%).

Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Ιούλιο, οι επιχειρηματικές προσδοκίες στο λιανικό εμπόριο υποχώρησαν έντονα στις 93,4 μονάδες από 105,9 τον Ιούνιο, ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 9 μηνών. Το 59% των νοικοκυριών αναμένει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης το επόμενο έτος, ενώ η αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας αυξήθηκε σημαντικά.

Η Eurobank επισημαίνει ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παραμένει έντονα αρνητικός, επηρεασμένος από τον επίμονο πληθωρισμό, με τον δείκτη οικονομικού κλίματος να υποχωρεί οριακά το β’ τρίμηνο 2025.

Οι θερινές εκπτώσεις έως τον Ιούλιο δεν απέφεραν τα αναμενόμενα, με το ΕΒΕΠ να καταγράφει πτώση έως -18% στις πωλήσεις φυσικών καταστημάτων, λόγω μειωμένης επισκεψιμότητας και καύσωνα.

Η αγορά στρέφει πλέον τις ελπίδες της στον τουρισμό, ο οποίος ωστόσο επηρεάζεται και αυτός από το διεθνές πληθωριστικό κύμα.

Στο πλαίσιο αυτό, η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη συναντήθηκε με την ΕΣΕΕ για την ενίσχυση των συνεργειών εμπορίου-τουρισμού. Κεντρικός στόχος είναι η ανάδειξη της αγοραστικής εμπειρίας στην Ελλάδα («Shopping in Greece»), η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η προώθηση νέων προορισμών με αυθεντικές εμπειρίες αγορών.