Το Ελσίνκι το 2024 δεν είχε κανένα θανάσιμο τροχαίο- Πώς τα κατάφερε
Το Ελσίνκι δεν είχε κανένα θανάσιμο τροχαίο δυστύχημα το 2024! Αν και οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μειώνονται σε ολόκληρη την ΕΕ (-3% το 2024) τα ατυχήματα με τραγικά αποτελέσματα εξακολουθούν να είναι συνηθισμένα στις μητροπολιτικές περιοχές. Το να περάσει ένα ολόκληρο έτος χωρίς κανένα ατύχημα είναι ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα για μια πόλη -πόσο μάλλον για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα αναφέρει σε άρθρο του το Politico.
Το 2023, 7.807 Ευρωπαίοι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε πόλεις της ΕΕ. Πενήντα πέντε άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στο Βερολίνο πέρυσι, ενώ εννέα άτομα έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις στην περιοχή των Βρυξελλών τους τελευταίους 12 μήνες.
Αν και το Ελσίνκι είναι μια από τις μικρότερες πρωτεύουσες της ΕΕ, με λίγο λιγότερους από 690.000 κατοίκους, περίπου 1,5 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν και μετακινούνται καθημερινά στην μητροπολιτική περιοχή.
Ο Roni Utriainen, μηχανικός κυκλοφορίας στο Τμήμα Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, δήλωσε στον φινλανδικό Τύπο ότι το επίτευγμα αυτό οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες… αλλά τα όρια ταχύτητας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς».
Αναφερόμενοι σε στοιχεία που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζών μειώνεται κατά το ήμισυ με τη μείωση της ταχύτητας πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου από 40 σε 30 χιλιόμετρα ανά ώρα, οι αξιωματούχοι της πόλης επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές του Ελσίνκι και στο κέντρο της πόλης το 2021.
Τα όρια επιβλήθηκαν με 70 νέες κάμερες ταχύτητας και μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», με στόχο την επίτευξη μηδενικών τραυματισμών ή θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από την Αρχή Οδικής Ασφάλειας της Φινλανδίας, δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στο Ελσίνκι μειώνονται συνεχώς από τότε.
Οι αρχές του Ελσίνκι έχουν περάσει τα τελευταία πέντε χρόνια προσπαθώντας να επαναλάβουν το θαύμα που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν κανένας πεζός ή ποδηλάτης δεν σκοτώθηκε σε τροχαία ατυχήματα.
Ο Utriainen τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε μακροπρόθεσμες πολιτικές κινητικότητας και στρατηγικές αστικής ανάπτυξης που βασίζονται σε δεδομένα και έχουν μεταμορφώσει την πρωτεύουσα, η οποία κάποτε ήταν επικεντρωμένη στα αυτοκίνητα.
Σε πολλά μέρη της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με τον σκόπιμο στόχο να κάνουν τους οδηγούς να αισθάνονται άβολα — η λογική είναι ότι τα περίπλοκα αστικά τοπία αναγκάζουν τους οδηγούς να κινούνται με μεγαλύτερη προσοχή στις κατοικημένες περιοχές.
Η πόλη επένδυσε επίσης σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που εκτείνεται σε πάνω από 1.500 χλμ. Έχει ενισχύσει το δίκτυο δημόσιων μεταφορών με «πράσινα» και αυτόνομα λεωφορεία και έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μια νέα γραμμή τραμ.
Ο Utriainen δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις συνέβαλαν στη «μείωση της χρήσης αυτοκινήτων και, μαζί με αυτήν, του αριθμού των σοβαρών ατυχημάτων». Και οι στατιστικές δείχνουν ότι μεταξύ 2003 και 2023, ο αριθμός των τραυματισμών που σχετίζονται με την κυκλοφορία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14.
Η επιτυχία του Ελσίνκι έχει γίνει αντιληπτή στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ασκεί πιέσεις για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα περισσότερα κράτη μέλη δεν ήταν σε θέση να επιτύχουν τον στόχο της ΕΕ για το 2018, που ήταν η μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.