Η προσβασιμότητα στις παραλίες αγκάθι για τα ΑμεΑ- Κοινωνικές ανισότητες και απώλεια πόρων

 Η προσβασιμότητα στις παραλίες αγκάθι για τα ΑμεΑ- Κοινωνικές ανισότητες και απώλεια πόρων

Υπάρχει πρόσβαση στις ελληνικές παραλίες από άτομα με ειδικές ανάγκες; Πόσες απ΄ αυτές έχουν τις κατάλληλες υποδομές; Μόνο το 1,3% των ελληνικών παραλιών είναι πλήρως προσβάσιμο σε άτομα που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο ενώ η ελλιπής προσβασιμότητα, εκτός από τις κοινωνικές ανισότητες, προκαλεί απώλειες περίπου 57 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Η μελέτη εκπονήθηκε από το Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε συνεργασία με το Τμήμα Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και σύμφωνα με τη rodiaki, αποτελεί την πρώτη απόπειρα εκτίμησης της οικονομικής αξίας της προσβάσιμης παράκτιας αναψυχής για τα άτομα με κινητικές δυσκολίες στην Ελλάδα.

Η συγκεκριμένη μελέτη αναδεικνύει τις σημαντικές ανισότητες στην κατανομή των προσβάσιμων υποδομών, ειδικά σε περιοχές υψηλού πληθυσμού και μεγάλης τουριστικής κίνησης, όπως η Αττική και η Κεντρική Μακεδονία.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 64% των συμμετεχόντων, που είναι χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων, χαρακτηρίζει την προσβασιμότητα στις ελληνικές ακτές κακή έως πολύ κακή. Η μεγάλη πλειοψηφία (82%) δήλωσε ότι μια ενδεχόμενη βελτίωση της προσβασιμότητας θα είχε σημαντικά θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής τους. Οι έννοιες που ανέφεραν συχνότερα οι συμμετέχοντες σχετικά με το τι σημαίνει για εκείνους η προσβασιμότητα, ήταν η «ισότητα» (28%) και η «ελευθερία» (24%). Η συνολική ετήσια οικονομική αξία της αναψυχής στις ελληνικές παραλίες για τους χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων ανέρχεται στα 237 εκατομμύρια ευρώ.

Από τις 2.573 καταγεγραμμένες ελληνικές παραλίες, μόλις 322 διαθέτουν ειδική ράμπα και από αυτές, μόνο το 11% προσφέρει όλες τις απαραίτητες υποδομές πρόσβασης (δηλαδή θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ κ.λπ.). Η οικονομική ανάλυση κόστους-οφέλους της έρευνας καταδεικνύει ότι η επένδυση σε υποδομές προσβασιμότητας στις παραλίες είναι οικονομικά βιώσιμη, καθώς το κόστος του αποκλεισμού ισοδυναμεί με την εγκατάσταση έως και 560 νέων ραμπών.

Η μελέτη παρέχει στις περιφερειακές και τοπικές αρχές πολύτιμα δεδομένα και τεκμηριωμένα επιχειρήματα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών και δράσεων που ενισχύουν την ισότητα, την κοινωνική συνοχή και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Επιπλέον, προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για την προώθηση νέων μορφών τουρισμού, όπως ο προσβάσιμος τουρισμός για άτομα με κινητικές δυσκολίες, άτομα μεγαλύτερης ηλικίας κ.ά.