Απειλεί την τουριστική βιομηχανία της Ευρώπης, ο υπερδιπλασιασμός του τέλους για ταξιδιώτες εκτός Σένγκεν
Σε αναμμένα κάρβουνα, ταξιδιωτικά γραφεία και παράγοντες του τουρισμού μετά την προτεινόμενη ιλιγγιώδη αύξηση τέλους για τους ταξιδιώτες, που οι χώρες τους, δεν ανήκουν στη συνθήκη Σένγκεν.
Ειδικότερα, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2026. Αυτό θ΄ απαιτεί από τους ταξιδιώτες πλην ΕΕ που απαλλάσσονται από την υποχρέωση θεώρησης (visa) να λαμβάνουν ηλεκτρονική άδεια πριν εισέλθουν στην Ευρώπη. Το γεγονός αυτό μειώνει την τουριστική δυναμική της Ελλάδας σε τρίτες χώρες, καθώς έχει γίνει μία μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για βελτίωση των δεδομένων με αμερικανικές χώρες αλλά και με τρίτες χώρες της Μέσης Ανατολής.
Η προτεινόμενη αύξηση του τέλους, όπως εκτιμούν ταξιδιωτικοί παράγοντες, εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αναλογικότητα και τη δικαιοσύνη, σε μια εποχή όπου ο τουριστικός τομέας της Ευρώπης συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις συνδυασμένες πιέσεις γεωπολιτικής αστάθειας, υψηλού πληθωρισμού και αυξανόμενου λειτουργικού κόστους.
Όπως τονίζουν κι οι Έλληνες, που ασχολούνται με την τουριστική βιομηχανία, το τέλος μπορεί να αντιπροσωπεύει ένα μικρό ποσοστό των συνολικών εξόδων του ταξιδιού, ο σωρευτικός αντίκτυπος στις οικογένειες δεν είναι αμελητέος, ιδίως δεδομένου του ευρύτερου πλαισίου της αύξησης των φόρων διανυκτέρευσης. Η συγκεκριμένη αύξηση φαίνεται δυσανάλογη και αντίκειται στην αρχική πρόθεση των συν-νομοθετών (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο), οι οποίοι συμφώνησαν σε ένα μέτριο και εύλογο τέλος κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων του 2018 – ένα βασικό αποτέλεσμα που υποστηρίχθηκε από τον ταξιδιωτικό και τουριστικό τομέα.
Ο κλάδος ανησυχεί επίσης για την έλλειψη διαφάνειας όσον αφορά το προτεινόμενο ποσό και ζητά σαφήνεια σχετικά με το εάν αξιολογήθηκαν εναλλακτικά μοντέλα τιμολόγησης (π.χ. 10 ή 12 ευρώ). Προς το παρόν, δεν έχουν προσκομιστεί επαρκή στοιχεία που να δικαιολογούν την ανάγκη ενός τέτοιου επιπέδου τελών για τη λειτουργία και τη συντήρηση του ETIAS.
Επιπλέον, η αναφορά σ’ άλλα συστήματα αδειοδότησης ταξιδιού (π.χ. ETA του Ηνωμένου Βασιλείου και ESTA των ΗΠΑ), ως σημεία αναφοράς για την τιμολόγηση, δημιουργεί ένα ανησυχητικό προηγούμενο. Οι αποφάσεις για τα τέλη θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες του συστήματος της ΕΕ και να είναι πλήρως αιτιολογημένες. Δεν θα πρέπει να στοχεύουν στην ευθυγράμμιση με μη σχετιζόμενα συστήματα χωρίς σαφή αιτιολογία και νομική βάση.
Ο κλάδος των ταξιδιών και του τουρισμού ζήτησε μεταξύ άλλων τα εξής:
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημοσιεύσει μια εκτίμηση επιπτώσεων που να δικαιολογεί την προτεινόμενη αύξηση των τελών, συμπεριλαμβανομένης μιας λεπτομερούς ανάλυσης κόστους και επιβεβαίωσης του κατά πόσον εξετάστηκαν εναλλακτικά μοντέλα τιμολόγησης.
Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να απορρίψουν την πρόταση των 20 ευρώ και να ζητήσουν ένα πιο αναλογικό, βασισμένο σε στοιχεία, τέλος, ειδάλλως πλήττεται η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης ως παγκόσμιου ταξιδιωτικού προορισμού.
