Ρεπορτάζ libre: Απεργιακό “λουκέτο” σε συνεργεία από 1ης Ιουλίου-Είναι δίκαιες οι κινητοποιήσεις των “μικρών” ιδιοκτητών;
H εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου που προκρίνει η ΑΑΔΕ (υποχρεωτικά μάλιστα) για τα συνεργεία αυτοκινήτων δημιουργεί πολύ μεγάλες αντιδράσεις στο χώρο αφού οι μικροί παίκτες θεωρούν ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν, άμεσα τουλάχιστον, σε ένα τέτοιο μέτρο. Το νέο σύστημα επιβάλλει την ψηφιακή καταγραφή κάθε εισόδου οχήματος και τεχνικής εργασίας, ακόμα και για σύντομες ή επιτόπιες παρεμβάσεις, ή μόνο τη διαδικασία της διάγνωσης των βλαβών μέσω ειδικής πλατφόρμας που ενεργοποιείται την ίδια ημέρα. Η υποχρέωση αφορά, όπως έγινε γνωστό, το σύνολο των συνεργείων, ανεξαρτήτως μεγέθους ή δυνατοτήτων.
Ο Γιώργος Παύλου, αντιπρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας και ιδιοκτήτης συνεργείου, εξηγεί στο Libre τι είναι αυτό που κάνει εξαιρετικά επιφυλακτικούς τους επαγγελματίες του χώρου στην προοπτική της εφαρμογής του μέτρου.
“Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω” τονίζει ο κ. Παύλου “ότι είμαστε υπέρ της ψηφιακής μετάβασης. Θέλουμε όμως παράλληλα να προστατεύεται και η καθημερινότητά μας στους χώρους της εργασίας μας. Είμαστε υπέρ της εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογείου αλλά την ίδια ώρα το κράτος πρέπει να καταλάβει ότι γι’ αυτό χρειαζόμαστε χέρια”.
Εδώ μάλλον αρχίζουν τα προβλήματα. “Αυτός ο κόσμος δεν υπάρχει. Δεν μπορούμε να τον προσλάβουμε έτσι και αλλιώς. Αλλά πέρα αυτό, πρέπει να σας πω το εξής σημαντικό. Το 30% των πελατών μας έρχονται στα μαγάζια απλά για να ρωτήσουν κάτι, να μάθουν το κόστος κτλ.
Πρόκειται για τη διαδικασία της διάγνωσης την οποία εμείς δεν χρεώνουμε σε αντίθεση με τα μεγάλα συνεργεία. Αν μπούμε στη διαδικασία να καταγράφουμε τα πάντα, θα χάνονται πολύτιμες εργατοώρες, εξαιρετικά σημαντικές για τις επιχειρήσεις μας. Πρακτικά αυτό δεν μπορεί να γίνει”.
Ο κ. Παύλου προχωρά σε συγκεκριμένο παράδειγμα, τη λογική του οποίου μπορούμε, όσοι έχουμε αυτοκίνητο, να την αντιληφθούμε.
“Εχω πελάτες που έρχονται να κάνουν έλεγχο στα λάδια. Είναι υπηρεσία που την προσφέρω δωρεάν. Μπορεί μαζί να του αλλάξω και μία λάμπα, επίσης δωρεάν. Μ’ αυτόν τον τρόπο κρατάμε το πελατολόγιό μας, δημιουργούμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας. Αν το σύστημα “διαβάσει” ότι στις 3 ή 4 περιπτώσεις που “μπαίνουν” στο συνεργείο, εγώ δεν παίρνω λεφτά, εμφανίζω μηδέν έσοδα δηλαδή, οι χειριστές του θα αρχίσουν να πιστεύουν ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά”.
“Υπάρχει μία στρεβλή εντύπωση” λέει στο Libre o συνομιλητής μας. “Ολοι πιστεύουν ότι τα συνεργεία κλέβουν. Αυτοί που κλέβουν είναι για μένα κακοί ανταγωνιστές, μου δημιουργούν πρόβλημα, πρώτος θέλω να πιαστούν στη φάκα. Να έρθει λοιπόν η ψηφιακή μετάβαση, αλλά όχι έτσι και όχι στο ασφυκτικό χρονικό περιθώριο που δίνουν. Δεν μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα από τη στιγμή στην άλλη.
Για να εφαρμοστεί το σχέδιο άμεσα, πρέπει να προχωρήσουμε σε σειρά προσλήψεων. Με τι έσοδα; Τα μεγάλα συνεργεία διαθέτουν ήδη λογιστικά τμήματα που έχουν το know how, εμείς θα πρέπει να αρχίσουμε από την αρχή. Και επαναλαμβάνω: Περιθώρια για προσλήψεις οι επιχειρήσεις μας δεν έχουν”.
Ο κ. Παύλου κάνει και μία σύντομη καταγραφή των πολλών δυσκολιών που αντιμετώπισαν τα τελευταία χρόνια τα μικρά συνεργεία: “Βάλαμε πλάτη σε όλες τις κρίσεις. Κρατήσαμε τα μαγαζιά μας ανοιχτά στην πανδημία με μηδενικούς τζίρους. Στη συνέχεια ήρθε το τεκμαρτό που μας αφαίρεσε το δικαίωμα στη ζημιά.
Εν τω μεταξύ, αυξήθηκαν πάρα πολύ τα ενεργειακά μας κόστη ενώ τα ενοίκια έφτασαν στο θεό. Ξέρετε, λόγω της φύσης της δουλειάς, δεν νοικιάζουμε καταστήματα των 40 τετραγωνικών. Αυτοκίνητα φιλοξενούμε και χρειαζόμαστε χώρο. Τώρα έρχεται η απαίτηση για τον άμεσο ψηφιακό μετασχηματισμό. Τι θα πούμε στα μικρά ηλεκτρολογεία που δεν έχουν καν υπολογιστές και οι ιδιοκτήτες τους είναι πάνω από 60 ετών;”
Η αλήθεια είναι ότι τα επιχειρήματα αυτά δεν ακούγονται παράλογα. “Δεν ζητάμε κάτι το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί ανέφικτο. Και έχουμε να προτείνουμε τρόπους με τους οποίους η μετάβαση μπορεί να γίνει σταδιακά χωρίς να αιφνιδιαστεί κανείς. Διαβούλευση όμως δεν έγινε. Φώναξαν, όσους φώναξαν, και τους ανακοίνωσαν ότι αυτό είναι. Μα τα επιμελητήρια και οι άλλοι φορείς υπάρχουν ακριβώς για να διαβουλεύονται με την πολιτική εξουσία και άλλους φορείς έτσι ώστε να βρίσκεται κοινός τόπος κάθε φορά” υπογραμμίζει ο αντιπρόεδρος του ΒΕΑ.
Για την προσεχή Παρασκευή έχει προγραμματιστεί διαμαρτυρία. “Κοινό συμφέρον είναι ο πολίτης να μπορεί να πληρώνει το συνεργείο του γιατί σε διαφορετική περίπτωση, ο στόλος, που έτσι και αλλιώς είναι παλιος, θα γίνει κακοδιατηρημένος με ότι αυτό συνεπάγεται σε βλάβες, ατυχήματα κτλ. Η διαμαρτυρία επιβάλλεται”.
“Και αν δεν εισακουστείτε;” ρωτάμε.
“Τότε από 1η Ιουλίου θα κλείσουμε τα μαγαζιά μας μέχρι νεωτέρας” είναι η απάντηση.