Φόβοι για ανατιμήσεις λόγω της έντασης στη Μέση Ανατολή- Οι πρώτες “εικόνες”

 Φόβοι για ανατιμήσεις λόγω της έντασης στη Μέση Ανατολή- Οι πρώτες “εικόνες”

Η κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή έχει ήδη προκαλέσει έντονη ανησυχία στις αγορές, με τους ειδικούς να προειδοποιούν για πιθανές ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες που επηρεάζονται από τη γεωπολιτική αστάθεια. Αν και η διάρκεια της κρίσης παραμένει αβέβαιη, οι πρώτες επιπτώσεις αρχίζουν να διαφαίνονται, κυρίως στον τομέα των καυσίμων.

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι, αν και υπάρχει προβληματισμός για το ενδεχόμενο αύξησης τιμών, τηρούν συγκρατημένη στάση ως προς τις προβλέψεις, τονίζοντας ότι οι συνέπειες θα φανούν πιο ξεκάθαρα το επόμενο διάστημα.

Στον κρίσιμο ενεργειακό τομέα, η τιμή της βενζίνης έχει εμφανίσει ήπια άνοδο, χωρίς ωστόσο να παρατηρείται ένα πραγματικό ράλι ανατιμήσεων. Όπως ανέφερε στην ΕΡΤNews ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, η αύξηση στα πρατήρια φτάνει τα 2-3 λεπτά ανά λίτρο, παρά το γεγονός ότι η τιμή του μπρεντ έχει αυξηθεί κατά 10% από την αρχή της πολεμικής σύρραξης. Ο ίδιος υπογράμμισε πως οι τιμές δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από τον πόλεμο, αλλά και από την προσφορά των αραβικών κρατών, η οποία παραμένει αυξημένη.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων (19/6), η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης διαμορφώνεται στα 1,75 ευρώ/λίτρο πανελλαδικά. Στην Αττική, η τιμή κυμαίνεται στα 1,72 ευρώ, στη Θεσσαλονίκη στα 1,71 ευρώ, ενώ στις Κυκλάδες καταγράφεται η υψηλότερη μέση τιμή, στα 1,98 ευρώ/λίτρο.

Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στο diesel κίνησης, του οποίου η μέση πανελλαδική τιμή ανέρχεται στα 1,507 ευρώ/λίτρο, έναντι 1,475 ευρώ στις 12 Ιουνίου, παραμονή της νέας πολεμικής αναμέτρησης. Η διαφορά αυτή προκαλεί ανησυχία σχετικά με το μεταφορικό κόστος και τις έμμεσες επιπτώσεις σε βασικά αγαθά.

Σε διεθνές επίπεδο, το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ προκαλεί την μεγαλύτερη ανησυχία. Από τη στρατηγική αυτή θαλάσσια δίοδο διέρχεται περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου. Αναλυτές της ING προειδοποιούν ότι οποιαδήποτε σοβαρή διαταραχή στη ροή θα μπορούσε να οδηγήσει τις τιμές του πετρελαίου στα 120 δολάρια ανά βαρέλι.

Παράλληλα, οι αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα εκτιμάται πως θα επηρεάσουν και άλλους τομείς, κυρίως τον αγροδιατροφικό. Ο κλάδος των τροφίμων, που ήδη δέχεται πληθωριστικές πιέσεις, ενδέχεται να δει νέες ανατιμήσεις, ιδιαίτερα σε πρώτες ύλες όπως τα άλευρα. Την ανησυχία του κλάδου της εστίασης εξέφρασε, μιλώντας στο CNN Greece, ο Γιάννης Λιάρος, Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης.

Από την πλευρά του, το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους στην αγορά μέσω της ΔΙΜΕΑ, δίνοντας έμφαση σε εταιρείες εμπορίας καυσίμων και πρατήρια. Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, «η αισχροκέρδεια και η παράνομη κερδοσκοπία δεν είναι ανεκτές. Άλλο οι διεθνείς ανατιμήσεις, και άλλο το “καπέλο” από επιτήδειους».

Ο υπουργός επανέλαβε ότι το πλαφόν στα κέρδη βάσει του 2021 ισχύει μέχρι τις 30 Ιουνίου, ενώ ανακοινώθηκε και η ίδρυση νέας ανεξάρτητης αρχής για την εποπτεία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή.