Air India: Το πόρισμα δείχνει μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη-Τι έδειξαν τα μαύρα κουτιά
Η κύρια αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India στην πτήση AI-171 φαίνεται να είναι μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά την απογείωση, σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), που δημοσιεύτηκε στις 15 Ιουνίου 2025.
Όπως αναφέρει η έκθεση, την ώρα που το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, το κάθισμα του κυβερνήτη ολίσθησε απότομα προς τα πίσω, λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος της ράγας.
Το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers) προς τη θέση «idle» (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων.
Ο συγκυβερνήτης, προσπάθησε να επαναφέρει τα χειριστήρια σε θέση μέγιστης ισχύος, αλλά δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βάρος και τη θέση του σώματος του κυβερνήτη, που πλέον ασκούσε πίεση στους μοχλούς.
WATCH: Air India plane carrying 242 people crashes in Ahmedabad while taking off for flight to London pic.twitter.com/KyLVZaV6i7
— BNO News (@BNONews) June 12, 2025
Από την ανάλυση των μαύρων κουτιών (FDR και CVR), η έκθεση καταγράφει με ακρίβεια τι συνέβη:
+12’’: Το αεροσκάφος ξεκινά περιστροφή για απογείωση. Το κάθισμα γλιστρά.
+15’’: Οι μοχλοί ισχύος τραβιούνται πίσω. Ο συγκυβερνήτης φωνάζει: «Πέφτει η ώθηση!»
+18’’: Ο κυβερνήτης ακούγεται να λέει «Η θέση μου!». Ακολουθούν ήχοι έντασης.
+26’’: Ο συγκυβερνήτης επιχειρεί επαναφορά της ισχύος, όμως το αεροσκάφος έχει ήδη εισέλθει σε stall.
+38’’: Η πρόσκρουση.
Τα τεχνικά ευρήματα και οι παράγοντες που επιδείνωσαν την κατάσταση
Η έρευνα εντόπισε κατεστραμμένους πείρους ασφάλισης στο κάθισμα (τύπος BACB30LN5S02), το οποίο είχε υποστεί συντήρηση μόλις 11 ημέρες πριν την τραγωδία. Σημειώνεται πως δεν πραγματοποιήθηκε λειτουργικός έλεγχος του μηχανισμού μετά την επιδιόρθωση.
Επιπλέον επιβαρυντικοί παράγοντες:
- Η θερμοκρασία περιβάλλοντος έφτανε τους 43°C, επηρεάζοντας τις επιδόσεις των κινητήρων.
- Δεν δόθηκε εντολή GO-AROUND ή STAB TRIM από το πλήρωμα.
- Οι μοχλοί ώθησης του 787 δεν διαθέτουν σύστημα ασφαλείας τύπου “weight-lock” ή αντίστροφη ροπή (“reverse torque”).
Διεθνείς αντιδράσεις και άμεσες ενέργειες
Μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος:
- Η FAA και η EASA ζήτησαν επείγουσα επιθεώρηση όλων των καθισμάτων πιλότου σε Boeing 787.
- Η Air India καθηλώνει 12 αεροσκάφη με παρόμοιο ιστορικό συντήρησης.
- Η Boeing ανακοίνωσε αλλαγές στον σχεδιασμό του καθίσματος και στους μοχλούς ισχύος, με εφαρμογή από το γ’ τρίμηνο του 2026.
- Η πλήρης τεχνική έκθεση θα δημοσιευτεί στις 30 Ιουλίου, ενώ τον Αύγουστο προγραμματίζεται παγκόσμια συνάντηση για την ασφάλεια στο πιλοτήριο.