Απάτη εκατομμυρίων: Πώς δρούσε το κύκλωμα με τους πλαστούς Πικάσο (vid)

 Απάτη εκατομμυρίων: Πώς δρούσε το κύκλωμα με τους πλαστούς Πικάσο (vid)

Με μία καλά οργανωμένη επιχείρηση, η ΕΛΑΣ εξάρθρωσε εγκληματική οργάνωση που ειδικευόταν στην κατάρτιση και πώληση πλαστών πινάκων ζωγραφικής, τους οποίους παρουσίαζε ως έργα μεγάλων καλλιτεχνών – από τον Πικάσο και τον Πόλοκ, μέχρι τον Μονέ και τον Παρθένη. Σύμφωνα με την ανακοίνωση των αρχών, συνελήφθησαν 13 μέλη του κυκλώματος, ενώ έχει ταυτοποιηθεί και αναζητείται ακόμη ένα άτομο.

Η δράση της οργάνωσης εκτεινόταν σε διάφορες περιοχές του Λεκανοπεδίου, με ταυτόχρονες συλλήψεις που πραγματοποιήθηκαν σε επιχείρηση της Υποδιεύθυνσης Καταπολέμησης Διακίνησης και Εμπορίας Ανθρώπων και Αγαθών.

Η δικογραφία που σχηματίστηκε περιλαμβάνει βαρύτατες κατηγορίες: συγκρότηση και διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, απάτη κατ’ εξακολούθηση άνω των 120.000 ευρώ, προσβολή πνευματικής ιδιοκτησίας σε εμπορική κλίμακα, υπεξαίρεση μνημείων, ξέπλυμα μαύρου χρήματος, ακόμα και διακίνηση ναρκωτικών.

Οι αποκαλύψεις προέκυψαν από συγκεκαλυμμένη επιχείρηση του Τμήματος Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων. Οι αστυνομικοί παρακολούθησαν τρεις επικείμενες αγοραπωλησίες πλαστών έργων: ένας “Πικάσο” ύψους 25 εκατ. ευρώ, μια συλλογή με “Πόλοκ”, “Μονέ” και θρησκευτικές εικόνες για 100.000 ευρώ, και μία ακόμη “παρτίδα” με δήθεν έργα του Παρθένη, επίσης συνοδευόμενη από εικόνες, στην τιμή των 150.000 ευρώ.

Το κύκλωμα φέρεται να είχε δομή… βιομηχανίας: με “αρχηγούς“, ζωγράφους-πλαστογράφους, αλλά και ανθρώπους με ρόλο στο «μάρκετινγκ» και την προώθηση των δήθεν αυθεντικών έργων σε συλλέκτες.

Βίντεο και φωτογραφίες από την επιχείρηση, αλλά και τα κατασχεθέντα έργα, έχουν δοθεί στη δημοσιότητα από την ΕΛΑΣ.

Πώς δρούσε το κύκλωμα

Για να πετύχουν τον σκοπό τους, τα μέλη της οργάνωσης τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2025, είχαν συστήσει εγκληματική οργάνωση, δομημένη και με διαρκή δράση και με τη χρήση κατάλληλης υποδομής (πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο με δυο φούρνους παλαίωσης, μπογιές, παλέτες, πινέλα κ.λπ.) προέβαιναν:

– στην κατασκευή πλαστών πινάκων ζωγραφικής, ξένων ζωγράφων διεθνούς φήμης και Ελλήνων, έργα των οποίων έχουν αναγνωρισθεί ως μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς και εμπίπτουν στο νόμο περί αρχαιοτήτων,
– στην κατάρτιση πλαστών πιστοποιητικών γνησιότητας, χρησιμοποιώντας πλαστές σφραγίδες και
– στη διάθεσή των «έργων» ως γνήσια, μέσω μελών της οργάνωσης που διατηρούσαν καταστήματα εμπορίας μεταχειρισμένων ειδών και αντικών (τρία παλαιοπωλεία σε περιοχές της Αττικής), καθώς και μελών που μεσολαβούσαν στις πωλήσεις μέσω κύκλου επαφών με ευρεία οικονομική επιφάνεια.

Οι κατηγορούμενοι, είχαν συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modus operandi) και διακριτούς ρόλους.

Συγκεκριμένα:

– 2 διευθύνοντες την οργάνωση (63 και 37 ετών) προέβαιναν από κοινού στην κατασκευή πλαστών έργων τέχνης διαφόρων Ελλήνων ζωγράφων (π.χ. Παρθένη, Θεόφιλο) και ξένων καλλιτεχνών (π.χ. Monet, Picasso, Van Gogh), ιδιαίτερης χρηματικής αξίας, καθώς και σε δημιουργία πλαστών πιστοποιητικών, τα οποία μετέπειτα διακινούσαν μέσω έτερων μελών της οργάνωσης,
– 4 άτομα (58, 39, 40 και 63 ετών), υποομάδα της οργάνωσης, τα οποία κατόπιν συνεννόησης με τους διευθύνοντες, εκμεταλλευόμενοι παλαιοπωλεία που διατηρούσαν σε περιοχές της Αττικής, αγόραζαν εν γνώσει τους τα πλαστά έργα και τα μεταπωλούσαν ως γνήσια σε ιδιώτες,
– 2 άτομα (71 και 57 ετών), τα οποία είχαν βοηθητικό ρόλο στη δημιουργία πλαστών πιστοποιητικών και έργων τέχνης. Μάλιστα, ο 57χρονος κατείχε την τεχνογνωσία και τα μέσα από φωτοτυπείο που διατηρούσε, εφοδίαζε τον 63χρονο διευθύνοντα με πλαστές σφραγίδες κατά παραγγελία του, ενώ παρείχε κατ’ εντολή του ίδιου κατάλληλες σφραγίσεις και δακτυλοσκοπήσεις στους πλαστούς πίνακες, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο εικονικά ιστορικά προέλευσης, καθιστώντας τους – εν γνώσει του – πλαστούς πίνακες φαινομενικά γνήσιους και

– 5 άτομα (59, 60, 49, 57 και 45 ετών), τα οποία προέβαιναν στην πώληση των έργων τέχνης, καθώς και στην αναζήτηση αγοραστών.

Συνολικά, από τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες και λοιπούς χώρους σε περιοχές της Αττικής, βρέθηκαν, μεταξύ άλλων και κατασχέθηκαν:

– πίνακας ζωγραφικής σε σταθερό υπόστρωμα, με την υπογραφή Picasso 1965, διαστάσεων 130 εκατοστά επί 85 εκατοστά
– πίνακας ζωγραφικής σε ξύλο με ημερομηνία 22/12/1967 και υπογραφή GAUTIER,
– 204 πίνακες ζωγραφικής διαφόρων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων,
– 19 θρησκευτικές εικόνες ζωγραφικής,
– 2.087 νομίσματα, η πλειοψηφία των οποίων εμπίπτει στο νόμο περί αρχαιοτήτων (αρχαίας ελληνικής, ρωμαϊκής, ελληνορωμαϊκής, βυζαντινής και νεότερης περιόδου),
– 2 οχήματα,
– 3 μέσα αποθήκευσης ψηφιακών δεδομένων (usb) και κάρτα μνήμης,
– 2 φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές,
– 13 ξύλινες σφραγίδες με εντυπώματα διαφόρων εμπόρων/συλλεκτών έργων τέχνης, ζωγράφων, τεχνοκριτικών, συγγραφέων, πιστοποιητικών, πρώην Διευθυντή Εθνικής Πινακοθήκης, πρώην Προέδρου της Ρουμανίας,
– 4 μεταλλικά ταμπελάκια με επιγραφές διαφόρων εμπόρων έργων τέχνης και ζωγράφων,
– 2 ταμπόν με μελάνι για σφραγίδες,
– πλήθος εργαλείων ζωγραφικής (πινέλα, μελάνια, κασετίνες χρωμάτων, πένες, δοχεία με διαλυτικό υγρό, σκόνες αγιογραφίας, ακρυλικά χρώματα, σφυριά, βούρτσες, κοπτήρια, σπάτουλες, λάμα, ),
– χειροκίνητο ηλεκτρικό τριβείο,
– ανιχνευτής μετάλλων
– ηλεκτρικός φούρνος αέρος,
– ηλεκτρικός φούρνος αέρος άνευ ενδείξεων επί μεταλλικής κατασκευής,
– 14 πήλινα και χάλκινα ειδώλια,
– 2 πήλινοι λουλάδες,
– μαρμάρινη και γύψινη γυναικεία κεφαλή,
– 3 χάλκινα αγαλματίδια,
– 19 φάκελοι αλληλογραφίας με χειρόγραφες ενδείξεις, μεταξύ άλλων, ονομάτων ζωγράφων, περιέχοντες έγχρωμες και ασπρόμαυρες εκτυπώσεις/φύλλα χάρτου πινάκων ζωγραφικής,
– μπλοκ με 25 σελίδες έργων τέχνης,
– πλήθος ασπρόμαυρων εκτυπώσεων από πίνακες ζωγραφικής,
– φύλλο χάρτου με ασπρόμαυρο έργο τέχνης και χειρόγραφες υπογραφές και στις δύο όψεις,
– χειρόγραφες σημειώσεις για έργα τέχνης και καλλιτέχνες,
– αποδεικτικά αποστολής χρημάτων και εγγράφων,
– 2 βιβλία με φωτογραφίες έργων τέχνης,
– σελίδες με συμφωνίες για δωρεά σε είδος έργων τέχνης και υπεύθυνες δηλώσεις,
– σελίδες για έργα τέχνης και συναλλαγές χρηματικών ποσών,
– 8 κινητά τηλέφωνα,
– συσκευή καταγραφής,
– σακουλάκι με σφραγίδες,
– υφασμάτινη τσάντα με κοσμήματα και ρολόγια,
– 4 ντοσιέ με βεβαιώσεις και πιστοποιητικά γνησιότητας,
– φωτογραφία από μεταξοτυπία του Σαλβαντόρ Νταλί,
– δερμάτινος χαρτοφύλακας χειρός με πλήθος εγγράφων και πιστοποιητικών γνησιότητας και το
– χρηματικό ποσό των 66.125 ευρώ και 50 λίρες Αγγλίας.

Οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

Δείτε φωτογραφίες:

Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ
Πώς λειτουργούσε η βιομηχανία της απάτης με τους πλαστούς πίνακες - Οι αρχηγοί, οι καλλιτέχνες και το... τμήμα μάρκετινγκ