Βουλή-ΚΟΚ: Παρέμβαση πρωθυπουργού και ομιλίες πολιτικών αρχηγών-Αναμένονται τοποθέτησεις και για άλλα θέματα

(ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)
Συζητείται και ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορά στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και κατά τη δεύτερη ανάγνωσή του στις αρμόδιες και κοινοβουλευτικές Επιτροπές ψηφίστηκε από τη ΝΔ, καταψηφίστηκε από το ΚΚΕ, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια. Πάντως με βάση τις ομιλίες των εισηγητών-αγορητών των κομμάτων αναμένεται να υπερψηφιστεί και από άλλα κόμματα και επί της αρχής και επί των άρθρων.
Στη συνεδρίαση αναμένεται να παρέμβει επί του νομοσχεδίου και όχι μόνο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης (13.00) και οι αρχηγοί των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος συνεχάρη τα κόμματα για το υψηλό και γόνιμο επίπεδο συζήτησης που διεξήχθη κατά τις προηγούμενες συνεδριάσεις των συναρμόδιων Επιτροπών, τονίζοντας πως “η οδική ασφάλεια είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης” ενώ δεν παρέλειψε στο πλαίσιο αυτό “μέσα στο προσεχές διάστημα παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργος, είναι εντυπωσιακός και θα μειώσει απολύτως τον αριθμό των δυστυχημάτων”.
Ο υφυπουργός, προανήγγειλε ότι “το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξει παρέμβαση για τα τροχόσπιτα, τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και αυτοκινούμενες τροχοβίλες στις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων, ώστε αυτά να αντιμετωπίζονται ως επιβατικά ΙΧ και όχι ως φορτηγά, ώστε να μειωθεί το κόστος διέλευσής τους από τα διόδια και αυτό είναι πολύ λογικό σε μια εποχή που θέλουμε να ενισχύσουμε τον τουρισμό μας” και αναφερόμενος στον ΚΟΚ επισήμανε ότι αυτός “δεν είναι ένα κείμενο ευχών, ούτε όσων όλων εκείνων που πρέπει να γίνουν για την οδική ασφάλεια, αλλά είναι ένα κείμενο απολύτως ρυθμιστικό για το πώς μπορούμε να κινούμαστε. Συνεπώς, εκ των πραγμάτων έχει έναν χαρακτήρα περισσότερο τιμωρητικό από εκπαιδευτικό, θέτοντας κανόνες που πρέπει να τηρούνται και η μη τήρησή τους έχει συνέπειες”.
“Οι ποινές που προβλέπονται στον νέο ΚΟΚ είναι ορθολογικές και με αναλογικότητα ανέφερε και για για την έννοια της “υποτροπής” που εισάγεται, ο κ. Ταχιάος είπε ότι “αυτή καταλήγει στην αποτροπή” και συμπλήρωσε ότι “κανείς δεν βάζει πρόστιμο για να εισπράξει χρήματα”. Δήλωσε ακόμη πως “οι κάμερες και το ηλεκτρονικό σύστημα θα υπάρξουν, γιατί δεν μπορεί να υπάρξει αστυνόμευση καθώς δεν μπορεί να υπάρχει τροχονόμος σε κάθε σηματοδότη και σε κάθε γωνιά και μέτρο του δρόμου”.
Αναφερόμενος στα ευνοϊκά μέτρα κίνησης στις λεωφορειολωρίδες των ηλεκτρικών ΤΑΞΙ, είπε πως “η ηλεκτροκίνηση σαφώς και θα πρέπει να ενισχυθεί, γιατί αποτελεί ένα πολύ ισχυρό περιβαλλοντικό στόχο”.
Η αντιπολίτευση
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Αναστάσιος Νικολαΐδης ανέφερε ότι το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από τις συνεδριάσεις των Επιτροπών είναι ότι δεν εξαντλήθηκαν τα περιθώρια διαβούλευσης ουσιαστικά και ο διάλογος θα μπορούσε να είναι εκτεταμένος και να ληφθούν υπ΄όψι και ότι ο προβληματισμός της αξιωματικής αντιπολίτευσης παραμένει εάν οι όποιες αλλαγές μπορούν να επιλύσουν το θέμα της οδικής ασφάλειας. Εστιάζοντας στις εισαγόμενες νέες διατάξεις του ΚΟΚ, σχετικά με αυτές που αφορούν τις απαγορεύσεις κίνησης των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι ελπίζουμε να μπει, όπως ειπώθηκε και από τον αναπληρωτή υπουργό, η εξαίρεση κίνησης των ταξί που μεταφέρουν καρκινοπαθείς και αιμοκαθαριζόμενων ασθενών. Εκτίμησε ότι το όριο των 30 δευτερολέπτων για επιβιβάσεις-αποβιβάσεις επιβατών πρακτικά θα δημιουργήσει προβλήματα. Η θέση μας, είπε, θα έπρεπε να είναι αποτέλεσμα μιας επιστημονικής μελέτης και πιλοτικής της εφαρμογής για σημαντικό χρονικό διάστημα, όπως προτείνει και ο Σύλλογος Συγκοινωνιών Ελλάδας. Και μεταξύ άλλων πρότεινε
– να μειωθούν τα όρια ταχύτητα σε δρόμους όπου υπάρχει συχνή κίνηση πεζών, σχολεία και αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ
– να αλλάξει η προτεραιότητα της κίνησης των οχημάτων στους κυκλικούς κόμβους όπως συμβαίνει στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη
-η ενίσχυση της μικροκινητικότητας να γίνει με κανόνες, καθώς από τις εισαγόμενες διατάξεις προκύπτουν σοβαρά ερωτηματικά, ειδικά για την χρήση τους από ανηλίκους και σε δρόμους όπου η ταχύτητα ορίζεται στα 50 χιλιόμετρα
– μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη, ενώ εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με την υπαίθρια και εναέρια διαφήμιση.
Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος τόνισε ότι το αρχικό ζητούμενο ενός ΚΟΚ που είναι η εμπέδωση και η εφαρμογή της ασφάλειας, δεν επιταχύνεται με την αυστηροποίηση των προστίμων, χωρίς να υπάρχει το στοιχείο της πρόληψης αλλά και της δημιουργίας οδικής κουλτούρας μέσω της εκπαίδευσης και ειδικότερα . Για τις διατάξεις του νέου ΚΟΚ είπε ότι όπως φαίνεται από την δημόσια συζήτηση που έχει αναπτυχθεί, δεν παρουσιάζεται ως ένα σύστημα κανόνων για το πώς θα οδηγούμε σωστά, αλλά ως ένας “τιμοκατάλογος” προστίμων, με αποτέλεσμα αυτό που παρουσιάζεται δεν είναι το πώς θα κινείσαι με ασφάλεια, αλλά “πρόσεχε γιατί εάν κάνεις παράβαση θα πληρώσεις”.
Από την πλευρά του ΚΚΕ ο ειδικός αγορητής ασίλειος Μεταξάς επέμεινε στην καταψήφιση του νομοσχεδίου, υποστηρίζοντας ότι και αυτός νέος ΚΟΚ “διέπετε από το τρίπτυχο της διαχρονικής κυβερνητικής πολιτικής που εφαρμόζεται και αυτό είναι: ποινές- ποινές – ποινές, δηλαδή μια τιμαριθμοποίηση των ποινών του ΚΟΚ” και υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο αυτό αποδεικνύει ότι “δεν έχετε ολοκληρωμένο σχέδιο για την οδική ασφάλεια”, ενώ ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλειος Κοττίδης, προχώρησε σε αναλυτικές προτάσεις βελτίωσης επί των διατάξεων του νέου ΚΟΚ, λέγοντας ότι είναι πολύ σημαντικό να δημιουργηθεί ο Ενιαίος Φορέας Οδικής Ασφάλειας που θα συμμετέχουν όλες οι συναρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείου που να έχει και συγκριμένες ευθύνες.
Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Θεοπίστη Πέρκα είπε ότι το νομοσχέδιο μπορεί να είναι βελτιωμένο από εκείνο που ήταν στην διαβούλευση, αλλά αυτό που θα περιμέναμε από έναν ΚΟΚ ήταν να επικεντρώνεται στην ασφάλεια, στις κυρώσεις σε σοβαρές παραβάσεις, στην οργάνωση της κυκλοφορίας, την εκπαίδευση, την αειφορία, την προώθηση των ΜΜΜ, τη μείωση της ρύπανσης, σημειώνοντας ο νέος ΚΟΚ έχει θετικά στοιχεία, αλλά δεν ακουμπάει τα μεγάλα ζητούμενα που είναι οι ανθρώπινες πόλεις, οι βιώσιμοι τρόποι μετακίνησης, η δίκαιη κατανομή του δημόσιου χώρου, η πολεοδόμηση και όλων εκείνων που πρέπει να γίνονται παράλληλα του κυκλοφοριακού. Ζήτησε μάλιστα να υιοθετηθεί το μηδενικό όριο στο αλκοόλ και να μπει και το ναρκω-τεστ στους δρόμους. Και όσον αφορά τα ταξί είπε διαφωνούμε κάθετα με την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες των ηλεκτροκίνητων ταξί.
Ο ειδικός αγορητής της “Νίκης” Κομνηνός Δελβερούδης, ανέφερε ότι “το μεγαλύτερο φάλτσο” του νομοσχεδίου είναι οι διατάξεις του νέου ΚΟΚ για τα ταξί και τις λεωφορειολωρίδες” λέγοντας ότι “το ταξί ως μέσο μεταφοράς προσφέρει σημαντικό κοινωνικό έργο ειδικά σε ηλικιωμένους, άτομα με κινητικά προβλήματα ή αρρώστους” και “η μεταχείρισή τους θα πρέπει να είναι ανάλογη” σημειώνοντας ότι “τα 30 δευτερόλεπτα που τους δίνεται ως χρόνος για επιβιβάσεις-αποβιβάσεις είναι ασφυκτικός χρόνος και πιθανόν να προκαλέσει και ατυχήματα” και ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Διαμαντής Καραναστάσης, είπε ότι το νομοσχέδιο έχει θετικό πρόσημο και εκσυγχρονιστικό ύφος, όμως, εδώ και δύο χρόνια στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής “έχουν γίνει εξαιρετικές προτάσεις από όλους, με καλή πίστη και έγνοια για τις ζωές των ανθρώπων, όπως και στην συζήτηση αυτή του νομοσχεδίου, τα οποία δεν έχουν ληφθεί υπόψη και είναι λυπηρό”.
Τέλος ο ειδικός αγορητής των “Σπαρτιατών” Ιωάννης Κόντης είπε ότι είναι τρομακτική η θυσία της ασφάλτου, προσθέτοντας πως “δεν αρκεί να είμαστε καταμετρητές θανάτων” και έδωσε βάρος στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση, επισημαίνοντας ότι “έχει πολλά θετικά το νομοσχέδιο αυτό, εάν και κάποια θα μπορούσαν να αλλάξουν ή να βελτιωθούν. Είμαστε όμως θετικοί στο να το ψηφίσουμε επί της Αρχής, γιατί πρέπει να μπει μια τάξη και να κάνουμε κάτι για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας”.