Πανελλήνιες: Το ΙΒ απολυτήριο, η απευθείας είσοδος στα ΑΕΙ και η… νέα “φάμπρικα”  

 Πανελλήνιες: Το ΙΒ απολυτήριο, η απευθείας είσοδος στα ΑΕΙ και η… νέα “φάμπρικα”     

Οι σκέψεις της κυβέρνησης για τις μεταβολές στο σύστημα εισόδου στα Πανεπιστήμια αρχίζουν σιγά-σιγά να μορφοποιούνται και να παίρνουν σάρκα και οστά. Ακόμα βέβαια είμαστε μακριά από τις σχετικές ανακοινώσεις, ωστόσο διακηρυγμένη κυβερνητική πρόθεση είναι να υπάρξουν αλλαγές που δεν αποκλείεται να εφαρμοστούν σταδιακά για να αποφευχθεί η κατηγορία του αιφνιδιασμού.

Κλειδί για το νέο σύστημα, όποια μορφή αυτό πάρει, θα είναι το απολυτήριο IB που ήδη προσφέρεται σήμερα σε 19 συνολικά σχολεία.

Όπως έχει ξαναγράψει το Libre, το IB  (International Baccalaureate Diploma Programme – DP) είναι ένα διετές διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου, το οποίο χορηγείται από τον Οργανισμό Διεθνούς Απολυτηρίου. Θεωρείται ισότιμο και αντίστοιχο του ελληνικού απολυτηρίου Λυκείου, αλλά έχει διεθνή αναγνώριση και απευθύνεται, μέχρι τώρα, κυρίως σε μαθητές που επιθυμούν να σπουδάσουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι ομάδες μαθημάτων που καλύπτουν γλώσσα και λογοτεχνία, γλώσσες, ατομικά και κοινωνικά συστήματα, επιστήμες, μαθηματικά και τέχνες. Οι μαθητές επιλέγουν ένα μάθημα από κάθε ομάδα και εξετάζονται σε αυτά στο τέλος της διετίας.

Εκτός από τα μαθήματα, το IB έχει τρία βασικά υποχρεωτικά στοιχεία:

  • Theory of Knowledge (TOK): μάθημα κριτικής σκέψης,
  • Extended Essay (EE): ανεξάρτητη ερευνητική εργασία,
  • Creativity, Activity, Service (CAS): πρόγραμμα δημιουργικότητας, αθλητισμού και κοινωνικής προσφοράς.

ΙΒ και…κατευθείαν στο Πανεπιστήμιο

Το ιδιαίτερα απαιτητικό ΙΒ, όπως ανακοίνωσε ο προηγούμενος Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, θα ενταχθεί σε κάποια από τα Πρότυπα Δημόσια Σχολεία.

Πρόκειται για πολύ σημαντικό βήμα που είναι πολύ πιθανό να φέρει αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια υπό την έννοια ότι μπορεί να δοθεί το δικαίωμα στους κατόχους ΙΒ να περνούν (ανάλογα με τη βαθμολογία τους) χωρίς εξετάσεις στα ελληνικά ΑΕΙ.

Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα προτιμούν συνήθως μαθητές με δυνατότητες (ή μαθητές των οποίων οι οικογένειες μπορούν να ξοδέψουν πολλά χρήματα σε ιδιαίτερα μαθήματα), αυτοί που θα περνούν, θα καταλαμβάνουν θέσεις σε σχολές υψηλής ζήτησης (Ιατρική, Πολυτεχνείο, Νομική κτλ) κάτι που πρακτικά θα σημαίνει ότι οι εν λόγω θέσεις θα μειώνονται για όσους υποψήφιους δεν διαθέτουν ΙΒ (κοντολογίς των υποψήφιων από τα υπόλοιπα “συμβατικά” δημόσια σχολεία).

  • Το αν θα καθιερωθεί ενιαίο εθνικό απολυτήριο (στο οποίο θα μπορεί να συμπεριλαμβάνεται και το IB) και πότε βρίσκεται υπό σκέψη. Η λογική, σε κάθε περίπτωση, του νέου συστήματος θα διαπνέεται από την επιδίωξη της αριστείας.

Παράλληλα όμως φαίνεται ότι θα περιορίσει την κοινωνική κινητικότητα. Το κυνήγι της εισόδου σε μία πραγματικά καλή σχολή θα αρχίζει από πολύ νωρίς, από την έκτη δημοτικού, αφού θα πρέπει να διασφαλιστεί η φοίτηση σε πρότυπο σχολείο ώστε να προκύψει η δυνατότητα απόκτησης απολυτηρίου ΙΒ.

Η προσπάθεια αυτή, σκληρή και επίμονη, θα στοιχίζει σε χρήμα. Ηδη, όπως έγραφε προ ημερών το Libre, έχει στηθεί φάμπρικα φροντιστηριακών μαθημάτων για την είσοδο στα πρότυπα σχολεία, της οποίας η προετοιμασία μπορεί να αρχίζει πλέον και από την Δ’ Δημοτικού!

Ομοίως, η…φάμπρικα θα συνεχίζεται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο αφού οι απαιτήσεις του IB-το τονίσαμε και παραπάνω-είναι πολύ μεγάλες. Οικογένειες μαθητών που φοιτούν σε φημισμένα ιδιωτικά σχολεία των μαθητών πληρώνουν μεγάλα ποσά για ιδιαίτερα μαθήματα, ειδικά για το IB.

Κοντολογίς, το σύστημα κινδυνεύει να γίνει ιδιαίτερα ταξικό αφού οι οικονομικές ανάγκες για την εκπαίδευση θα ανέβουν σε ύψη που οι περισσότερες οικογένειες της μεσαίας τάξης δεν θα μπορούν να ακολουθήσουν.