ΠΑΣΟΚ-Παρασκήνιο: Το σκεπτικό της πρότασης για δύο πρώην υπουργούς Μεταφορών και 6 υφυπουργούς
(ΚΟΥΤΡΑ ΔΗΜΗΤΡΑ Toklik/EUROKINISSI)
Ανοίγει νέος κύκλος έντονων πολιτικών αντιπαραθέσεων, μετά την κατάθεση της πρότασης του ΠΑΣΟΚ, για σύσταση προανακριτικής επιτροπής. Οι 33 βουλευτές, μετά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, έβαλαν τις υπογραφές τους στο κείμενο του κόμματος, που ζητά να διερευνηθούν κακουργηματικές ευθύνες για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών και επισύρει ποινή μέχρι και ισόβια, για 8 άτομα: Δυο πρώην υπουργούς και 6 πρώην υφυπουργούς.
Στην πρόταση αποδίδονται ποινικές ευθύνες στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και στους τρεις υφυπουργούς της ΝΔ Μιχάλη Παπαδόπουλο, Γιώργο Καραγιάννη και Γιάννη Κεφαλογιάννη, αλλά και στον Χ. Σπίρτζη και στους πρώην υφυπουργούς Μ. Χρυσοβελώνη, Ν. Μαυραγάνη και Θ. Μωραΐτη.
Το αδίκημα που αποδίδει το ΠΑΣΟΚ σε : Καραμανλή, Καραγιάννη, Κεφαλογιάννη
Όπως προκύπτει από το κείμενο της πρότασης, το ΠΑΣΟΚ αποδίδει στην πρώην ηγεσία του υπουργείου επί κυβέρνησης ΝΔ, ότι:
- γνώριζε την επικινδυνότητα της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Λάρισας -Νέων Πόρων
- επέτρεψε τη λειτουργία
- παρότι ήταν επικίνδυνη κι ανασφαλής για τον κοινό
και ότι:
- από τον κίνδυνο αυτό εντέλει προέκυψε η τραγωδία των Τεμπών.
Αυτό που λέει ουσιαστικά το ΠΑΣΟΚ, είναι ότι κακώς αφέθηκε ένα σύστημα τόσο επικίνδυνο και προβληματικό για τους επιβάτες να συνεχίσει να λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες εν γνώσει της πολιτικής ηγεσίας.
Επισημαίνει ότι έπρεπε να αποτραπεί με άμεσα και επείγοντα μέτρα, ακόμα και με περιορισμό ταχύτητας και δρομολογίων ή και πλήρη διακοπή τους, μέχρι να αποκατασταθεί η ασφάλεια.
Τι σημαίνει ο «ενδεχόμενος δόλος»
Στο αίτημα αναφέρεται ότι η κακουργηματική πράξη, τελέστηκε με ενδεχόμενο δόλο. Η πρότασή του ΠΑΣΟΚ, δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Αυτό που ουσιαστικά λέει στην πρόταση της η Χαριλάου Τρικούπη, είναι ότι η πολιτική ηγεσία, αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αλλά επέτρεψε και ανέχθηκε την λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και ενός συστήματος μεταφοράς, που ήταν επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό.
Οι ευθύνες των υφυπουργών
Το ΠΑΣΟΚ επικαλούμενο τα ΦΕΚ, που ορίζουν τις αρμοδιότητες υπουργών και υφυπουργών, αναφέρει ότι προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις καθώς, αν και ήταν νόμιμα επιφορτισμένοι με το καθήκον εποπτείας και υλοποίησης της ασφάλειας της σιδηροδρομικής συγκοινωνίας,
- με πράξεις και παραλείψεις τους παραβίασαν ουσιώδη μέτρα ασφαλείας
- παρέλειψαν να ενεργήσουν καθοριστικά για την ασφαλή λειτουργία της κυκλοφορίας
παρότι
- είχαν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση προς αυτό.
Ειδικά ως προς τους υφυπουργούς, από την πρόταση προκύπτει ότι και εκείνοι είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων. Ο κ. Κεφαλογιάννης και ο κ. Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και την λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717.
Οι ευθύνες
Σύμφωνα με την πρόταση, υπηρεσιακοί παράγοντες αλλά και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν κατ’ επανάληψη προειδοποιήσει και εγγράφως την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ότι
- η κατάσταση του σιδηροδρόμου είναι τραγική
- υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού και χρηματοδότησης
- δεν ανατάσσονται οι ζημιές εγκαίρως και πλήρως
- δεν έχουν προχωρήσει τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια
- η κατάσταση αυτή εγκυμονεί κινδύνους σοβαρού ατυχήματος και τιμωρίας της Ελλάδας από την Ε.Ε.
Στο σκεπτικό υπογραμμίζεται ότι οι σχετικές διαμαρτυρίες είχαν φτάσει μέχρι τη Βουλή, κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ενώ παράλληλα καθυστερούσε η υλοποίηση της 717 και των λοιπών έργων.
Αναφέρεται επίσης ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν μερίμνησε για την πλήρη λειτουργία των ουσιωδών και κρίσιμων συστημάτων
- ασφαλείας,
- επικοινωνίας
- διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας επί του δικτύου του ΟΣΕ.
Υπογραμμίζεται δε, ότι δεν υπήρξε καν μέριμνα ούτως ώστε:
- ο ΟΣΕ να προβαίνει σε έγκαιρο έλεγχο, επίβλεψη, συντήρηση, ανάταξη και αποκατάσταση βλαβών, προκειμένου να επιτυγχάνεται ασφαλής σιδηροδρομική κυκλοφορία επί του σιδηροδρομικού δικτύου
Το ΠΑΣΟΚ περιλαμβάνει στο κείμενό του, τα ατυχήματα και τους εκτροχιασμούς των προηγούμενων ετών από την τραγωδία των Τεμπών. Όπως αναφέρουν οι συντάκτες του αιτήματος για τη σύσταση της προανακριτικής επιτροπής, σύμφωνα με το κατηγορητήριο του εφέτη ανακριτή Λάρισας, υπήρχε μια σειρά από συστήματα και δικλίδες ασφαλείας που αν λειτουργούσαν, δεν θα μπορούσε να συμβεί το δυστύχημα, ακόμα και με δεδομένη την ενέργεια του σταθμάρχη.
Ο Σπίρτζης και οι υφυπουργοί του
Στο τελικό νομικό κείμενο των 60 σελίδων, περιλαμβάνονται επίσης ο πρώην υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και οι πρώην υφυπουργοί Χρυσοβελώνη, Μαυραγάνης και Μωραΐτης, παρότι υπάρχει θέμα παραγραφής.
Η θέση του Κινήματος, σε σχέση με τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες των πολιτικών προσώπων, όπως περιγράφεται στην πρόταση είναι ότι η τραγική κατάσταση του σιδηροδρόμου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση της σύμβασης 717 και οι διάφορες προειδοποιήσεις των εργαζομένων αλλά και αποφάσεις όπως είναι για παράδειγμα η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη, ξεκινούν ήδη από την θητεία του Χρήστου Σπίρτζη.
Στελέχη της Χαριλάου Τρικούπη έλεγαν στο libre ότι «αναγνωρίζουν την αποσβεστική προθεσμία, όμως η Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο είναι αρμόδιοι να το κρίνουν και όχι εμείς».
Παραπέμπουν μάλιστα στο άρθρο 5 του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, όπου αναφέρεται ότι εαν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν, μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας για να ελεγχθεί η περίοδος καθηκόντων τους.
Τι έγινε στη συνεδρίαση
Η συνεδρίαση του κόμματος, πριν από την κατάθεση της πρότασης, διήρκησε περισσότερο από δυο ώρες και το λόγο πήρε ο Νίκος Ανδρουλάκης αλλά και οι βουλευτές Μιλένα Αποστολάκη, Παναγιώτης Δουδωνής, Ευαγγελία Λιακούλη, Γιώργος Μουλκιώτης, Σταύρος Μιχαηλίδης.
Παρών ήταν και ο Χρήστος Κακλαμάνης, που επεξεργάστηκε το κείμενο μαζί με την νομική του ομάδα και ανέλαβε το εξηγήσει το σκεπτικό στους βουλευτές του κόμματος που είχαν συνδεθεί μέσω zoom. Στελέχη του κινήματος διαμηνύουν ότι το ΠΑΣΟΚ, δεν θα σταματήσει να ασκεί κοινοβουλευτικό έλεγχο στην κυβέρνηση, χωρίς να βγάζουν από το κάδρο και «την αλλοίωσητου τόπου του δυστυχήματος χωρίς την άδεια της Δικαιοσύνης», όπως λένε.
Μπαίνοντας τις επόμενες ημέρες στον πυρήνα της υπόθεσης, στελέχη ζητούν να μείνουν όλοι στην νομική ουσία προκειμένου η δικαιοσύνη, όπως λένε, να φτάσει στην άκρη του νήματος, αφού πρώτα όμως η Βουλή «της λύσει τα χέρια». Ο Δημήτρης Μάντζος μάλιστα επεσήμανε ότι «δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για τη Νέα Δημοκρατία. Πρέπει να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει σε βάθος η προανακριτική επιτροπή»,