Εισαγγελία: Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για το διαφημιστικό σόου στην Ακρόπολη-Το Ζάππειο δείχνει η Μενδώνη

 Εισαγγελία: Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για το διαφημιστικό σόου στην Ακρόπολη-Το Ζάππειο δείχνει η Μενδώνη

Η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για drone show πάνω από την Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αριστείδης Κορέας, έδωσε εντολή για την διενέργεια της έρευνας που έχει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος με αφορμή και τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου Πολιτισμού προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχουν τελεστεί διάφορες παραβάσεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και άλλες αξιόποινες πράξεις.

Η διενέργεια της έρευνας ανατέθηκε στο Αστυνομικό Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως και μετά την ολοκλήρωση της ο φάκελος θα διαβιβαστεί στην Εισαγγελία για την αξιολόγηση του υλικού και τις περαιτέρω ενέργειες της δικαιοσύνης.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε συνέντευξή της στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ είπε ότι το ” show δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία”.

Σημείωσε ότι η εταιρεία έλαβε άδεια από το Ζάππειο. Ωστόσο, εξήγησε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο έπρεπε να είχε ζητήσει την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και αυτό είναι που καθιστά μη νόμιμη τη διαδικασία.

Παράλληλα, ενημέρωσε ότι το υπουργείο κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας, ενώ εξαπέλυσε πυρά εναντίον του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις ανακοινώσεις τους. «Η αντιπολίτευση έπρεπε πρώτα να ψάξει την υπόθεση και μετά να κατηγορήσει το υπουργείο», όπως είπε.

Η επίσημη ανακοίνωση από το Υπουργείο Πολιτισμού αναφέρει: «Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι:  Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».

Πάντως το διαφημιστικό πρότζεκτ φέρεται να είχε γνωστοποιηθεί από τα τέλη Απριλίου.

Σύμφωνα με την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας “Πριν” στο σχετικό έγγραφο που αναρτήθηκε στη Διαύγεια η εταιρεία DRNS Show Experience IΚΕ είχε υποβάλλει αίτημα για την παραχώρηση «200 τ.μ. εξωτερικού χώρου στο πλάι του Ζαππείου Μεγάρου στις 15 Μαΐου 2025, για την διεξαγωγή drone show για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas. (μίσθωμα 380,00 €)».

Στη συνέχεια υπάρχει και η έγκριση από την πλευρά της διοίκησης για το διαφημιστικό show πάνω από την Ακρόπολη. «Το Δ.Σ. της Ε.Ο.& Κ. ομόφωνα αποφασίζει όπως εγκρίνει την παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου στο πλάι του Ζαππείου Μεγάρου στις 15 Μαΐου 2025 στην εταιρεία DRNS Show Experience IKE, για την διεξαγωγή drone show για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas και εξουσιοδοτεί τον Πρόεδρο για την υπογραφή του σχετικού συμφωνητικού»αναγράφεται χαρακτηριστικά.

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

«Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να «πατά» την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά», σημείωσε ο τομέας Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ σε ανακοίνωσή του.

«Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή «έξυπνα» διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.

Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;

Ζητούμε:

-Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.

-Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.

-Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.

Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».

Ο ΣΥΡΙΖΑ, με ανακοίνωσή του, ζητά εξηγήσεις από το υπουργείο Πολιτισμού ενώ θέτει ερωτήματα για το αν δόθηκε άδεια για μια τέτοια προβολή πάνω από ένα κορυφαίο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

«Η εικόνα μέσω σμήνους drones του αθλητικού παπουτσιού που «πατά» πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ.

Και καταλήγει: «Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;»

Την καταγγελία έκανε στο Facebook, η αρχαιολόγος και πρώην πρόεδρος του ΣΕΑ, Δέσποινα Κουτσούμπα. Οι φωτογραφίες που παραθέτει δείχνουν ένα τεράστιο αθλητικό παπούτσι να ίπταται πάνω από τον Παρθενώνα, σε άλλο ενσταντανέ να περνάει το μότο της μάρκας αθλητικών ειδών «feel fast» και σε άλλο η φιγούρα ενός δρομέα.

Όπως αναφέρει στην ανάρτησή της η Δέσποινα Κουτσούμπα:

«Πριν από λίγο εμφανίστηκε αυτή η διαφήμιση μπροστά/πάνω από την Ακρόπολη! Κάποια αθλητική φίρμα -αν είδε κάποιος ποια είναι να πει- και δεν ξέρουμε αν έχει πάρει καν άδεια. Το σύνθημα έχει ήδη δοθεί, ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί ως φόντο τα μνημεία, ακόμη και τα μνημεία ΟΥΝΕΣΚΟ. Κανένας σεβασμός».

Ανάρτηση για το θέμα έκανε και η δημοσιογράφος του Πολιτιστικού ρεπορτάζ Ναταλί Χατζηαντωνίου.