Τέμπη-Βουλή: Γιατί επισπεύσθηκε η διαβίβαση της δικογραφίας για Καραμανλή-Σπίρτζη- Η στάση κυβέρνησης και κομμάτων
(ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)
Επιταχύνονται οι διαδικασίες σχετικά με την συνολική δικογραφία που αφορά τα αίτια της εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη και έτσι στο πλαίσιο μιας επικοινωνιακής σημειολογίας ανήμερα της συζήτησης του νομοσχεδίου για το σιδηρόδρομο στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο Άρειος Πάγος απέστειλε στο Υπουργείο Δικαιοσύνης την ογκωδέστατη δικογραφία και ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης τη Δευτέρα το απόγευμα τη διαβίβασε στη Βουλή.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός νωρίς το μεσημέρι και ενώ ήταν σε εξέλιξη η συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υψηλόβαθμοι κοινοβουλευτικοί παράγοντες διαβεβαίωναν ότι η δικογραφία θα έρθει στη Βουλή την άλλη εβδομάδα, λόγω και της Πρωτομαγιάς, ωστόσο μέσα σε λίγες ώρες διαψεύστηκαν από τις εξελίξεις, ίσως γιατί δεν είχαν τελικά εσωτερική ενημέρωση.
Συγκεκριμένα η δικογραφία διαβιβάστηκε αμελλητί από την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, στον υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη και αφορά τις διατάξεις του άρθρου 86 παρ.1, 2 του Συντάγματος και του Ν. 3126/2003 “περί ποινικής ευθύνης Υπουργών”
Στο έγγραφο της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου αναφέρεται “Σας υποβάλλουμε, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 86 παρ.1,2 του Συντάγματος και του Ν. 3126/2003 «περί ποινικής ευθύνης Υπουργών», έγγραφο που μας διαβιβάστηκε από τον Εφέτη Ανακριτή (Λάρισας) της υπόθεσης των Τεμπών Σωτήριο Μπακαΐμη, με συνημμένο σε ηλεκτρονική μορφή, το σύνολο της σχηματισθείσας μέχρι σήμερα ανακριτικής δικογραφίας.” και προστίθεται “Στο ως άνω έγγραφό του ο Εφέτης Ανακριτής αναφέρει ότι κατά τη διενεργούμενη από αυτόν κυρία ανάκριση προέκυψαν στοιχεία, τα οποία έχουν σχέση με τις αξιόποινες πράξεις που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ.1 του Ν. 3126/2003, τα οποία και διαβιβάζονται, χωρίς αξιολόγηση, για τη διερεύνηση ενδεχόμενης ποινικής ευθύνης των διατελεσάντων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, το χρονικό διάστημα 1-1-2016 έως και την 28-2-2023”.
Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για τους πρώην υπουργούς Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστο Σπίρτζη και τους πρωην υφυπουργούς και πλέον αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον η στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, αλλά και της ΝΔ, με την έννοια αν θα επιλέξει πάλι μια fast track διαδικασία όπως στην περίπτωση του Χρήστου Τριαντόπουλου και τι θα συμβεί στο ενδεχόμενο που ο Κ. Αχ. Καραμανλής θελήσει να εξεταστεί κανονικά στην προανακριτική επιτροπή και να μην παραπεμφθεί απευθείας στο Δικαστικό Συμβούλιο.
Πάντως ο Παύλος Μαρινάκης αναφερόμενος στην υπόθεση των Τεμπών, τόνισε “Δεν πρόκειται να σταθούμε εμπόδιο στη δικαιοσύνη. Δεν μπορώ να μιλήσω για μια δικογραφία που φημολογείται ότι έρχεται. Να έρθει πρώτα, να τη δούμε, να την αξιολογήσουμε. Να είστε σίγουροι ότι δεν πρόκειται να κρύψουμε τα λόγια μας” και προϊδέασε για τη στάση της πλειοψηφία της ΝΔ λέγοντας “Αυτό που συνέβη με τον κ. Τριαντόπουλο, για μένα είναι οδηγός συνολικά, για όποια δικογραφία έρθει στη Βουλή”. Επίσης ανέφερε “Όσο δύσκολο και άκαιρο είναι να μιλάς για μία υπόθεση που δεν ξέρεις σε βάθος, μιλάω για τις ποινικές ευθύνες, σκεφτείτε πόσο λάθος είναι να μιλάμε για μία δικογραφία που ακόμα δεν ξέρουμε πότε θα έρθει, με ποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά θα έρθει. Εφόσον περιγράφεται κάτι στη δικογραφία που αφορά πολιτικά πρόσωπα, με τον σωστό νομικό χαρακτηρισμό, η κυβέρνηση δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο σε οτιδήποτε θελήσει να κάνει η δικαιοσύνη”.
Από την πλευρά του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, απαντώντας για το ποια θα είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία αν έρθει δικογραφία στη Βουλή για την 717 και τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τόνισε “Προανακριτική για τον Καραμανλή και αναλυτική και με πλήρη καθήκοντα” και αναφερόμενος στην υπόθεση Τριαντόπουλου και τον χειρισμό εκ μέρους της ΝΔ είπε “Ο Τριαντόπουλος ασκούσε υπουργικά καθήκοντα και φυσικός του δικαστής είναι η προανακριτική επιτροπή και το Ειδικό Δικαστήριο. Μπορεί ο πρώην υπουργός να έστειλε μία επιστολή, κατάπτυστη για το μέγεθος της τραγωδίας, και να είπε ότι θέλει να πάει στην τακτική δικαιοσύνη, αλλά δεν επιλέγουμε δικαστή”.
“Τριαντόπουλος και Μητσοτάκης φίμωσαν την αντιπολίτευση, μάς απέρριψαν 30 μάρτυρες. Αυτό που γλίτωσαν είναι να μην έρθει να καταθέσει ο κ. Μητσοτάκης” επεσήμανε και πρόσθεσε ότι”«ο κ. Μητσοτάκης υποβιβάζει μεθοδευμένα όλες τις άλλες εξουσίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα. και στο ερώτημα για το αν ισχύει το ίδιο με τον Κ. Καραμανλή και για τον Χρ. Σπίρτζη σημείωσε: “Απολύτως. Και ο ίδιος ο Σπίρτζης έχει ζητήσει τέσσερις φορές τη συγκρότηση προανακριτικής. Και στην εξεταστική, όπου τον είχαν 11,5 ώρες και τους “άλλαξε τα φώτα”, κατά το κοινώς λεγόμενο. Και όταν ήρθε η δικογραφία από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για την 717. Και με επιστολές του στους δύο κατά σειρά Προέδρους της Βουλής, τον κ. Τασούλα και τον κ. Κακλαμάνη. Και φαντάζομαι, επειδή ανοίγει το θέμα της 717, θα περιλαμβάνει ενδεχομένως και τον υπουργό που υπέγραψε την σύμβαση”.
Παράλληλα έκκληση προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης να συμπράξουν για προανακριτική με αφορμή την δικογραφία για τα Τέμπη απευθύνει η Ζωή Κωνσταντοπούλου, κάνοντας λόγο για “ιστορική ευθύνη των κομμάτων της αντιπολίτευσης” τα οποία κάλεσε -πλην Σπαρτιατών- να καταθέσουν από κοινού πρόταση για τη σύσταση και λειτουργία προανακριτικής που θα διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες κυβερνητικών παραγόντων. Και αφού αναφέρθηκε στην κρισιμότητα της απόφασης του Εφέτη Ανακριτή, Σ. Μπαϊκάμη να διαβιβάσει στη Βουλή την μέχρι σήμερα σχηματισθείσα ποινική δικογραφία για την υπόθεση των Τεμπών τόνισε “η διερεύνηση δεν κλείνει αλλά συνεχώς ανοίγει και θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι να καθίσουν στο εδώλιο κυβερνητικοί παράγοντες που έχουν ευθύνη για θάνατο 57 ανθρώπων και την οικτρή κατάσταση στους σιδηρόδρομους”
“Η κυβέρνηση να απαντήσει, αν θα δεχθεί προανακριτική ή αν θα την εμποδίσει, όπως έκανε για Καραμανλή και Τριαντόπουλο”υπογράμμισε η κ. Κωνσταντοπούλου, προαναγγέλοντας σειρά ενεργειών της προκειμένου να κληθεί στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη.
Να σημειωθεί ότι η δικογραφία από χθες στις 7 το απόγευμα βρίσκεται στην Ειδική Γραμματεία του Προέδρου της Βουλής, όπου από την Τετάρτη και αφού ανακοινωθεί επισήμως στην Ολομέλεια το διαβιβαστικό, τα κόμματα και οι βουλευτές θα έχουν πρόσβαση για να την μελετήσουν προκειμένου να πάρουν τις αποφάσεις τους για τους περαιτέρω χειρισμούς τους. Επειδή μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες στη δικογραφία δεν υπάρχει αξιολόγηση για προσωποποίηση αδικημάτων και εφόσον υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις από τα κόμματα τότε θα κληθεί το 3μελές Γνωμοδοτικό Συμβούλιο (αρ. 155 του ΚτΒ) να αποφασίσει σχετικά. Δηλαδή να ζητηθεί επί του αιτήματος συγκρότησης Επιτροπής που θα καταθέσει κατα πάσα πιθανότητα η Αντιπολίτευση να ασκηθεί η πρόνοια του άρθρου 155 παρ.1 που παρέχει την δυνατότητα να ανατεθεί “σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο του ελέγχου των στοιχείων της κατηγορίας και της αξιολόγησης της ουσιαστικής βασιμότητάς τους” που θα εμπεριέχονται στην πρόταση της αντιπολίτευσης.
Πάντως σε ότι αφορά την σύμβαση 717 έχει υπάρξει πόρισμα εξεταστικής επιτροπής που συγκροτήθηκε μετά από πρόταση του ΚΚΕ που στήριξαν και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης. Επίσης, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ είχαν καταθέσει αίτημα σύστασης προανακριτικής Επιτροπής για την σύμβαση 717 αλλά είχε απορριφθεί από την πλειοψηφίας της ΝΔ. Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ εστιαζόταν τότε στα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος σχετικά με την υλοποίηση της σύμβασης 717 που αφορούσαν την σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση, ενώ στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ γινόταν λόγος για ευθύνες του πρώην Υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή και ζητούσε και τον έλεγχο του προκατόχου του επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ Χρήστου Σπίρτζη, χωρίς όμως να εντοπίζονται για αυτόν ευθύνες. Αντίθετα, η πρόταση του ΠΑΣΟΚ ζητούσε την εξέταση σε σχέση με τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος και του δύο πρώην υπουργών
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος:
“1. Μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων.
2. Δίωξη, ανάκριση, προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά των προσώπων και για τα αδικήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 δεν επιτρέπεται χωρίς προηγούμενη απόφαση της Βουλής κατά την παράγραφο 3. Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση”.