Κικίλιας στο libre: Τα ταξίδια στα νησιά μας είναι δικαίωμα όλων, όχι λίγων
Τη στρατηγική και τους στόχους του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής περιγράφει ο νέος υπουργός Βασίλης Κικίλιας στη συνέντευξη που ακολουθεί. Όπως εξηγεί ο ίδιος αυτή η πολιτική βασίζεται σε τρεις πυλώνες: «ασφάλεια, βιωσιμότητα και κοινωνική συνοχή».
Στόχος όπως εξηγεί είναι «η ανανέωση του στόλου με πιο οικολογικά πλοία» καθώς και η «ανάπτυξη νέων τεχνολογιών μεταφορών και στη δημιουργία ενός δικτύου που θα καλύπτει ισόρροπα όλες τις νησιωτικές περιοχές», καθώς επίσης και «η προσέλκυση επενδύσεων που θα αναβαθμίσουν τις θαλάσσιες συγκοινωνίες».
Συνέντευξη
–Πήρατε την πρωτοβουλία και προχωρήσατε στη μείωση των λιμενικών τελών, ενόψει της εφαρμογής νέων ευρωπαϊκών κανονισμών για τα καύσιμα στην ακτοπλοΐα. Ποιος είναι ο στόχος αυτής της κίνησης;

Κοιτάξτε, η πράσινη μετάβαση – αναγκαία πολιτική για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης – είναι μια ακριβή άσκηση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που απαιτεί χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, συνεπάγεται σημαντικά αυξημένα κόστη για την ακτοπλοΐα σε όλη την Ευρώπη.
Με την κατά 50% μείωση των λιμενικών τελών τα μεν συμβατικά πλοία μπορούν να διατηρήσουν τις τιμές των εισιτηρίων στα ίδια επίπεδα, τα δε ταχύπλοα να προχωρήσουν ακόμα και σε μειώσεις
Στη χώρα μας, όμως, όπου η νησιωτικότητα και οι θαλάσσιες μεταφορές είναι αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητας μας, η διατήρηση των τιμών των εισιτηρίων είναι κρίσιμη παράμετρος. Με τη μείωση των λιμενικών τελών δίνουμε στις ακτοπλοϊκές τη δυνατότητα αυτή.
Και πρέπει να πω εδώ ότι δεν γίνεται ένα ταξίδι μιας οικογένειας ή νέων παιδιών στα νησιά μας να μετατραπούν σε προνόμιο λίγων, σε πολυτέλεια. Γι’ αυτό η κυβέρνηση κινείται με στοχευμένα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση.
–Ειδικότερα στις τιμές στα ταχύπλοα, τι πρόκειται να συμβεί; Έχετε εκφράσει την άποψη ότι εκεί ίσως δούμε και μειώσεις. Τελικά, θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο;
Η περίπτωση των ταχυπλόων είναι διαφορετική, καθώς ήδη χρησιμοποιούν το «πράσινο» καύσιμο και επομένως το λειτουργικό τους κόστος δεν θα μεταβληθεί από την 1η Μαΐου, όπως θα συμβεί στα συμβατικά πλοία.
Η βιώσιμη ανάπτυξη δηλαδή που επιδιώκουμε, παραμένει ο άξονας πάνω στον οποίο χαράσσουμε τις πολιτικές μας
Επομένως, με την κατά 50% μείωση των λιμενικών τελών τα μεν συμβατικά πλοία μπορούν να διατηρήσουν τις τιμές των εισιτηρίων στα ίδια επίπεδα, τα δε ταχύπλοα να προχωρήσουν ακόμα και σε μειώσεις.
Παρά το γεγονός ότι η αγορά λειτουργεί με βάση τον ελεύθερο ανταγωνισμό, η Πολιτεία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και διαθέτει μηχανισμούς για την αποτροπή αθέμιτων πρακτικών. Ο στόχος μας είναι σαφής: να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός προς όφελος των επιβατών και της κοινωνίας συνολικά.
–Κάποια δημοτικά λιμενικά ταμεία εκφράζουν επιφυλάξεις για τη μείωση των τελών. Τι απαντάτε σε αυτές τις ανησυχίες;
Εξ αρχής διασφαλίσαμε ότι η μείωση των λιμενικών τελών σε καμία περίπτωση δεν θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των τοπικών λιμανιών.
Τα έσοδα θα αναπληρωθούν μέσω ειδικών χρηματοδοτήσεων από το Πράσινο Ταμείο και θα κατευθυνθούν στην προώθηση και υλοποίηση περιβαλλοντικών έργων.
Η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων και η διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της δράσης του ΛΣ
Παράλληλα, η αύξηση των τελών στα σκάφη αναψυχής δημιουργεί ένα επιπλέον δίχτυ ασφαλείας. Η βιώσιμη ανάπτυξη δηλαδή που επιδιώκουμε, παραμένει ο άξονας πάνω στον οποίο χαράσσουμε τις πολιτικές μας.
–Τι σχέδια υπάρχουν για να ανακουφιστούν οι πολίτες από το αυξημένο κόστος ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που ούτως ή άλλως είναι υψηλό;
Όπως είπα και πριν, το κόστος μετακίνησης επηρεάζει πιο έντονα τους κατοίκους των νησιών. Κινούμαστε λοιπόν σε δύο άξονες: Αφενός εξετάζουμε τους παράγοντες που επηρεάζουν τα ναύλα, όπως η περίπτωση της Ευρωπαϊκής οδηγίας και δρομολογούμε αντισταθμιστικές δράσεις. Αφετέρου έχουμε ήδη σημαντικά προγράμματα στήριξης όπως οι εκπτώσεις για φοιτητές, πολύτεκνες οικογένειες και κοινωνικά ευάλωτες ομάδες.
Πρόκειται για σημαντικές εκπτώσεις της τάξης του 30%-50%. Επαναλαμβάνω: Οι θαλάσσιες μετακινήσεις και το να μπορεί η ελληνική οικογένεια να πάρει το αυτοκίνητό της για να πάει καλοκαιρινές διακοπές σε ένα νησί, πρέπει και θα παραμείνει δικαίωμα και όχι πολυτέλεια.
–Αναλάβατε ένα χαρτοφυλάκιο με αρκετές δυσκολίες: Προβλήματα στο ακτοπλοϊκό δίκτυο, παλιός στόλος με πλοία που συνεχώς βγάζουν προβλήματα, αλλά και λιμάνια με βασικά θέματα στις υποδομές. Ποια είναι η συνολική στρατηγική σας;
Η στρατηγική μας βασίζεται σε τρεις πυλώνες: ασφάλεια, βιωσιμότητα και κοινωνική συνοχή. Στοχεύουμε στην ανανέωση του στόλου με πιο οικολογικά πλοία, στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών μεταφορών και στη δημιουργία ενός δικτύου που θα καλύπτει ισόρροπα όλες τις νησιωτικές περιοχές.
Παράλληλα, εργαζόμαστε για την προσέλκυση επενδύσεων που θα αναβαθμίσουν τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, χωρίς να επιβαρύνουν οικονομικά τους πολίτες. Το υφιστάμενο ακτοπλοϊκό δίκτυο επιτελεί σπουδαίο έργο, ωστόσο είναι γεγονός ότι έχει δημιουργηθεί με βάση ανάγκες άλλων εποχών. Σήμερα, οι ανάγκες των νησιωτικών κοινωνιών και των επισκεπτών έχουν διαφοροποιηθεί. Χρειάζεται προσαρμογή, ανανέωση και εκσυγχρονισμός, με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη, τη βιωσιμότητα και την τεχνολογική πρόοδο.
Οι θαλάσσιες μετακινήσεις και το να μπορεί η ελληνική οικογένεια να πάρει το αυτοκίνητό της για να πάει καλοκαιρινές διακοπές σε ένα νησί, πρέπει και θα παραμείνει δικαίωμα και όχι πολυτέλεια
Αναφορικά με τους λιμένες, βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη φάση υλοποίησης μεγάλων έργων εκσυγχρονισμού σε βασικά λιμάνια (Πειραιάς, Ραφήνα, Λαύριο) όπως και σε αρκετούς περιφερειακούς λιμένες.
Τα έργα αυτά χρηματοδοτούνται μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και ιδιωτικών επενδύσεων συνολικού ύψους άνω των 583 εκατομμυρίων ευρώ. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση όχι μόνο στις υποδομές αλλά και στη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών, με σύγχρονες υπηρεσίες και αναβαθμισμένες συνθήκες εξυπηρέτησης.
–Πώς αξιολογείτε την επιχειρησιακή ετοιμότητα του Λιμενικού Σώματος στα θαλάσσια σύνορα;
Το Λιμενικό παραμένει σε υψηλό επίπεδο ετοιμότητας, με τις γυναίκες και τους άντρες του Σώματος να εκπαιδεύονται διαρκώς και να ενισχύουν τις επιχειρησιακές τους ικανότητες.
Παράλληλα, η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων και η διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της δράσης του ΛΣ.
Επενδύουμε σε σύγχρονα μέσα και τεχνολογίες- σε αυτό το πλαίσιο υλοποιούμε εξοπλιστικό πρόγραμμα αξίας άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ – ώστε να ανταποκρινόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις προκλήσεις της εποχής μας.
Η Ελλάδα θα συνεχίσει να υπερασπίζεται τα θαλάσσια σύνορά της, χωρίς να ανέχεται την εγκληματική δράση λαθρεμπόρων αλλά και διακινητών ανθρώπινων ψυχών, όπως και ύποπτων ομάδων, οι οποίες με τον μανδύα των ΜΚΟ εκμεταλλεύονται κατατρεγμένους ανθρώπους και τους βάζουν διαρκώς σε κίνδυνο, αποκομίζοντας εκατομμύρια ευρώ σε «μαύρο χρήμα».
Το Λιμενικό Σώμα θα συνεχίσει το δύσκολο- και πολλές φορές σε ακραία αντίξοες συνθήκες- έργο του. Δεν θα επιτρέψω σε κανέναν να το συκοφαντεί, διασπείροντας ψευδείς ειδήσεις και ανυπόστατους ισχυρισμούς.