Ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας από την επόμενη χρονιά- Αυξήσεις και στο βάθος νέα απόσυρση

 Ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας από την επόμενη χρονιά- Αυξήσεις και στο βάθος νέα απόσυρση

Το βασικό κριτήριο που θα καθορίσει τις εισηγήσεις, τις οποίες θα καταθέσει η νέα ομάδα εργασίας, θα είναι «η μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων» στον τομέα της αυτοκίνησης με γνώμονα την αναμόρφωση του υφιστάμενου πλαισίου των τελών κυκλοφορίας που καταβάλλουν 5.423.700 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Η κατεύθυνση στην οποία αναμένεται να κινηθούν οι εισηγήσεις προϊδεάζει πως μόνο τα μόνα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας που θεωρείται σίγουρο ότι θα έχουν μηδενικά τέλη είναι τα ηλεκτρικά.

Εισικότερα σύμφωνα με την απόφαση έργο της ομάδας  είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των ΕΙΧ, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι όπως συμβαίνει και σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ εξετάζεται η αναμόρφωση των τελών  ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει αύξηση των ποσών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής  αντικινήτρων  χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας έχουν εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, πληρώνουν όμως λιγότερα ή καθόλου τέλη σε σχέση με τα παλαιάς τεχνολογίας, που σταδιακά αποσύρονται, ενώ ο ετήσιος στόχος είσπραξης παραμένει σταθερός (στα 1,1-1,2 δισ. ευρώ ετησίως).

  • Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι οι αλλαγές που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή από το 2025, θα λάβουν υπόψη κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως οι εκπομπές ρύπων, αλλά και τεχνολογικά για π.χ. αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.ά.

Στο υπουργείο Οικονομικών λένε πάντως πως σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να αιφνιδιάσουν ή να «τιμωρήσουν» όσους έσπευσαν να αποκτήσουν ένα ΙΧ σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Από την άλλη, δεν αναμένονται σημαντικές μειώσεις σε παλιά ρυπογόνα ΙΧ που βαρύνονται με υπέρογκα τέλη μέχρι σήμερα.

Αν και στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας μιλούν προς το παρόν για «εναλλακτικές προτάσεις» και «εισηγήσεις που δεν τις έχουμε ακόμα δει», εκτιμάται ότι ακόμα και νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα που έως τώρα απαλλάσσονταν, δεν αποκλείεται να επιβαρυνθούν ελαφρώς, με ένα σχετικά χαμηλό ποσό βάσει ρύπων. Όλα τα παραπάνω θα μπουν «στο ζύγι» των τελικών αποφάσεων. Δεν είναι τυχαίο ίσως όμως και ότι τα δύο μέλη της Ομάδας Εργασίας είναι δικηγόροι, τέσσερις εφοριακοί ή στελέχη της ΑΑΔΕ και ένας μαθηματικός.

Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/km. Ωστόσο, θα εξεταστούν τα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης, προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ή 30 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Ταυτόχρονα θα εξεταστούν τα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Σχετικά Άρθρα