F-16: Προς δύο κατευθύνσεις οι έρευνες για τη συντριβή- Πώς σώθηκε ο 29χρονος πιλότος

 F-16: Προς δύο κατευθύνσεις οι έρευνες για τη συντριβή- Πώς σώθηκε ο 29χρονος πιλότος

Το μεσημέρι της Τετάρτης 20 Μαρτίου το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από την 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα για την άσκηση «Ιέραξ» μαζί με άλλα αεροσκάφη και εκτελούσαν αερομαχίες. Ο πιλότος ανέφερε πρόβλημα στον κινητήρα, ωστόσο άγνωστα παραμένουν ακόμα τα αίτια της πτώσης. Ο 29χρονος Υποσμηναγός Παναγιώτης Αποστολάκης  κατάφερε να χρησιμοποιήσει με επιτυχία το σύστημα εγκατάλειψης του αεροσκάφους και να πέσει στη θάλασσα.

Οι συνάδελφοί του ενημερώθηκαν για την εγκατάλειψη και είδαν να έχει ανοίξει ο θόλος από το αλεξίπτωτο. Την ίδια στιγμή στο κέντρο επιχειρήσεων της Π.Α. το στίγμα του αεροσκάφους έδειχνε κόκκινο. Αμέσως απογειώθηκε ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης από τη Λήμνο ενώ στο σημείο της πτώσης έφτασαν και σκάφη του λιμενικού και παραπλέοντα.

Για 89 λεπτά ο πιλότος βρισκόταν στη θάλασσα και πάλευε με τα κύματα καθώς λόγω του δυνατού αέρα ήταν δύσκολο να προσεγγίσει το super puma. Δύο λεπτά μετά τις τρεις οι διασώστες τον εντόπισαν και τον ανέσυραν σώο από τη θάλασσα.

Αρχικά μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Λήμνου και από εκεί στο 251 ΓΝΑ στην Αθήνα, με τον πατέρα του να καταφθάνει τρέχοντας από τη Λάρισα μαθαίνοντας τα νέα.

Ο γενναίος πιλότος ο οποίος είναι λάτρης της δουλειάς του και της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι καλά στην υγεία του και για προληπτικούς λόγους βρίσκεται στο στρατιωτικό νοσοκομείο. Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ είναι σε καλή ψυχολογική κατάσταση έχοντας στο πλευρό του, τη σύζυγό του και τους οικείους του.

Το σύστημα εγκατάλειψης από μαχητικό αεροσκάφος

Σε βίντεο που παρουσιάζει ο ΣΚΑΪ φαίνεται πώς γίνεται η εκτίναξη πιλότου από μαχητικό.

Το κάθισμα του αεροσκάφους εκτινάζεται. Στην συνέχεια μηχανισμός απελευθερώνει αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο. Αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες και το κάθισμα απομακρύνεται και στη συνέχεια χαμηλώνει σιγά σιγά. Κάτω από τους γλουτούς, υπάρχει το πακέτο των σωστικών όπου υπάρχουν πράγματα που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάνει στο νερό. Μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα ολόκληρο κιτ.

Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος καθώς υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής. Όποτε όλα γίνονται μηχανικά και αυτόματα διότι είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι ο ίδιος. Συνήθως πριν φτάσει στο έδαφος επανέρχονται οι αισθήσεις του πιλότου. Ωστόσο, αυτό δεν είναι δεδομένο.

Οι κατασκευαστές θεωρούν πως ο πιλότος δεν ανακτά τις αισθήσεις του ακόμα και όταν φτάσει στο νερό. Τότε μέσω των αισθητήρων που έχει πάνω το σωσίβιο φουσκώνει, ταυτόχρονα φουσκώνει και το βαρκάκι που είναι δεμένο πάνω στο πόδι του. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες ο πιλότος και ο εξοπλισμός του λειτούργησαν άψογα.

Τα σενάρια για τη συντριβή

Ήδη συστήθηκε Επιτροπή Διερεύνησης τους ατυχήματος, η οποία θα αναλάβει να τρέξει τις διαδικασίες για την σύνταξη του πορίσματος για την συντριβή του F-16. Το πόρισμα εκτιμάται ότι δεν πρόκειται να αργήσει.

Η Επιτροπή Διερεύνησης θα συγκεντρώσει όλο το υλικό από τις κασέτες με τις επικοινωνίες που είχε ο πιλότος. 

Πάντως οι πληροφορίες προς το παρόν κινούνται προς αντίθετες κατευθύνσεις. Οι μεν αναφέρουν πως δύο λεπτά πριν ο πιλότος κάνει χρήση του συστήματος εκτίναξης καθίσματος του μαχητικού είχε αναφέρει δια ασυρμάτου την δυσλειτουργία που είχε εντοπίσει στον κινητήρα. Το ραντάρ του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας έλαβε γνώση του συμβάντος κι ο 29χρονος ακολούθησε όλες τις διαδικασίες προκειμένου να μπορέσει έστω την ύστατη στιγμή να σώσει το μαχητικό. Μέχρι που έφτασε η «ώρα μηδέν» και προχώρησε σε εγκατάλειψη.

Άλλες πηγές όμως δεν αποκλείουν και το ανθρώπινο λάθος. Και τούτο όπως λένε διότι αφενός δεν υπήρξε καμία καταγεγραμμένη προειδοποίηση από τον πιλότο για ένδειξη βλάβης στο αεροσκάφος αφετέρου μετά το αεροπορικό ατύχημα δεν ακολούθησε τεχνικός έλεγχος στα F-16 τα οποία συνεχίζουν να πετάνε κανονικά.

Το συγκεκριμένο F-16 block 52+ που χάθηκε χτες ανοιχτά της Ψαθούρας ήταν από την παραγγελία των 30 F-16 block 52+ που είχε γίνει το 2005 επί κυβερνήσεως Καραμανλή συνολικού κόστους 1,7 δισ. ευρώ. Πρόκειται για βελτιωμένη έκδοση του BLOCK 50 με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και εξελιγμένο κινητήρα.

Σχετικά Άρθρα