Εξεταστική/Τέμπη: Η Ολομέλεια κλείνει πολιτικά την υπόθεση-Το τελικό πόρισμα, πυρ ομαδόν από αντιπολίτευση

 Εξεταστική/Τέμπη: Η Ολομέλεια κλείνει πολιτικά την υπόθεση-Το τελικό πόρισμα, πυρ ομαδόν από αντιπολίτευση

Η τελευταία πράξη της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη αναμένεται να παιχτεί στην ολομέλεια της Βουλής η οποία θα κληθεί να σφραγίσει το πόρισμα της πλειοψηφίας το οποίο εγκρίθηκε από την εν λόγω Επιτροπή μέσω θύελλας αντιδράσεων από την πλευρά της αντιπολίτευσης η οποία μιλά για πολιτικές και ποινικές ευθύνες ζητώντας τη σύσταση προανακριτικής για την περαιτέρω διερεύνηση του “εγκλήματος στα Τέμπη” όπως το χαρακτηρίζουν οι συγγενείς των θυμάτων.

Οι 16 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που μετέχουν στην Εξεταστική Επιτροπή στο πόρισμα τους αναφέρουν πως οι μόνοι υπεύθυνοι για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε την ζωή σε 57 επιβάτες είναι ένας σταθμάρχης και δύο (νεκροί) μηχανοδηγοί. Η «γαλάζια» πλειοψηφία της επιτροπής δεν εντόπισε καμία ευθύνη σε πολιτικό πρόσωπο ούτε στον τότε υπουργό Μεταφορών.

Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Λάζαρος Τσαβδαρίδης είπε ότι «το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος» ο κανονισμός «παραβιάστηκε κατά συρροή και διαδοχικά τόσο από τον σταθμάρχη Λάρισας όσο και από τους μηχανοδηγούς της αμαξοστοιχίας». Μάλιστα χαρακτήρισε τα όσα έγιναν «γεγονός πρωτόγνωρο στα σιδηροδρομικά χρονικά». Πρόσθεσε πως «αν είχαν τηρηθεί οι κανόνες το δυστύχημα στα Τέμπη είναι βέβαιο ότι δεν θα είχε συμβεί». Υπερθεμάτισε μάλιστα λέγοντας «έστω και μία από αυτές τις παραβιάσεις δεν είχε λάβει χώρα το γεγονός αυτό θα στέκονταν ικανό για να αποσοβήσει το δυστύχημα».

Ο εισηγητής της Ν.Δ υποβάθμισε την σημασία των συστημάτων σηματοδότησης-ασφάλειας-τηλεδιοίκησης λέγοντας πως «είναι σημαντική χωρίς όμως να εκμηδενίζει τον κίνδυνο» και νοείται πάντα «σε συνδυασμό με την εφαρμογή του κανονισμού κίνησης».

Παρότι διαφορετικές εκτιμήσεις έχουν καταγραφεί από την ελληνική δικαιοσύνη αλλά και τους εμπειρογνώμονες που κατέθεσαν η πλειοψηφία αποσύνδεσε το δυστύχημα στα Τέμπη από το ζήτημα της σύμβασης 717 από τα αίτια του δυστυχήματος και βάσει αυτού δεν υφίστανται ευθύνες υπουργών η πολιτικών προσώπων.

Αντίθετη σύσσωμη η αντιπολίτευση

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης έλαβαν εκ διαμέτρου αντίθετη θέση αναδεικνύοντας την ανάγκη διερεύνησης συγκεκριμένων ποινικών ευθυνών για σειρά πολιτικά πρόσωπα.

Ο Βασίλης Κόκκαλης από τον ΣΥΡΙΖΑ επέρριψε σαφείς ευθύνες στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Καραμανλή εγκαλώντας τον για παραλείψεις όσον αφορά την εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Μάλιστα πρότεινε στην επιτροπή την απευθείας παραπομπή του πρώην υπουργού Μεταφορών στην Δικαιοσύνη δίχως να παρεμβληθεί η διαδικασία της εφαρμογής του νόμου «Περί Ευθύνης Υπουργών».

Ζήτησε να «δώσουμε τη δυνατότητα στη δικαιοσύνη, να της λύσουμε τα χέρια, με μία ομόφωνη δήλωση -δεν χρειάζεται τίποτε παραπάνω- ότι τα αδικήματα τα διά παραλείψεως τουλάχιστον δεν εντάσσονται στο νόμο περί ευθύνης Υπουργών». Αίτημα που δεν τέθηκε καν σε ψηψοφορία.

Η Μιλένα Αποστολάκη από το ΠΑΣΟΚ μίλησε για «οργανωμένη συγκάλυψη» η οποία μάλιστα «ξεκίνησε από την καταψήφιση των προτάσεων για προκαταρκτική εξέταση» που είχαν κατατεθεί στην Ολομέλεια της Βουλής. Τόνισε αναφορικά με το πόρισμα που προτείνει η Ν.Δ πως «το αφήγημα του ανθρώπινου λάθους είναι πλαστό και κυρίως είναι προσβλητικό για την μνήμη των συνανθρώπων μας».

Εστίασε ιδιαίτερα στις ευθύνες του Κωνσταντίνου Καραμανλή λέγοντα πως υπάρχουν «εναντίον του αποχρώσεις ενδείξεις ενοχής» αναφέροντας ενδεικτικά την «συνειδητή αγνόηση του πορίσματος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας» σχετικά με την σύμβαση 717 για την σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση προσθέτοντας πως ο υπουργός Μεταφορών «δεν θέσπισε εθνικούς κανόνες ασφαλείας ως όφειλε».

  • Ευθύνες επέρριψε όμως και στον προκάτοχό του Χρήστο Σπίρτζη λέγοντας πως «επέλεξε να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις για τα πολλά και υπαρκτά ζητήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο». Για τα δύο αυτά πολιτικά πρόσωπα η Μιλένα Αποστολάκη ζήτησε να διερευθηθούν οι ευθύνες τους με την μετατροπή της Εξεταστικής Επιτροπής σε προανακριτική.

Ποινικές ευθύνες σε 7 υπουργός εντόπισε το ΚΚΕ. Όπως είπε ο Νίκος Καραθανασόπουλος «προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμοδίων ΥπουργώνΥποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009-2023 και συγκεκριμένα των Υπουργών Δημήτρη Ρέππα, Ιωάννη Ραγκούση, Μάκη Βορίδη, Κωστή Χατζηδάκη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Χρήστου Σπίρτζη και Κωνσταντίνου Καραμανλή». Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στο αδίκημα της «δια της παραλείψεως διατάραξη της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών».

Τόνισε πως «η νομική αυτή υποχρέωση του εκάστοτε υπουργού έχει ως αποτέλεσμα την θεμελίωση της ποινικής ευθύνης». Εκτίμησε παράλληλα πως οι ποινικές ευθύνες υπάρχουν «με ενδεχόμενο δόλο με δεδομένο ότι οι ελλειψεις στα συστήματα ασφαλείας και της πιθανότητας του ανθρώπινου λάθος ήταν σε γνώση» αφού τσύμφωνα με τον ποινικό κώδικα αδίκημα «πράττει εκείνος που προβλέπει το εγκληματικό αποτέλεσμα και το αποδέχεται». Επίσης σημείωσε ότι υπάρχει ποινική ευθύνη για το αδίκημα της «θανατηφόρου έκθεσης» και της «παράβασης καθήκοντος».

Την στάση της κυβέρνησης κατήγγειλε ο βουλευτής της Νέας Αριστεράς Νάσος Ηλιόπουλος. Όπως σημείωσε απευθυνόμενος στην πλειοψηφία της επιτροπής «αναρωτιέμαι τι δηλώνετε για τις καταγγελίες των μηχανοδηγών, καινούργιες καταγγελίες, ότι σε 95 χιλιόμετρα τα τρένα κινούνται σε μονή γραμμή, χωρίς τηλεδιοίκηση, χωρίς φωτοσήματα. Θα ψάχνουμε ξανά γρήγορα για καινούργιο ανθρώπινο λάθος;».

Επισήμανε μάλιστα κλείνοντας την παρέμβασή του: «Κανείς και καμία δεν θα ξεχαστεί, ό,τι και να κάνετε. Να ξέρετε ότι είμαστε σε έναν τόπο ο οποίος μας έχει διδάξει με την ιστορία του ότι στις τραγωδίες αργά ή γρήγορα υπάρχει και η λύτρωση, υπάρχει και η τιμωρία. Και να ξέρετε ότι δεν θα γλιτώσετε».

Σχετικά Άρθρα