Ηλεκτροκίνηση-EV/ Πώς η Κίνα απειλεί την δυτική αυτοκινητοβιομηχανία- Ποιές εταιρείες κινδυνεύουν

 Ηλεκτροκίνηση-EV/ Πώς η Κίνα απειλεί την δυτική αυτοκινητοβιομηχανία- Ποιές εταιρείες κινδυνεύουν

Ο μεγαλύτερος μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας εδώ και έναν αιώνα βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς οι κυβερνήσεις προσφέρουν τεράστιες επιδοτήσεις για να επιταχύνουν τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Τον τελευταίο χρόνο προέκυψαν αρκετές εκπλήξεις. Η βασικότερη ίσως είναι το μέγεθος των κορυφαίων κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν ανοίξει και πόσο δύσκολο θα είναι για τον υπόλοιπο χώρο να ανταγωνιστεί το χαμηλότερο κόστος και την προηγμένη τεχνολογία των αυτοκινήτων κατασκευασμένης στην Κίνα.

Ένα άλλο είναι το εύρος της κυριαρχίας της χώρας στην αλυσίδα εφοδιασμού EV. Και καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να προσπαθούν να καλύψουν τη διαφορά, η αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει επιβραδυνθεί παγκοσμίως. Αυτός ο συνδυασμός θα μπορούσε να σημαίνει μεγάλες απώλειες για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες και να θέσει σε κίνδυνο φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές.

  1. Πόσο μεγάλη είναι η βιομηχανία EV της Κίνας;
    Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται παγκοσμίως. Οι κινεζικές εταιρείες κατάφεραν να πάρουν μερίδιο στην εγχώρια αγορά από πρώην ηγέτες όπως η Volkswagen AG , ενώ η εγχώρια πρωταθλήτρια BYD Co. , η κορυφαία μάρκα στην Κίνα, ξεπέρασε την Tesla Inc. ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής EV στον κόσμο το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Οι καταναλωτές της Κίνας είναι ηλεκτρικοί σε μεγάλους αριθμούς: τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα (δηλαδή, όχι υβριδικά ή plug-in υβριδικά) αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο όλων των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων εκεί το 2023, σε σύγκριση με το 15,7% των πωλήσεων στην Ευρώπη. Οι αναλυτές της UBS προέβλεψαν ότι το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς της Κίνας θα διπλασιαστεί σχεδόν στο 33%, ενώ οι παραδοσιακές δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα δουν το μερίδιό τους να μειώνεται στο 58% από 81% έως το 2030. υπολόγισαν επίσης ότι το 2023 η BYD είχε πλεονέκτημα κόστους 25% έναντι των βορειοαμερικανικών και ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων.
  2. Ποιο είναι το πλεονέκτημα της Κίνας: Η κυριαρχία της Κίνας είναι πιο έντονη στις μπαταρίες, το πιο ακριβό μέρος ενός EV. Πάνω από το 80% των κυψελών μπαταριών EV προμηθεύονται από Κινέζους παραγωγούς, με την υποστήριξη μιας αλυσίδας εφοδιασμού που θέτει όλο και περισσότερο την εξόρυξη και την επεξεργασία συστατικών ορυκτών όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και τα μέταλλα σπάνιων γαιών στα χέρια της χώρας. Το κόστος των μπαταριών στην Κίνα έχει μειωθεί στα 126 δολάρια ανά κιλοβατώρα σε σταθμισμένη μέση βάση όγκου, ενώ οι τιμές των συσκευασιών είναι 11% υψηλότερες στις ΗΠΑ και 20% υψηλότερες στην Ευρώπη, σύμφωνα με το BloombergNEF . Εν τω μεταξύ, οι Κινέζοι κατασκευαστές αποκαλύπτουν ήδη μια νέα γενιά μπαταριών που βασίζονται στο νάτριο, το οποίο είναι πιο άφθονο από το λίθιο που χρησιμοποιείται τώρα στις μπαταρίες EV και λιγότερο επιρρεπές σε ανάφλεξη.
  3. Τι σημαίνει αυτό για άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες: Το 2023, ο σκληρός ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτων της Κίνας και η επιβράδυνση της οικονομίας της οδήγησαν σε πίεση για πωλήσεις αλλού, και η χώρα εξήγαγε 1,55 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα το 2023, ένα άλμα 64% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι κινεζικές εξαγωγές κατευθύνθηκαν κυρίως στην υπόλοιπη Ασία και στην Ευρώπη, όπου οι επιδοτήσεις στους καταναλωτές είναι διαθέσιμες σε εισαγόμενα καθώς και εγχώρια αυτοκίνητα. Οι κινεζικές μάρκες, με επικεφαλής την BYD και τη Nio Inc. , είδαν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη να εκτινάσσεται στο 5,6% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 1,1% το 2020. Τον Σεπτέμβριο, η Ευρωπαϊκή Ένωση άνοιξε έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας σε κατασκευαστές EV. Οι ΗΠΑ έχουν επίσης προσφέρει επιδοτήσεις, αλλά οι διευρυμένες εκπτώσεις φόρου στον Νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) του προέδρου Τζο Μπάιντεν περιορίζονται σε αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική με εξαρτήματα που κατασκευάζονται κυρίως εγχώρια. Οι ΗΠΑ επιβάλλουν επίσης δασμούς 25% στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων, έναντι 10% στην Ευρώπη.
  4. Τι συνέβη με τη ζήτηση EV: Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθούν να αυξάνονται, αλλά η ανάπτυξη επιβραδύνεται. Σύμφωνα με το BloombergNEF, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων συν plug-in υβριδικών που μπορούν επίσης να κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ υπερδιπλασιάστηκαν το 2021 και αυξήθηκαν κατά 62% το 2022. Όμως το ποσοστό ήταν 31% πέρυσι. Η BNEF προβλέπει ότι η ετήσια αύξηση θα επιβραδυνθεί και πάλι στο 21% φέτος.
  5. Γιατί επιβραδύνεται η αύξηση των πωλήσεων EV: Η οικονομία της Κίνας συνεχίζει να αγωνίζεται, πράγμα που σημαίνει ότι δεν είναι πλέον η αξιόπιστη πηγή ανάπτυξης που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Οι περισσότεροι Κινέζοι κατασκευαστές έχασαν τους στόχους πωλήσεών τους για το 2023 και οι πωλήσεις αναμένεται να επιβραδυνθούν για δεύτερο έτος το 2024 . Αλλά το μεγαλύτερο ζήτημα είναι η ζήτηση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Για το πρώτο κύμα ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούσαν να βασιστούν σε λάτρεις της τεχνολογίας και σε κρατικές επιδοτήσεις για αγορές εταιρικών αυτοκινήτων για να αυξήσουν τον όγκο. Ωστόσο, για την επόμενη φάση, αντιμετωπίζουν περισσότερους οδηγούς που γνωρίζουν το κόστος, πολλοί από τους οποίους είναι δύσπιστοι για την τεχνολογία και διστάζουν να αγοράζουν οχήματα που είναι κατά μέσο όρο 30% και 27% ακριβότερα από τα ισοδύναμα καυσίμου στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αντίστοιχα. Οι επιδοτήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις που συνέβαλαν στην αύξηση των πωλήσεων στερεύουν στην Ευρώπη και τα τρέχοντα κίνητρα στις ΗΠΑ εξαρτώνται από ένα όριο τοπικής παραγωγής, περιορίζοντας τις επιλογές των αγοραστών. Εκτός από το σοκ με αυτοκόλλητα, οι καταναλωτές έχουν αποθαρρυνθεί από την αύξηση του κόστους δανεισμού καθώς οι κεντρικές τράπεζες έχουν κινηθεί για να περιορίσουν τον πληθωρισμό. Ορισμένοι καταναλωτές εξακολουθούν να ανησυχούν για την υποδομή φόρτισης και την εμβέλεια της μπαταρίας.
  6. Πώς αντιδρούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες: Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την Tesla, έχουν μειώσει επανειλημμένα τις τιμές τον περασμένο χρόνο για να κερδίσουν πελάτες. Πολλοί έχουν επίσης μειώσει την παραγωγή και το προσωπικό για να διατηρήσουν τα κέρδη. Οι κατασκευαστές αγωνίζονται να παρουσιάσουν αρκετά φθηνότερα μοντέλα. Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις περιλαμβάνουν το e-C3 του Stellantis, το Renault 5 και το Volvo EX30. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν επίσης πολλά στην τεχνολογία μπαταριών για να κερδίσουν τους επιφυλακτικούς πιθανούς αγοραστές. Η BYD και η Tesla ηγήθηκαν της σειράς μπαταριών λιθίου-σιδηρού-φωσφορικού, οι οποίες έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα αλλά κοστίζουν λιγότερο, έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και θεωρούνται ασφαλέστερες από την κύρια εναλλακτική λύση – τις μπαταρίες νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου. Η Volkswagen, η Toyota , η BYD και η κινεζική εταιρεία μπαταριών Contemporary Amperex Technology εργάζονται όλοι για την ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης, μια πιθανή πρωτοποριακή τεχνολογία που θα μπορούσε να κάνει τα EV πιο αποτελεσματικά και λιγότερο ακριβά.
  7. Τι κάνουν άλλες χώρες ως απάντηση στις κινεζικές εξαγωγές: Στις ΗΠΑ, το έτος μετά την ψήφιση του IRA, ανακοινώθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους 55,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή μπαταριών στις ΗΠΑ μαζί με 16,1 δισεκατομμύρια δολάρια για τα εργοστάσια EV. Ενώ αυτό τελικά θα παράγει ένα κύμα χωρητικότητας, το άμεσο αποτέλεσμα ήταν περιορισμένο, εν μέρει επειδή τόσες αυτοκινητοβιομηχανίες που σπεύδουν να αυξήσουν την παραγωγή έπρεπε να βασιστούν στην κινεζική τεχνολογία. Το 2023, μόνο 14 μοντέλα στην παραγωγή ήταν επιλέξιμα για επιδοτήσεις αγοράς του IRA. Οι απαιτήσεις για την αξία των εξαρτημάτων των μπαταριών και την προέλευση των πρώτων υλών για μπαταρίες αναμένεται να αυξηθούν το 2024 και έως το 2030. Αυτό δημιουργεί μεγάλα προβλήματα για αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η GM και η Ford Motor Co. , οι οποίες χάνουν δισεκατομμύρια δολάρια στη σειρά EV τους και αντιμετωπίζουν την αντίδραση των καταναλωτών ενάντια στις υψηλές τιμές των οχημάτων. Το τσίμπημα είναι ιδιαίτερα έντονο λόγω της τρέχουσας εξάρτησής τους από την κινεζική τεχνολογία, τις πρώτες ύλες και τα εξαρτήματα καθώς αγωνίζονται να δημιουργήσουν τις δικές τους αλυσίδες εφοδιασμού και να συγκρατήσουν το κόστος.

Πηγή: Bloomberg

Σχετικά Άρθρα