Παπαστεργίου στο libre:Πολύ κοντά οι δημόσιες υπηρεσίες να μας ταυτοποιούν μόνο με τον Προσωπικό Αριθμό

 Παπαστεργίου στο libre:Πολύ κοντά οι δημόσιες υπηρεσίες να μας ταυτοποιούν μόνο με τον Προσωπικό Αριθμό

Για τα σχέδια αλλά και όσα ήδη έχουν υλοποιηθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μιλά στο libre ο αρμόδιος υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου. Στη συνέντευξη που ακολουθεί αναφέρεται ειδικά στο νέο σύστημα εισόδου στα γήπεδα, την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στο δημόσιο και πόσο θα διευκολύνει πολίτες και δημόσιες υπηρεσίες, τον «προσωπικό αριθμό» και τις χρήσεις του αλλά και την εφαρμογή της επιστολικής ψήφου στις Ευρωεκλογές του Ιουνίου.  

Κύριε υπουργέ ας ξεκινήσουμε από τις πρόσφατες εξελίξεις. Εδώ και λίγο καιρό λειτουργεί το mAigov. Πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει στην καθημερινότητα των πολιτών; Τι είναι εκείνο στο οποίο θα βοηθήσει;

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αυτήν τη στιγμή εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα παγκοσμίως, και ο διάλογος γύρω από το ζήτημα αυτό κρατεί καλά. Προσφέρει εκπληκτικές δυνατότητες οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν την καθημερινότητα όλων μας, μπορεί κυριολεκτικά να αλλάξει τη ζωή σε όλον τον πλανήτη.

  • Η Ελλάδα αποτελεί μια από τις πρώτες χώρες σε ευρωπαϊκό επίπεδο που αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη στο Δημόσιο Τομέα, και η αρχή έγινε με την υλοποίηση του mAigov τον περασμένο Δεκέμβριο. Με το mAigov, η «πλοήγηση» εντός του gov.gr καθίσταται ακόμη πιο φιλική. Ουσιαστικά έχουμε όλοι, όλο το 24ώρο, έναν ψηφιακό οδηγό διαθέσιμο να μας κατευθύνει στις 1.650 (έως σήμερα) υπηρεσίες του gov.gr ή τις 3.285 (έως σήμερα) διαδικασίες του MITOS.

Από την αρχή της λειτουργίας του, έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 200 χιλιάδες διάλογοι μέσω των οποίων οι πολίτες είχαν εξατομικευμένη πληροφόρηση σχετικά με θέματα της Δημόσιας Διοίκησης. Βαθμιαία οι δυνατότητες του Ψηφιακού Βοηθού θα διευρυνθούν. Σύντομα θα γίνει πολύγλωσσος καθώς θα καταλαβαίνει και θα απαντά σε 24 γλώσσες, ενώ θα μπορεί να δίνει απαντήσεις φωνητικά. Αυτήν τη στιγμή μπορεί μόνο να δέχεται ερωτήσεις φωνητικά. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική λειτουργία, ιδιαίτερα για ανθρώπους με οπτική αναπηρία.

Είμαστε πολύ κοντά στη μέρα που όλες οι δημόσιες υπηρεσίες θα μας ταυτοποιούν μόνο με τον Προσωπικό μας Αριθμό

Σας αναφέρω αυτήν την εφαρμογή, ως πρώτη στο Ελληνικό Δημόσιο. Προχωράμε και θα αξιοποιήσουμε όσο μπορούμε την τεχνολογία αυτή. Όταν στην εποχή σου συμβαίνει μια τέτοια τεχνολογική επανάσταση έχεις την υποχρέωση να διερευνήσεις όλα τα πεδία στα οποία αυτή μπορεί να επιδράσει θετικά.

Αναφέρω την υγεία, με την ανάλυση ανωνυμοποιήμενων ιατρικών δεδομένων και την προσφορά εξατομικευμένων υγειονομικών παροχών, την πολιτική προστασία με εξελιγμένα συστήματα έγκαιρης πρόγνωσης πλημμυρών και πυρκαγιών, τη Δικαιοσύνη με συμβουλευτικά εργαλεία για τους δικαστές και δικηγόρους, είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα τομέων, τους οποίους η Τεχνητή Νοημοσύνη αναδιαμορφώνει. Μπορεί, ακόμη, να διαμορφώσει και ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα.

Χρειάζονται όμως και κατάλληλες υποδομές για την ανάπτυξη αυτών των εφαρμογών. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε σε αυτή τη κατεύθυνση;

Έχετε δίκιο, αλλά επιτρέψτε μου πρώτα να αναφερθώ στο ανθρώπινο δυναμικό το οποίο στην Ελλάδα διαθέτει υψηλά προσόντα. Οι μηχανικοί μας, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα είναι πολύ καλά καταρτισμένοι, ενσωματώνουν όλες τις νέες τάσεις, επιμορφώνονται διαρκώς και υπάρχουν αρκετές ελληνικές εταιρείες που μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες ανάγκες. Επίσης, τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει σημαντική ανάπτυξη των τεχνολογικών υποδομών της χώρας τόσο με δημόσια όσο και ιδιωτικά κεφάλαια.

  • Στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σχεδιάζουμε και υλοποιούμε έργα κατασκευής κέντρων δεδομένων με προϋπολογισμό άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ ώστε να ανταποκριθούμε στις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων σε τομείς όπως η Δημόσια Διοίκηση, η Υγεία, η Δικαιοσύνη. Παράλληλα προχωρούμε στην εγκατάσταση του υπερυπολογιστή “Δαίδαλος” στο Λαύριο, ο οποίος θα εντάσσεται στα 500 κορυφαία υπολογιστικά συστήματα του πλανήτη, διευρύνοντας κατακόρυφα τις δυνατότητες της ερευνητικής και επιχειρηματικής κοινότητας.

Πέρα όμως από τις δημόσιες επενδύσεις, αυτή τη στιγμή διαθέτουν data centers στην Ελλάδα τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως η Microsoft, η Amazon, η Google και η Digital Realty. Η παρουσία τους είναι αποτέλεσμα μεθοδικής δουλειάς, που πραγματοποιήθηκε από την κυβέρνηση το προηγούμενο διάστημα. Όταν επιταχύνεις τη Δημόσια Διοίκηση, αναπτύσσεις ψηφιακή στρατηγική ή υιοθετείς χρήσεις πράσινης ενέργειας, τότε μπορείς να προσελκύεις τέτοιες εταιρίες. Η Ελλάδα εξελίσσεται βήμα-βήμα σε τεχνολογικό κόμβο της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής και αυτό δίνει τεράστια ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη.

Κύριε Παπαστεργίου, έχετε ανακοινώσει ότι σε λίγο καιρό όλοι οι Έλληνες θα έχουν στη διάθεσή τους τον «προσωπικό αριθμό». Ποιο θα είναι το όφελος για τους πολίτες; Σε τι θα τους βοηθήσει στην καθημερινότητά τους;

Κύριε Διαμαντόπουλε, είμαστε πολύ κοντά στη μέρα που όλες οι δημόσιες υπηρεσίες θα μας ταυτοποιούν μόνο με τον Προσωπικό μας Αριθμό. Από τη στιγμή, που θα τον αποκτούμε, θα μας ακολουθεί σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Θα μπορεί να αναγράφεται στις νέες ταυτότητες και θα είναι ουσιαστικά ο συνδυασμός του ΑΦΜ μας και τριών άλλων ψηφίων, εκ των οποίων τα δύο θα τα επιλέγουμε εμείς με είσοδο σε μια πλατφόρμα που θα «κρεμαστεί» στο gov.gr.

Με τη δημιουργία του ενιαίου αυτού συστήματος ταυτοποίησης στοχεύουμε στο τερματισμό της ταλαιπωρίας η οποία προκαλείται λόγω λαθών και αλλαγών που υπάρχουν στις εγγραφές μας στα δημόσια μητρώα. Δε θα χρειάζεται πλέον να θυμόμαστε αριθμούς, όπως για παράδειγμα το ΑΦΜ και το ΑΜΚΑ μας, καθώς οι δημόσιες φορείς, με τους οποίες συνδιαλεγόμαστε, θα μας αναγνωρίζουν άμεσα και με ακρίβεια. Δεν θα χρειάζεται, δηλαδή, αλλάζοντας ταυτότητα να ενημερώνονται τα μητρώα για την αλλαγή. Όλα θα γίνονται με έναν και μόνο αριθμό.

Πρόσφατα εντάχθηκε στο wallet μας το MyAuto. Τι περιλαμβάνει και πως μας εξυπηρετεί;

Αν κατεβάσετε τη νέα έκδοση του wallet του gov.gr από το AppStore ή το PlayStore και εφόσον είστε κάτοχοι κάποιου οχήματος, πλέον μπορείτε να έχετε στο ψηφιακό σας πορτοφόλι την άδεια και τα τέλη κυκλοφορίας, τη βεβαίωση του ΚΤΕΟ καθώς και την ασφάλεια του. Εντάσσουμε στην ουσία ένα φάκελο στο wallet μας με όλη την πληροφορία που σχετίζεται με το αυτοκίνητο ή τη μηχανή μας.

  • Έτσι, μπορούμε να έχουμε συνεχώς επικαιροποιημένη πληροφόρηση. Για παράδειγμα, θα λαμβάνουμε ειδοποίηση δυο εβδομάδες νωρίτερα για τον επόμενο τεχνικό έλεγχο στο ΚΤΕΟ, τον οποίο πρέπει να κάνουμε στο όχημα μας ή θα βλέπουμε αν έχουμε πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. Οι πολίτες απλά, χωρίς αναμονή σε ουρές δημόσιων υπηρεσιών έχουν πρόσβαση σε όλα τα απαραίτητα στοιχεία του αμαξιού τους.

Παράλληλα εργαζόμαστε πάνω στη δημιουργία του AuditCar, το οποίο θα καταστήσει διαθέσιμα τα στοιχεία αυτά στις ελεγκτικές αρχές. Σταματάει με αυτόν τον τρόπο η ανάγκη προσκόμισης ή επίδειξης τους από τους πολίτες.

Η κυβέρνηση φρόντισε για την ψήφο των αποδήμων Ελλήνων και την επιστολική ψήφο. Ψήφο μέσω υπολογιστών θα δούμε; Και παρεμπιπτόντως πιστεύετε ότι θα δούμε αύξηση στη συμμετοχή των ψηφοφόρων στις ευρωεκλογές;

Η κυβέρνηση μας έχει αποδείξει έμπρακτα ότι επιθυμεί την αυξημένη συμμετοχή των πολιτών στις εκλογικές διαδικασίες. Το πρώτο βήμα έγινε το 2019 με τη διευκόλυνση της ψήφου των αποδήμων ενώ σημαντικός σταθμός της ευρύτερης προσπάθειας είναι η καθιέρωση της επιστολικής ψήφου από τις ερχόμενες Ευρωεκλογές. Η διαβούλευση του σχετικού νομοσχεδίου ολοκληρώθηκε ενώ αναμένεται άμεσα η ψήφιση του από τη Βουλή.

  • Πρόκειται για μια ιστορική τομή εκσυγχρονισμού που απαντά στα υψηλά ποσοστά αποχής και εξασφαλίζει ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Έλληνες του εξωτερικού, ασθενείς, νέοι που δουλεύουν σεζόν ή ακόμα και φοιτητές που έχουν εξεταστική, μπορούν να ψηφίσουν από τον τόπο διαμονής τους. Η επιστολική ψήφος είναι η αρχή.

Πέρα από τα όποια συνταγματικά ζητήματα, την ώρα αυτή η τεχνολογία μας επιτρέπει να κάνουμε ασφαλείς συναλλαγές, να στέλνουμε οχήματα στον Άρη. Προφανώς μπορεί να διασφαλίσει τη μυστικότητα της ψήφου μας. Όλα τα άλλα είναι ζητήματα που πρέπει και μπορούμε να συζητήσουμε όταν έρθει η ώρα.

Πώς η τεχνολογία θα βοηθήσει σε σοβαρά ζητήματα όπως η βία εντός και εκτός γηπέδων;

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει ξεκάθαρα θέσει ως στόχο την εξάλειψη των φαινομένων οπαδικής βίας και έχει ανακοινώσει τη λήψη γενναίων μέτρων στη κατεύθυνση αυτή. Πράγματι η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει πολύτιμα εργαλεία ώστε να αισθανόμαστε και να είμαστε ασφαλείς στη διάρκεια παρακολούθησης ενός αθλητικού αγώνα.

  • Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, δουλεύουμε ήδη πάνω στο νέο σύστημα εισόδου μας στα γήπεδα. Το σχέδιο το οποίο επεξεργαζόμαστε προβλέπει ότι, μετά το κλείσιμο των εισιτηρίων από τις επίσημες ιστοσελίδες, θα τα αποθηκεύουμε στο wallet του κινητού μας, στο οποίο υποχρεωτικά θα υπάρχει πιστοποιημένος αριθμός κινητού τηλεφώνου.

Θα περνάμε λοιπόν τις θύρες του γηπέδου πλησιάζοντας στα tourniquet το κινητό μας, τo οποίo με τεχνολογία NFC θα πιστοποιούν την εγκυρότητα του εισιτηρίου μας. Συνδυαστικά με την εγκατάσταση καμερών θα επιτυγχάνουμε την ταυτοποίηση όσων εισέρχονται καθώς και όσων προχωρούν σε παραβατικές ενέργειες. Οι αθλητικοί χώροι ξαναγίνονται χώροι χαράς και ευγενούς άμιλλας.

Σχετικά Άρθρα