Τέμπη/Επιτροπή:Όσα έγιναν στη θυελλώδη συνεδρίαση-Το εξώδικο της οικογένειας του μηχανοδηγού, “άδειασμα” Τσιαπαρίκου, βαριές εκφράσεις

 Τέμπη/Επιτροπή:Όσα έγιναν στη θυελλώδη συνεδρίαση-Το εξώδικο της οικογένειας του μηχανοδηγού, “άδειασμα” Τσιαπαρίκου, βαριές εκφράσεις

Στην Εξεταστική Επιτροπή, η οποία διερευνά ενδεχόμενες πολιτικές ευθύνες για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ υποστήριξαν πως η κυβερνητική πλειοψηφία προσπαθεί να αναδείξει τον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους σε μια προσπάθεια συγκάλυψης των όποιων κυβερνητικών ευθυνών, όπως καταγγέλλουν και έχοντας στα χέρια τους πλέον τον πλήρη ιατρικό φάκελο του νεκρού μηχανοδηγού στον οποίο επισημαίνεται ότι ήταν σε θέση να εκτελεί τα καθήκοντά του.

Μάλιστα η σύζυγος και οι τρεις κόρες του μηχανοδηγού απέστειλαν εξώδικη διαμαρτυρία κατηγορώντας τον εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας, Λάζαρο Τσαβδαρίδη, για παραβίαση του ιατρικού απορρήτου.

  • Αμέσως, ξεκίνησε μια μεγάλη συζήτηση στην επιτροπή για τις ευθύνες που οδήγησαν στην αντίδραση της οικογένειας με το προεδρείο της επιτροπής να επαναφέρει την πρόταση να συνεχιστεί η διαδικασία κεκλεισμένων των θυρών, προκειμένου να μην γίνονται αναφορές σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.

Οι βουλευτές ωστόσο της αντιπολίτευσης αντέδρασαν, ζητώντας να συνεχιστεί κανονικά η διαδικασία, με τα αίματα να ανάβουν όταν το λόγο πήρε ο εισηγητής του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος.

  • «Δεν είμαστε γιατροί αλλά έχουμε ανακριτικό δικαίωμα. Απ’ όσο καταλαβαίνω η πρότασή σας είναι να είναι ανοιχτή η συνεδρίαση, κατά παράβαση αυτού που ζητά η οικογένεια», είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής, Δημήτρης Μαρκόπουλος με τον κ. Καραθανασόπουλο να παρεμβαίνει ανεβάζοντας τους τόνους: «Ντροπή! είσαι αισχρός, ντροπή σου».

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Καραθανασόπουλος φώναζε σε έξαλλη κατάσταση στους βουλευτές της πλειοψηφίας και τον πρόεδρο αυτής, μεταχειριζόμενος εκφράσεις όπως «σκάσε» και « βούλωστο», καλώντας μάλιστα τον κ. Μαρκόπουλο να τα «πουν» αφού κατέβει από την έδρα

Μαρκόπουλος: «Σας τα επιστρέφω κ. Καραθανασόπουλε. Μας λέτε να σταματήσουμε τη διερεύνηση. Εσείς κ. Κόκκαλη φέρετε βαρύτατη ευθύνη για το γεγονός ότι είναι ανοιχτή η διαδικασία προσωπικά»
Κόκκαλης: «εγώ δεν χαρακτήρισα γουρλίδικη την επιτροπή»
Μαρκόπουλος: «Δεν σας επιτρέπω κ. Καραθανασόπουλε, αυτά εκεί που σας περνάνε. Θα έπρεπε να ντρέπεστε για τις επιλογές σας»
Καραθανασόπουλος: «Κόφτο!»
Μαρκόπουλος: «Το κόφτο όχι σε εμένα! Ντροπή σας, έχετε ξεφύγει κ. Καραθανασόπουλε και αν χρειαστεί θα λάβω μέτρα. Ντροπή σας. Τι χαρακτηρισμοί και αγοραίο ύφος είναι αυτό; Ντροπή σας κ. Καραθανασόπουλε θα έπρεπε να ντρέπεστε. Θα πάρω μέτρα αν συνεχίσετε έτσι δεν σας φοβάμαι στο πεζοδρόμιο αυτά»
Καραθανασόπουλος: «Nα πάρεις»

Τι προκάλεσε το εξώδικο

Ο βουλευτής της κυβερνώσας παράταξης Λάζαρος Τσαβδαρίδης προκάλεσε χθες ορυμαγδό αντιδράσεων παρουσιάζοντας προσωπικά δεδομένα του νεκρού σε ζωντανή μετάδοση και υπονοώντας ότι δεν θα έπρεπε για λόγους υγείας να βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση.

Η οικογένεια σημειώνει «από την πλευρά μας αντέξαμε τον πόνο που μας προκάλεσε ο άδικος θάνατος του συζύγου και πατέρα μας, θρηνήσαμε τον άνθρωπό μας. Πιστεύετε ότι δεν θα αντέξουμε και δεν θα απαντήσουμε στην πολιτική απρέπεια και ανηθικότητα κάποιων; Κάνετε λάθος» και προσθέτει «η πολιτική και ηθική ανεπάρκεια κάποιων δεν μπορεί να καταργήσει το δικαίωμά μας να πενθήσουμε το δικό μας άνθρωπο. Ένα τους ζητάμε μόνο: Να σεβαστούν τη μνήμη του και να λένε αλήθειες».

Σε άλλο σημείο της διαμαρτυρίας τους υπογραμμίζουν «διαμαρτυρόμαστε εντόνως για την άνω συμπεριφορά του ανωτέρω Βουλευτή και όσων συμμετείχαν στην παραβίαση του ιατρικού απορρήτου και κυρίως στην αλλοίωση του περιεχομένου των ιατρικών εγγράφων και τους καλούμε να παύσουν εφεξής κάθε αντίστοιχη μειωτική πράξη αναφορικά με τον θανόντα συγγενή μας, ιδίως δε, όταν τα λεγόμενά τους δεν συνοδεύονται από αντίστοιχα αποδεικτικά στοιχεία».

Αφήνουν, ακόμη, σαφείς αιχμές και για την κάλυψη της υπόθεσης από τα ΜΜΕ τονίζοντας ότι προετοίμασαν το έδαφος για τη συγκεκριμένη στοχοποίηση και «”λησμόνησαν” να αναφέρουν δημοσίως ότι στα έγγραφα αυτά ο πατέρας και σύζυγος ημών, κρινόταν απολύτως ικανός».

Μια ημέρα μετά τα όσα τραγικά συνέβησαν κατέθεσε στην Ειτροπή η προέδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία επικεντρώθηκε στο πόρισμα του αυτεπάγγελτου ελέγχου της ΡΑΣ. Όπως είπε η Ιωάννα Τσιαπαρίκου ο σταθμάρχης δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, δεν επικοινώνησαν οι μηχανοδηγοί, υπήρχε αστοχία σε διάφορα επίπεδα ελέγχων, ενώ ελέγξαμε την εκπαίδευση των σταθμαρχών προκειμένου να δούμε ότι όντως ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, το οποίο μας είχε κατατεθεί και είχε εγκριθεί. 

«Βρήκαμε κάποιες ενδείξεις ότι πιθανό να μην ολοκληρώθηκαν όλες οι ώρες που προβλέπονται στο πρόγραμμα, γιατί δεν υπήρχαν ενυπόγραφα παρουσιολόγια κατά τη διάρκεια της πρακτικής εκπαίδευσης» είπε σε άλλο σημείο της κατάθεσής της. 

Σχετικά με την τηλεδιοίκηση η κ. Τσιαπαρίκου υπογράμμισε ότι θα είχε πιθανότατα αποφευχθεί ένα τέτοιο δυστύχημα εάν λειτουργούσε, επισημαίνοντας ότι με την εξέλιξη των έργων η ΡΑΣ είχε ενημερωθεί ότι αυτά θα υλοποιηθούν. Σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ η πρόεδρος της ΡΑΣ φέρεται να σημείωσε ότι η Αρχή δεν έκανε διερεύνηση δυστυχήματος και ότι εφόσον εκεί δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, δεν μπορούμε να πούμε για μια διαδικασία που δεν υπήρχε.

Όσο για την υγεία του μηχανοδηγού και τις μεθοδεύσεις της Νέας Δημοκρατίας και τις αναφορές για ιστορικό εγκεφαλικών του μηχανοδηγού, η κυρία Τσιαπαρίκου είπε ότι δεν είχε περιέλθει στην Αρχή τέτοια πληροφόρηση και ότι εάν η σιδηροδρομική επιχείρηση στην οποία εργαζόταν (Hellenic Train) το γνώριζε θα έπρεπε να τον στείλει για ιατρική εξέταση ή να μην τον χρησιμοποιεί ως μηχανοδηγό. Σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες μας, είχε γίνει πλήρης, ενδελεχής-ευλαβικός έλεγχος σε ό,τι αφορά τις ιατρικές βεβαιώσεις αλλά και γενικά την επάρκεια των μηχανοδηγών είπε η κυρία Τσιαπαρίκου και προσέθεσε: Το ότι υπήρχε εισαγωγή του, δεν το έχουμε στα χέρια μας. Το άκουσα από εσάς. Για το αν υπήρχε θέμα με την ικανότητα του συγκεκριμένου, «εμείς είχαμε τις πιστοποιήσεις των γιατρών που τον κρίνουν ως ικανό. Εάν ίδιος δεν είχε δηλώσει κάτι στους γιατρούς, είτε γνώριζε η επιχείρηση που τον απασχολούσε και δεν το αξιολόγησε ιατρικά, δεν μπορώ να το γνωρίζω αυτό».

  • Με αφορμή αναφορές της προέδρου της ΡΑΣ για υποστελέχωση της Αρχής, ειδικά το πρώτο διάστημα που ανέλαβε την ηγεσία της ΡΑΣ (2017), ο πρόεδρος της επιτροπής Δημήτρης Μαρκόπουλος την ρώτησε εάν είχε δεχθεί πιέσεις από πολιτικά πρόσωπα για αποσπάσεις. Η κυρία Τσιαπαρίκου είπε ότι υπήρξαν αιτήσεις για αποσπάσεις δύο διοικητικών υπαλλήλων στον ΣΥΡΙΖΑ και σε βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.

Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βασίλης Κόκκαλης είπε ότι η αναφορά της ΝΔ σε ιστορικό εγκεφαλικών του μηχανοδηγού αποτελεί «άθλια προσπάθεια» συγκάλυψης των πραγματικών ευθυνών για το δυστύχημα, ενώ η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μ. Αποστολάκη είπε ότι η πλειοψηφία επιδιώκει να αποδείξει αιτιώδη συνάφεια της απόσπασης διοικητικών υπαλλήλων με το δυστύχημα, τη στιγμή που υπάρχει το μέγα ζήτημα της παράνομης μετάταξης του σταθμάρχη.

«Οι γνωματεύσεις ιατρών, τον κρίνουν ικανό τον μηχανοδηγό, η ΝΔ προσπαθεί να βγάλει λαγούς από το καπέλο, για την υγεία του μηχανοδηγού», τόνισε από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ η Μιλένα Αποστολάκη.

Την ίδια στιγμή σύμφωνα πάντα με το ΠΑΣΟΚ και μπροστά σε αυτή την άνευ προηγουμένου προσπάθεια συγκάλυψης της τραγωδίας των Τεμπών και αποποίησης της πολιτικής ευθύνης απαιτεί να προσέλθουν άμεσα στη Βουλή τόσο ο πρώην υπουργός Κώστας Καραμανλής όσο και ο Χρήστος Σπίρτζης, αλλά και ακόμη 8 άτομα τα οποία είναι οι: Σπηλιόπουλος, Κατσιούλης, Διακομανώλης, Γεννηδούνιας, Λεβέντης, Βαρελάς, Τσικαλάκης και ο Νίκος Σταθόπουλος πρώην ΓΓ στο υπουργείο Υποδομών την περίοδο 2019-2021.

Τι αναφέρουν πηγές της ΝΔ

Μετάθεση ευθυνών επιχείρησε με την κατάθεσή της στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για την τραγωδία των Τεμπών η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, προσπαθώντας να μειώσει τον ρόλο της Αρχής στη χορήγηση εγκρίσεων ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου .

Παρά την προφανή της απόπειρα να το υποβαθμίσει, υποχρεώθηκε να παραδεχθεί ότι το πόρισμα της ΡΑΣ σχετικά με το σχέδιο διαχείρισης ασφάλειας για το δυστύχημα στα Τέμπη διαπιστώνει ανθρώπινο λάθος.

Αφού επεσήμανε ότι ακόμη δεν ολοκληρώθηκε η αυτεπάγγελτη έρευνα της Αρχής, σημείωσε ότι στο υπηρεσιακό πόρισμα αναφέρεται ότι «Ο σταθμάρχης δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, οι μηχανοδηγοί δεν επικοινώνησαν ως όφειλαν, βρήκαμε ενδείξεις ότι πιθανώς δεν ολοκληρώθηκαν όλες οι ώρες εκπαίδευσης και ότι υπήρχαν αστοχίες σε διάφορα επίπεδα ελέγχου» υπογραμμίζοντας ότι υπήρχε ανθρώπινο λάθος και από τις δύο πλευρές (σταθμάρχη και μηχανοδηγών). Η κα Τσιαπαρίκου ήταν ξεκάθαρη ως προς τις παραλείψεις, καθώς – με λύπη της όπως είπε- διαπιστώνεται ότι « οι δύο μηχανοδηγοί δεν επικοινώνησαν».

Σε ερώτηση του κ. Κόκκαλη, πως θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν, η πρόεδρος της ΡΑΣ διευκρίνισε ότι η ραδιοεπικοινωνία- ασχέτως GSM-R- λειτουργούσε.

«Εφόσον δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση δεν μπορούμε να ελέγξουμε ένα σύστημα που δεν υπήρχε» τόνισε η πρόεδρος της ΡΑΣ, προσθέτοντας ότι «ακόμη κι αν δεν έχει τηλεδιοίκηση ένα τμήμα του δικτύου, οφείλουμε να δώσουμε έγκριση ασφάλειας με βάση τα υπάρχοντα συστήματα και τις προτάσεις και διασφαλίσεις από τον διαχειριστή του δικτύου». Διευκρίνισε δε, ότι ο ΟΣΕ είναι υποχρεωμένος να καταθέσει έναν τεράστιο φάκελο προκειμένου να λάβει άδεια για θέση σε λειτουργία μέσα στον οποίο αναφέρεται αν η κυκλοφορία γίνεται με τηλεδιοίκηση ή με κλειδούχο και σταθμάρχη. Εύκολα συμπεραίνει κανείς, λοιπόν, ότι ανεξάρτητα από το εάν υπάρχει εν λειτουργία τηλεδιοίκηση ή όχι, η άδεια ασφαλείας χορηγείται με βάση τις διασφαλίσεις από τον διαχειριστή του δικτύου, του ΟΣΕ, όχι με βάση του ελέγχους της ΡΑΣ.

Σε άλλο σημείο, η κα Τσιαπαρίκου, αναφερόμενη στην εξέλιξη των έργων είπε ότι «ειδικά μετά τον Μάιο του 2022 γνωρίζαμε το χρονοδιάγραμμα αλλά και τον μήνα υλοποίησης των εκτελούμενων έργων, προκειμένου να έρθουν για πιστοποίηση στη ΡΑΣ».

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την κατάργηση του προϊστάμενου αμαξοστοιχίας και τη μεταφορά των καθηκόντων του στον συνοδό, η κα Τσιαπαρίκου είπε ότι «Οποιαδήποτε δικλείδα ασφαλείας θα ήταν απαραίτητη έτσι όπως είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος», παρότι αρχικά επιχείρησε να πείσει ότι δεν ήταν απαραίτητη η παρουσία του. Η πρόεδρος της ΡΑΣ κατέθεσε στην επιτροπή ότι στην ΕΕ το 2015 καταργήθηκε η έννοια του προϊσταμένου, επειδή πλέον ισχύει το σύστημα TSI operation, ωστόσο παραδέχθηκε ότι στη χώρα μας συνεχίζουμε να είμαστε σε μεταβατικό στάδιο.

Ερωτώμενη σχετικά, η πρόεδρος της ΡΑΣ παραδέχτηκε ότι ακόμη και σε συνομιλίες της με συνδικαλιστές, παρότι όλοι ήξεραν την ύπαρξη προβλημάτων «ούτε οι ίδιοι πίστευαν ότι θα γίνει τέτοιο δυστύχημα».

Επιπλέον, η πρόεδρος της ΡΑΣ πέταξε το μπαλάκι στη Hellenic Train σχετικά με την κατάσταση της υγείας του μηχανοδηγού, για τον οποίο τόνισε ότι «είναι δεδομένο και αποδεδειγμένο ότι δεν έκανε σωστά τη δουλειά του». ΄Όπως είπε η κα Τσιαπαρίκου, η ευθύνη, βάσει νομοθεσίας, για την ενημέρωση της ΡΑΣ σχετικά με την κατάσταση της υγείας των μηχανοδηγών ανήκει στη Hellenic Train. Η πρόεδρος της ΡΑΣ, αναφορικά με το ιατρικό έγγραφο του νοσοκομείου Πατρών του 2017, όπου βεβαιώνεται ότι ο μηχανοδηγός είχε υποστεί εγκεφαλικό και διεγνώσθη με ανεύρυσμα, τόνισε ότι δεν υπήρξε σχετική ενημέρωση της Αρχής.

Αποκάλυψε, δε, ότι είναι η πρώτη φορά που βλέπουν σε ιατρικό φάκελο κάποιος να έχει υποστεί εγκεφαλικό, πολλώ δε μάλλον, δύο εγκεφαλικά.

Αίσθηση, προκάλεσε εξάλλου η τοποθέτησή της ότι «υπάλληλοι της ΡΑΣ προέταξαν την κομματική τους ιδιότητα έναντι της υπηρεσίας τους στην Αρχή για την εποπτεία των σιδηροδρόμων», ερωτηθείσα σχετικά με μετάταξη υπαλλήλου στον ΣΥΡΙΖΑ. Ζήτησαν να μετακινηθούν από τη ΡΑΣ στον ΣΥΡΙΖΑ, είπε η πρόεδρος της ΡΑΣ, σημειώνοντας ότι η ίδια είχε άριστη συνεργασία με την κυβέρνηση της ΝΔ.

Σχετικά Άρθρα