Ερυθρά Θάλασσα: “Παιχνίδια” με τη φωτιά- Τι θα συμβεί αν διακοπεί η διέλευση των πλοίων

 Ερυθρά Θάλασσα: “Παιχνίδια” με τη φωτιά- Τι θα συμβεί αν διακοπεί η διέλευση των πλοίων

Συνεχίζεται η αντίδραση δυτικών δυνάμεων στις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα. Οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας εξαπέλυσαν τη νύχτα νέες αεροπορικές επιδρομές στην πρωτεύουσα της Υεμένης, τη Σανάα, μετέδωσε το τηλεοπτικό δίκτυο Al Masirah, που πρόσκειται στους αντάρτες Χούθι.

Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το Al Jazeera, στο στόχαστρο βρέθηκε αεροπορική βάση στα περίχωρα της πρωτεύουσας Σανάα, ενώ αναφέρθηκαν επίσης εκρήξεις στην πόλη Χοντέιντα.

Δύο αμερικανοί αξιωματούχοι επιβεβαίωσαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters ότι οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ εξαπέλυσαν νέα επίθεση στην Υεμένη, αφότου έπληξαν την προηγούμενη ημέρα περίπου 30 θέσεις των Χούθι εν είδει αντιποίνων για τις επιθέσεις των σιιτών ανταρτών εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.

Την Πέμπτη, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έπληξαν 28 ξεχωριστές τοποθεσίες των Χούθι σε μια προσπάθεια να διαταράξουν την ικανότητά τους να πραγματοποιούν επιθέσεις σε διεθνείς ναυτιλιακές λωρίδες στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι δύο χώρες υποστηρίχθηκαν επίσης από τον Καναδά, την Αυστραλία, το Μπαχρέιν και την Ολλανδία.

  • Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης υποσχέθηκαν την Παρασκευή σφοδρά αντίποινα για την αμερικανικά και βρετανικά πλήγματα εναντίον τους, εντείνοντας περαιτέρω την προοπτική μιας ευρύτερης σύγκρουσης σε μια περιοχή που ήδη μαστίζεται από τον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.

Ο βομβαρδισμός σκότωσε τουλάχιστον πέντε ανθρώπους και τραυμάτισε έξι, δήλωσαν οι Χούθι. Οι ΗΠΑ ανέφεραν ότι οι επιθέσεις στόχευαν περισσότερους από 60 στόχους σε 16 διαφορετικές τοποθεσίες σε περιοχές της Υεμένης που ελέγχονται από τους Χούθι. Ο στρατιωτικός εκπρόσωπος των Χούθι, ταξίαρχος Yahya Saree, δήλωσε σε μαγνητοσκοπημένη ομιλία του ότι τα πλήγματα «δεν θα μείνουν αναπάντητα ή ατιμώρητα».

Οι κίνδυνοι της κρίσης

Ένα παρατεταμένο κλείσιμο της Ερυθράς που συνδέεται με τη Διώρυγα του Σουέζ, θα μπορούσε να δοκιμάσει και πάλι τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και να ανεβάσει τις τιμές των βιομηχανικών προϊόντων σε μια κρίσιμη στιγμή στη μάχη για την καταπολέμηση του πληθωρισμού. Ήδη δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που προειδοποιούν για τις επιπτώσεις της διακοπής της ναυσιπλοΐας μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Μάλιστα, η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποίησε ότι η διακοπή των βασικών ναυτιλιακών δρομολογίων «διαβρώνει τα δίκτυα ανεφοδιασμού και αυξάνει την πιθανότητα πληθωριστικών πιέσεων».

Δείτε τα στοιχεία:

  • Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και το 30% του παγκόσμιου όγκου εμπορευματοκιβωτίων διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8% του εμπορίου σιτηρών, το 12% του θαλάσσιου πετρελαίου και το 8% του θαλάσσιου υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Τα πρώιμα στοιχεία είναι ήδη ανησυχητικά, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο Κίελου για την Παγκόσμια Οικονομία, με αφορμή την έρευνα για τις «συνέπειες των επιθέσεων σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα».

Επίσης, τα έξοδα αποστολής έχουν αυξηθεί, γεγονός που θα μπορούσε τελικά να εμφανιστεί στις τιμές καταναλωτή.

  • Πλέον πολλά πετρελαιοφόρα και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφεύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και τη Διώρυγα του Σουέζ, επιλέγοντας αντ ‘αυτού ένα μεγαλύτερο – και πιο δαπανηρό – ταξίδι γύρω από την Αφρική.

Έξι από τις 10 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων — συγκεκριμένα η Maersk, η MSC, η Hapag-Lloyd, η CMA CGM, η ZIM και η ONE — αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό ή πλήρως την Ερυθρά Θάλασσα λόγω της απειλής από τους μαχητές Χούθι. Επίσης, η BP ανακοίνωσε ότι «αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», συμπεριλαμβανομένων των αποστολών πετρελαίου, υγρού φυσικού αερίου και άλλων προμηθειών ενέργειας.

Οι περισσότεροι αναλυτές φοβούνται την κλιμάκωση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς σε μια ευρύτερη περιφερειακή σύγκρουση ή εάν οι Χούθι αποφασίσουν να ανακατευθύνουν τις επιθέσεις τους προς πετρελαιοφόρα και φορτηγά χύδην φορτίου — τα οποία μεταφέρουν κρίσιμες πρώτες ύλες όπως σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά και ξυλεία. Οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία θα είναι συνολικά πιο σοβαρές σε αυτήν την περίπτωση.

  • «Σε ένα περιβάλλον κλιμακούμενων συγκρούσεων, ο ενεργειακός εφοδιασμός θα μπορούσε επίσης να διαταραχθεί σημαντικά, οδηγώντας σε άνοδο των τιμών της ενέργειας», αναφέρεται στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας. «Αυτό θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στις τιμές άλλων εμπορευμάτων».

Ήδη άλλωστε, ορισμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μεταφέρει τις αποστολές τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος και καθυστερήσεις περίπου δύο εβδομάδων.

Έμποροι λιανικής, όπως η σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea, έχουν προειδοποιήσει για καθυστερήσεις στην αποστολή και πιθανές ελλείψεις ορισμένων προϊόντων. Ομοίως, η βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων Next δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι «οι δυσκολίες με την πρόσβαση στη Διώρυγα του Σουέζ, εάν συνεχιστούν, είναι πιθανό να προκαλέσουν κάποιες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αποθεμάτων στις αρχές του έτους».

Εκτός από την αύξηση των ναύλων από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αερομεταφορείς επιβάλλουν πρόσθετες χρεώσεις έκτακτης ανάγκης. Οι «all-in τιμές» των 5.000-8.000 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο για μεγάλες εμπορικές διαδρομές που προέρχονται από την Ασία είναι 2,5 έως 4 φορές υψηλότερα τα «κανονικά επίπεδα» για αυτήν την εποχή του χρόνου.

Σχετικά Άρθρα