2023/Εργατικά δυστυχήματα: Στο Πέραμα δεν έχει αλλάξει τίποτα – Κάθε χρόνο και ένα μαύρο ρεκόρ

 2023/Εργατικά δυστυχήματα: Στο Πέραμα δεν έχει αλλάξει τίποτα – Κάθε χρόνο και ένα μαύρο ρεκόρ

Ως εργατικό ατύχημα δε λογίζεται μόνο αυτό που συμβαίνει εν ώρα εργασίας, αλλά σύμφωνα με τον οδηγό κοινωνικής ασφάλισης και συνταξιοδότησης που έχει εκδώσει  το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, ως εργατικό ατύχημα αναγνωρίζεται και αυτό που συμβαίνει κατά τη μετάβαση του ασφαλισμένου στον τόπο εργασίας του ή κατά την αποχώρησή του από αυτόν αρκεί να υπάρχει στη συγκεκριμένη περίπτωση αιτιώδης σύνδεσμος μεταξύ της εργασίας και του ατυχήματος.

Κάθε χρονιά, δυστυχώς, ξεπερνάει την προηγούμενη σε αριθμό ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Η μαύρη λίστα μακραίνει τραγικά, αφού σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μέχρι τις 10 Νοεμβρίου έχουν καταγραφεί 161 νεκροί στους χώρους εργασίας και 261 σοβαρά τραυματίες σε πανελλαδικό επίπεδο.

Το 2022 καταγράφηκαν συνολικά 104 νεκροί εργαζόμενοι  και 142 σοβαρά τραυματίες. Μέχρι 10 Νοεμβρίου 2023 έχουν καταγραφεί 161 νεκροί και 261 σοβαρά τραυματίες

Μέχρι να κλείσει το 2023, δυστυχώς, ο τραγικός απολογισμός θα είναι μεγαλύτερος. Παρόλο που τα επίσημα στοιχεία δεν έχουν ακόμη δημοσιευτεί, καθημερινά γράφουμε για νέα ατυχήματα και δυστυχήματα που συμβαίνουν σε κάθε μικρή γωνιά της χώρας.

Η ραγδαία αύξηση αυτών δεν κάνει κανέναν, και ειδικά τις επαγγελματικές Ομοσπονδίες, να πέφτει απ’ τα σύννεφα. Η περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, με συμβάσεις μηδενικών ωρών κα η εντατικοποίηση της εργασίας με εξαντλητικά ωράρια εξουθενώνουν τους εργαζόμενους.

Την ίδια στιγμή, να θυμίσουμε, πως ο υπουργός Εργασίας, Άδωνις Γεωργιάδης, πανηγυρίζει για τον νόμο που έφερε, ο οποίος δίνει την «ευκαιρία» στους εργαζόμενους να απασχολούνται νόμιμα σε δύο δουλειές, δουλεύοντας και 13 ώρες την ημέρα (!). Παράλληλα, η κυβέρνηση νομοθέτησε και αντεργατικές διατάξεις που ποινικοποιούν το δικαίωμα στην απεργία. Η αποδυνάμωση των ελεγκτικών μηχανισμών (Επιθεώρηση Εργασίας) επιτείνουν το πρόβλημα.

  • Στον ιδιωτικό τομέα τα 8ωρα σπανίζουν κι αυτό είναι κοινό μυστικό… Ένα δυστύχημα είναι η κορυφή μιας πυραμίδας. Κάτω από αυτό υπάρχουν ατυχήματα και πιο κάτω επικίνδυνες συνθήκες εργασίας. Ανασφάλιστοι κι ανειδίκευτοι, χωρίς μέσα κι εξοπλισμό, για ένα κομμάτι ψωμί. Σε ακατάλληλες συνθήκες. Η Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων μαζί με πανεπιστήμια έχουν αναφέρει ότι στην ΕΕ χάνουν περίπου 100.000 άνθρωποι τη ζωή τους από ασθένειες που σχετίζονται με το επάγγελμα που κάνουν.

Κι όμως, δε μαθαίνουμε για όλα τα εργατικά δυστυχήματα. Κι αυτό γιατί πολλά δεν καταγράφονται ως τέτοια. Πολλά δυστυχήματα στον αγροτικό τομέα μεταφέρονται και καταγράφονται ως τροχαία. Για παράδειγμα, αν ένα τρακτέρ τουμπάρει και ο οδηγός σκοτωθεί, δε θα καταγραφεί ως εργατικό δυστύχημα αλλά ως… τροχαίο. Αν καταγραφεί. Κι αυτό το πρόβλημα το έχει πολλάκις επισημάνει ο πρόεδρος της ΟΣΕΤΕΕ (Ομοσπονδία Συλλόγων Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδος), Ανδρέας Στοϊμενίδης.

  • Κι όλα αυτά συμβαίνουν κάτω από τη μύτη ενός Σώματος που η ίδια η κυβέρνηση έχει υποβαθμίσει, την Επιθεώρηση Εργασίας.

Το ΣΕΠΕ είναι υποστελεχωμένο, έχει οργανικά προβλήματα και κενά, προβλήματα που αφορούν την υλικοτεχνική του μορφή. Η κυβέρνηση, αντί να φροντίσει γι’ αυτά, τον υποβάθμισε και δημιούργησε μία… Ανεξάρτητη Αρχή ΣΕΠΕ. Ο Παναγιώτης Κορφιάτης έχει διατελέσει ειδικός γραμματέας στην Επιθεώρηση Εργασίας, πριν γίνει «Ανεξάρτητη Αρχή», κι έχει εξηγήσει ακριβώς τι έχει αλλάξει στο Σώμα Επιθεώρησης. «Το θέμα είναι να έχουμε έναν αποτελεσματικό μηχανισμό για την προστασία των εργαζομένων και πρέπει να μιλάμε για τους ανθρώπους που έχει το Σώμα αυτό και τους πόρους. Η κυβέρνηση πήρε τον ίδιο οργανισμό, τον έκανε Ανεξάρτητη Αρχή, δεν τον ενίσχυσε με προσωπικό και το πλαίσιο που εφαρμόζει κάθε μέρα γίνεται πιο λειψό. Επίσης, η δυνατότητα του ΣΕΠΕ να συμμορφώσει μια επιχείρηση μέσα από τις κυρώσεις έχει μειωθεί γιατί μειώθηκε και το ύψος του προστίμου».

Από το Πέραμα μέχρι σήμερα δεν έχει αλλάξει τίποτα

Δευτέρα 29 Μαΐου, η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος βάφεται με αίμα εργατών. Κι αυτό είναι το δυστύχημα που σημάδεψε τη χρονιά που φεύγει. Τρεις εργαζόμενοι αποσυναρμολογούσαν την προπέλα επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου, που βρισκόταν ανελκυσμένο σε μία από τις πλωτές δεξαμενές, όταν μία σκαλωσιά υποχώρησε με αποτέλεσμα πτερύγιο που επρόκειτο να τοποθετηθεί στην προπέλα του πλοίου να καταπλακώσει τους εργάτες. Αποτέλεσμα, ο θάνατος του 47χρονου χειριστή του γερανού και ο σοβαρός τραυματισμός δύο εργατών.

  • Οι εργαζόμενοι έκαναν λόγο για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα. Είχαν μιλήσει για τις κακές κι ακατάλληλες συνθήκες κάτω από τις οποίες καλούνται να εργαστούν. Είχαν απεργήσει ζητώντας τα στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας και τα εργασιακά τους δικαιώματα. Κανείς δεν τους άκουσε.

Κανείς δε φαίνεται να ακούει τόσους και τόσους εργάτες που βρίσκονται στη βαριά βιομηχανία της χώρας και ρισκάρουν τη ζωή τους καθημερινά.

Στα πρόσφατα δυστυχήματα συγκαταλέγονται τα εξής:

  • 23 Δεκεμβρίου 2023 – Κρήτη – Τραγικό θάνατο βρήκε 35χρονος, στη διάρκεια εργασιών στο Ατσιπόπουλο.
  • 22 Δεκεμβρίου 2023 – Νεκρός 55χρονος που εγκλωβίστηκε σε πλάκες μαρμάρων στην Παλαιά Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Καβάλας.
  • 18 Δεκεμβρίου 2023 – Eργατικό δυστύχημα στο Πέραμα– Νεκρός 57χρονος εργαζόμενος, σε πλωτή δεξαμενή στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Κι αυτά, σκεφτείτε, είναι τα καταγεγραμμένα και δημοσιοποιημένα μόνο τις τελευταίες 5 μέρες…

Σχετικά Άρθρα