“Αιφνιδιαστική” παρέμβαση Αχτσιόγλου στη Βουλή – Πρόβα των “11” ενόψει της συζήτησης για τον προϋπολογισμό

 “Αιφνιδιαστική” παρέμβαση Αχτσιόγλου στη Βουλή – Πρόβα των “11” ενόψει της συζήτησης για τον προϋπολογισμό

Ανεπίσημη πρώτη της Έφης Αχτσιόγλου, ως ανεξάρτητη βουλευτής, στην αρένα της Ολομέλειας της Βουλής. Το βραδυ της Παρασκευής Η πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ τοποθετήθηκε στο νομοσχέδιο για τα κόκκινα δάνεια και τους servicers. Στους διαδρόμους της Βουλής η παρουσία της Αχτσιόγλου εκτιμήθηκε ως μια πρόβα τζενεράλε των «11» απέναντι στην «γαλάζια» κυβέρνηση ενόψει της «μάχης» του προϋπολογισμού.

«Τρία χρόνια περίπου μετά τον νέο πτωχευτικό κώδικα της ΝΔ -η οποία μιλούσε για χρυσή δεύτερη ευκαιρία στους δανειολήπτες και οριστική επίλυση του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους- αυτό που ακολούθησε την εφαρμογή του ξεπέρασε κάθε αρνητικό σενάριο», τόνισε η Έφη Αχτσιόγλου.

«Τα funds και οι servicers λειτουργούν ανεξέλεγκτα. Οι δανειολήπτες αδυνατούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους αφού ο εξωδικαστικός μηχανισμός έχει πλήρως αποτύχει. Χιλιάδες πρώτες κατοικίες λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων έχουν πλειστηριαστεί, ενώ υπάρχει η κρίση του κόστους ζωής, η  στεγαστική κρίση και ο υψηλός πληθωρισμός. Την ίδια ώρα το ιδιωτικό χρέος όχι απλώς δεν μειώνεται, αλλά έχει διογκωθεί κατά τουλάχιστον 40 δισ.», πρόσθεσε.

Η κ. Αχτσιόγλου υπογράμμισε ότι «η στρατηγική της ΝΔ έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά:

  • Ρευστοποίηση περιουσιών και τις γενικευμένες πτωχεύσεις.
  • Απουσία οποιασδήποτε προστασίας της κύριας κατοικίας.
  • Οι μεταβιβάσεις των δανείων από τράπεζες σε funds γίνονται υπό το νομοθετικό πλαίσιο 3156/2003, που αφενός απαλλάσσει από τη φορολογία τα funds για τις κάθε είδους πράξεις τους, αφετέρου δεν υποχρεώνει σε πρόταση ρύθμισης προς τον δανειολήπτη, πριν την όποια πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης.

Αυτή η στρατηγική δεν αλλάζει επ’ ουδενί με το σημερινό νομοσχέδιο».

Η βουλευτής Δυτικού Τομέα Αθηνών σημείωσε, επίσης, ότι «τα κόκκινα δάνεια δεν εμφανίζονται μεν στους ισολογισμούς των τραπεζών ωστόσο εξακολουθούν να επιβαρύνουν το οικονομικό κύκλωμα και τα νοικοκυριά, έχουν απλώς μεταβιβαστεί στους servicers. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν προσφέρει λύση στο πρόβλημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 90 δισ. περίπου των κόκκινων δανείων, μόλις 3,5 δισ. ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τράπεζες και funds έχουν ρυθμιστεί μέσω του εξωδικαστικού. Αυτό δεν αντιστοιχεί ούτε στο 4%. Τα funds πλέον ελέγχουν με εμπράγματες εξασφαλίσεις περίπου 700.000 ακίνητα σε όλη τη χώρα. Το 2023 σημειώνεται ρεκόρ πλειστηριασμών 15ετίας! Πάνω από 67.000 πλειστηριασμοί έχουν προγραμματιστεί».

Δήλωσε ακόμα πως «η ΝΔ έχει επιλέξει συνειδητά να ευνοήσει τη μεγαλύτερη αναδιανομή ακίνητης περιουσίας από τα λαϊκά και μεσαία στρώματα σε funds του εξωτερικού. Οι εμβαλωματικές ρυθμίσεις που εισάγονται με αυτό το νομοσχέδιο καθόλου δεν αλλάζουν αυτή τη στρατηγική, αυτό όμως που κάνουν είναι να ομολογούν την αποτυχία του πλαισίου απέναντι στους οφειλέτες».

Αναφερόμενη στη διάταξη περί υποχρεωτικής για τον πιστωτή ρύθμισης, σε περίπτωση ευάλωτου οφειλέτη, με δυνατότητα της τράπεζας ή του fund να προσβάλλουν τη ρύθμιση στα δικαστήρια, υπογράμμισε πως «η συγκεκριμένη πρόβλεψη έχει από μηδαμινή έως ελάχιστη αξία προστασίας. Κι αυτό γιατί οι οφειλέτες τους οποίους αφορά είναι πραγματικά ελάχιστοι. Τα κριτήρια ευαλωτότητας είναι τόσο χαμηλά που η συντριπτική πλειονότητα μένει εκτός προστασίας. Κι αυτό η κυβέρνηση το γνωρίζει πάρα πολύ καλά. Το γνωρίζει και το έχει υπολογίσει διότι μόλις 150 άτομα κατάφεραν να ενταχθούν στο ενδιάμεσο πρόγραμμα αναστολής πλειστηριασμών που η ίδια εφάρμοσε μόνο για τους ευάλωτους. Και είναι τόσο στενή η περίμετρος διότι τα κριτήρια που τίθενται δεν αφορούν το πραγματικό εισόδημα, αλλά το φορολογικό εισόδημα, αυτό δηλαδή που προκύπτει και μετά την εφαρμογή τεκμηρίων της φορολογικής αρχής».

Απαντώντας στο επιχείρημα του υπουργού Οικονομικών ότι τα κριτήρια της ευαλωτότητας είναι καθορισμένα από νόμο του 2017, επισήμανε, «τα κριτήρια εκείνα αφορούσαν τη  χορήγηση επιδόματος ενοικίου, δηλαδή όσους δεν έχουν ακίνητη περιουσία, δεν συνέτρεχε για αυτούς τεκμήριο διατήρησης ακίνητης περιουσίας. Εδώ, αντιθέτως, μιλάμε για τους πολίτες που έχουν ακίνητη περιουσία, αυτή προσπαθούν να προστατεύσουν. Άρα, καταρχάς μιλάμε για δυο εντελώς διαφορετικές κατηγορίες ανθρώπων. Δεύτερον, τα κριτήρια δεν είναι γραμμένα στην πέτρα, έχει μεσολαβήσει αύξηση αντικειμενικών και αύξηση ονομαστικών μισθών, ενώ βρισκόμαστε και στο επίκεντρο κρίσης κόστους ζωής. Είναι λοιπόν εντελώς προσχηματική η επίκληση αυτού του επιχειρήματος. Η συντριπτική πλειονότητα πολιτών λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων θα εξακολουθούν και από αύριο να αντιμετωπίζουν με την ίδια ακριβώς ένταση τον κίνδυνο των πλειστηριασμών».

Για τους πανηγυρισμούς του υπουργού Οικονομικών, σχετικά με τις ρυθμίσεις που έχουν επιτευχθεί μέσω διμερών διαπραγματεύσεων, τόνισε πως «αυτές οι ρυθμίσεις, όπου έχουν γίνει, γίνονται με εφάπαξ εξόφληση ποσού με σχετικό κούρεμα. Οι servicers δεν κάνουν μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις. Ποιος όμως οφειλέτης μπορεί να εξοφλήσει εφάπαξ μεγάλο ποσό; Μόνο αυτός που δεν βρισκόταν σε πραγματική αδυναμία πληρωμής, ο στρατηγικός κακοπληρωτής δηλαδή. Αυτό το νομοσχέδιο λοιπόν κάνει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Αφήνει απροστάτευτους τους πραγματικά αδύναμους, ενώ επαίρεται για τις διευκολύνσεις των στρατηγικών κακοπληρωτών».

Ολοκληρώνοντας την ομιλία της σημείωσε: «Δυστυχώς και με το παρόν νομοσχέδιο ακολουθείτε και επιμένετε στην ίδια εσφαλμένη και κοινωνικά επιβλαβή στρατηγική που έχει μετατρέψει το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους σε ένα από τα μεγαλύτερα αν όχι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας, διότι έχετε επιλέξει να εξυπηρετείτε τα συμφέροντα των τραπεζών, των funds και των servicers, με την αξιοποίηση δημοσίου χρήματος. Γι’ αυτό το νομοσχέδιο αυτό πρέπει να καταψηφιστεί».