Βρούτσης/ΟΑΚΑ: Διαψεύδει ότι ήταν γνωστό το πρόβλημα από το 2020 σύμφωνα με δημοσίευμα της “Καθημερινής” – Τι αναφέρει το πόρισμα του ΤΑΙΠΕΔ

 Βρούτσης/ΟΑΚΑ: Διαψεύδει ότι ήταν γνωστό το πρόβλημα από το 2020 σύμφωνα με δημοσίευμα της “Καθημερινής” – Τι αναφέρει το πόρισμα του ΤΑΙΠΕΔ

«Από τον Οκτώβριο του 2020 η κυβέρνηση γνώριζε για προβλήματα στο στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου. Ωστόσο, στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την ανακοίνωση διακοπής λειτουργίας της εγκατάστασης, την περασμένη Παρασκευή, δεν έλαβε καμία μέριμνα» υποστηρίζει σε δημοσίευμά της η «Καθημερινή», αλλά ο υφυπουργός Αθλητισμού, Γιώργος Βρούτσης υποστηρίζει πως έχει μόνο μια μελέτη στα χέρια του και δεν γνωρίζει σε τι αναφέρεται το δημοσίευμα….

Σύμφωνα με την εφημερίδα «τον Ιούλιο του 2019 ανετέθη κατόπιν διαγωνισμού από το υπουργείο Υποδομών στην εταιρεία Δομή Α.Ε. μελέτη για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είχε έρθει ως συνέχεια των ελέγχων που είχαν γίνει με αντικείμενο τις ταλαντώσεις του διαζώματος του κεντρικού σταδίου κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικής αναμέτρησης της ΑΕΚ με αντίπαλο την Μπάγερν Μονάχου.

  • Η μελέτη ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2020 έπειτα από τέσσερις παρατάσεις. Στο κεφάλαιο που αφορά το στέγαστρο και τιτλοφορείται «Στέγαστρο κεντρικού σταδίου» εκείνης της μελέτης υπάρχουν δύο βασικές επισημάνσεις-ευρήματα.
  • Το πρώτο αφορά το θέμα της στατικότητας της μεταλλικής κατασκευής. Εκεί η μελέτη επικαλείται επιθεώρηση που είχε πραγματοποιήσει η γερμανική εταιρεία BUNG την περίοδο 2007-2008 ενόψει της οριστικής παραλαβής του ΟΑΚΑ, που ολοκληρώθηκε το 2010. Τότε «δεν εντοπίστηκαν προβλήματα ευστάθειας, φέρουσας ικανότητας και λειτουργικότητας του στεγάστρου».
  • Στην αμέσως επόμενη παράγραφο, ωστόσο, επισημαίνεται ότι «από τις αυτοψίες εντοπίστηκαν σοβαρότερα προβλήματα, μάλλον αδικαιολόγητα για κατασκευή υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών. Θα πρέπει τα προβλήματα αυτά να αποδοθούν στην έλλειψη συντήρησης, οπωσδήποτε όμως πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατόν». Εκείνη η μελέτη υπεβλήθη στο υπουργείο Υποδομών και στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στα τέλη του 2020.

Η σύμβαση για τη νέα μελέτη, με αντικείμενο αυτή τη φορά αποκλειστικά τη μεταλλική κατασκευή Καλατράβα, υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2022. Μειοδότρια αναδείχθηκε η κοινοπραξία εταιρειών «Σ. Σταθόπουλος – Κ. Φάρος Δομή Α.Ε. – Ι. Μαυράκης και Συνεργάτες Γραφείο Τεχνικών Μελετών Α.Ε.», με διακριτικό τίτλο «Κοινοπραξία ΟΑΚΑ». Η νέα μελέτη κρίθηκε επιβεβλημένη ενόψει του σχεδίου ανακαίνισης της αθλητικής εγκατάστασης στο πλαίσιο δράσεων της μονάδας ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ. Ολοκληρώθηκε πριν από μερικές ημέρες και υπεβλήθη στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, με τον αναπληρωτή υπουργό Γιάννη Βρούτση να ανακοινώνει –βάσει των ευρημάτων– τη διακοπή λειτουργίας της εγκατάστασης.

Βρούτσης: Μόλις έλαβα τη μελέτη έκαν το αυτονόητο

«Την Πέμπτη αργά έλαβα την μελέτη από την συγκεκριμένη εταιρεία, οπότε την Παρασκευή έκανα αυτό που έπρεπε ως αυτονόητο ως υπουργός. Μια μελέτη η οποία οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έχουμε αστοχίες στο θέμα της στατικότητας των στεγάστρων Καλατράβα και στα δύο αυτά μεγάλα αθλητικά κέντρα, δηλαδή στο ποδηλατοδρόμιο και στο γήπεδο. Και αυτόματα την Παρασκευή έδωσα εντολή να κλείσει προσωρινά το ΟΑΚΑ μέχρι να προχωρήσουμε σε μία δεύτερη μελέτη, Δεν έχει κλείσει το ΟΑΚΑ στο σύνολό του. Το ΟΑΚΑ είναι μία αθλητική περιοχή της πατρίδας μας, εμβληματική, χίλια στρέμματα, έχει δεκάδες αθλητικές εγκαταστάσεις. Κλείσαμε το ποδηλατοδρόμιο και το γήπεδο. Εδώ λοιπόν είμαστε στην χρονική στιγμή που πλέον προχωράμε στο επόμενο βήμα. Το επόμενο βήμα είναι αυτό που έχω ήδη ανακοινώσει. Προχωράμε στο Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, τον θεσμικό και τεχνικό σύμβουλο της κάθε κυβέρνησης και ζήτησα από το Τεχνικό Επιμελητήριο με τη διαβίβαση όλου του φακέλου της μελέτης να επαναξιολογήσουν και να τοποθετηθούν στο πλαίσιο επιβεβαίωσης ή όχι της μελέτης που τους παρέδωσα» απάντησε ο Γιώργος Βρούτσης στην ΕΡΤ.

Όπως είπε, για την επαναλειτουργία του αναμένεται η απόφαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος: «Θα ήταν πολύ επιπόλαιο, θα έλεγα και αστείο ως πολιτικός υπεύθυνος και για τον αθλητισμό της χώρας μας και μη αρμόδιος να τοποθετηθώ εγώ με ακριβές χρονοδιάγραμμα πως θα γίνουν οι ενέργειες και πότε θα ανοίξει είτε το ποδηλατοδρόμιο, είτε το γήπεδο. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι περιμένω την απόφαση όσο αφορά την αξιολόγηση που θα κάνει το Τεχνικό Επιμελητήριο και για το ποδηλατοδρόμιο και για το αθλητικό κέντρο του γηπέδου. Και στη βάση αυτής της μελέτης θα μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα χρονοδιάγραμμα ενεργειών. Το χρονοδιάγραμμα ενεργειών το οποίο θα καθορίσει η απόφαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, όποια και αν είναι αυτή. Η επιβεβαίωση και η διάθεση από την πλευρά του Υπουργείου είναι ότι το αθλητικό κέντρο του ΟΑΚΑ και το ένα και το άλλο θα ανοίξουν και θα επαναλειτουργήσουν κανονικά, όσος χρόνος και αν χρειαστεί, όσοι προσπάθεια και αν βάλουμε. Εξαίρεση αποτελεί το ποδηλατοδρόμιο, για το οποίο έχω πάρει την εγγύηση του ΤΑΙΠΕΔ ότι καθώς η μελέτη δείχνει διαφορετική αξιολόγηση στα ευρήματα, θα μπορούσε αυτό να κινηθεί πολύ πιο γρήγορα όσον αφορά τη νέα μελέτη εφαρμογής και μέχρι το τέλος του 2024 να έχει επαναλειτουργήσει. Αλλά αυτό είναι ένδειξη και πρόταση από το ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά τις διαδικασίες της μελέτης. Περιμένουμε όμως ακόμη να δούμε την απόφαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου».

Σε ερώτηση για το εάν είναι η μοναδική μελέτη που έχει στα χέρια του απάντησε:

«Να το ξεκαθαρίσω γιατί και εγώ άκουσα για κάποια δημοσιεύματα. Μόλις πήρα τη μελέτη στα χέρια μου αντέδρασα ακαριαία. Χωρίς μελέτη δεν μπορούσα να αντιδράσω. Η μελέτη έδειχνε ευρήματα τα οποία μιλούσαν για την αξιοπιστία της στατικότητας πλέον του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου του ΟΑΚΑ. Είναι ένα κρίσιμο ζήτημα και έκανα νομίζω το αυτονόητο σε χρόνο ακαριαίο. Αυτό που γνωρίζω για το παρελθόν αυτές τις μέρες είναι δύο πράγματα. Πρώτον, όσον αφορά την ταλάντωση για τις εξέδρες. Ρώτησα τις υπηρεσίες και μου είπαν “ναι, πράγματι δημιουργήθηκε ένα ζήτημα το 2018 και διεξήχθη μία μελέτη με βάση αυτή την ταλάντωση που παρατηρήθηκε ως φαινόμενο στα τηλεοπτικά μέσα και η μελέτη έδειξε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στις εξέδρες. Είναι τελείως διαφορετικό ζήτημα. Δεύτερον, όχι, δεν έχω καμία άλλη μελέτη στα χέρια μου».

«Γνωρίζω ότι μία εταιρεία πήρε το συγκεκριμένο έργο από τα 57 εκατομμύρια που η κυβέρνηση αυτή για πρώτη φορά έδωσε χρήματα για την αναβάθμιση του ΟΑΚΑ και για να αξιολογηθούν και τα στέγαστρα Καλατράβα για την ασφάλεια των θεατών και φιλάθλων. Εγώ ήξερα ότι αυτή η μελέτη βρίσκεται σε εξέλιξη. Μόλις μου πρωτοκολλήθηκε βράδυ της Πέμπτης στο γραφείο μου, την επόμενη μέρα έκλεισα το ΟΑΚΑ στις δύο αυτές αθλητικές περιοχές» εξήγησε.

Για τα δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι το 2019 ξεκίνησε μία άλλη έρευνα που ολοκληρώθηκε το 2020 και αφορούσε πάλι στο ΟΑΚΑ και πάλι στα προβλήματα συντήρησης, σημείωσε:

«Απαντώ ότι δεν έχω λάβει καμία γνώση για το συγκεκριμένο ζήτημα. Δεν έχω γνώση ότι υπήρξε άλλη μελέτη, ότι διεξήχθη μελέτη και υπήρχε πόρισμα από την άλλη μελέτη. Επειδή και εγώ το είδα σήμερα αυτό, θα διενεργήσει εδώ ένα έλεγχο, να δω αν υπήρχε και τι έχει γίνει συγκεκριμένα. Δεν μπορεί κάποιος σε ένα υπουργείο να γνωρίζει για όλα τα κτίρια και τα υπόλοιπα».

Επίσης, σημείωσε ότι στο εξής κανένα αθλητικό κέντρο δεν θα μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας εάν δεν έχει άδεια πυρασφάλειας και στατική άδεια. «Μέσα σε αυτό το μήνα που είμαι υπουργός, ήρθε στα χέρια μου να υπογράψω την υπουργική απόφαση για όλα τα αθλητικά κέντρα της χώρας. Αυτό δεν πήρε διάσταση επικοινωνιακή, ίσως γιατί ακόμα δεν είχε γίνει το θέμα του ΟΑΚΑ. Η απόφαση αυτή που έπρεπε να υπογράψω ήταν μία διαδικασία η οποία γίνεται για πάρα πολλές δεκαετίες από τον εκάστοτε Υπουργό Αθλητισμού που υπογράφει την παράταση αδειοδότησης όλων των αθλητικών κέντρων, δημοτικών, περιφερειακών και εθνικών αθλητικών κέντρων. Σας διαβεβαιώ λοιπόν, ότι χωρίς δεύτερη σκέψη υπέγραψα αυτή την απόφαση με μία δομική αλλαγή. Κανένα αθλητικό κέντρο δεν μπορεί να υπάρξει πλέον σε επίπεδο λειτουργίας στην πατρίδα μας, εάν δεν έχει δύο προϋποθέσεις: άδεια πυρασφάλειας και στατική άδεια».

Ο κ. Βρούτσης σημείωσε ακόμα ότι μέσα στο Σαββατοκύριακο κάλεσε όλες τις ομοσπονδίες στο γραφείο του, όλους τους προέδρους των αθλητικών κέντρων και μέσα από μία εξαντλητική διαδικασία, μέσα σε 48 ώρες, βρέθηκε τρόπος να λυθούν οι οργανωτικές αρρυθμίες που δημιουργήθηκαν από το κλείσιμο δύο αθλητικών κέντρων. «Αυτό το αντιμετωπίσαμε σε ένα ποσοστό 95%. Ανάμεσα σε όλες αυτές τις περιπτώσεις πολλών αθλημάτων, βρήκαμε λύση. Δύο ομάδες, ο Παναθηναϊκός και η ΑΕΚ, θίγονται περισσότερο από τον καθένα, όπως και η ποδηλασία. Βρήκαμε τρόπο θα χρηματοδοτήσουμε με πόρους του υπουργείου να πάνε στο εξωτερικό οι Ολυμπιονίκες μας για να κάνουν την προπόνηση τους. Αυτοί που θα συμμετέχουν σε Ολυμπιακούς Αγώνες και θα προσπαθήσουν να προκριθούν. Όσο αφορά στον Παναθηναϊκό. Έχω μιλήσει με την οικογένεια του Παναθηναϊκού, έχω δεσμευτεί ότι όποτε χρειαστεί θα είμαστε κοντά τους. Βεβαίως αν υπάρχουν θέματα αποζημίωσης στον Παναθηναϊκό, είμαστε ανοιχτοί… Εάν και εφόσον ο Παναθηναϊκός πρέπει να αποζημιωθεί, θα πάρει και το τελευταίο του ευρώ. Όσον αφορά την ΑΕΚ και εκεί υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα για το χάντμπολ. Είναι μία ευρωπαϊκή ομάδα με διακρίσεις, πρωταθλήτρια Ελλάδος. Έχω συζητήσει με δήμαρχο του λεκανοπεδίου και μετά τις δημοτικές εκλογές μου έχει πει ότι θα προσπαθήσει να πάρει την ΑΕΚ στο δήμο του και να γίνει εκεί η έδρα της ΑΕΚ για ένα διάστημα μέχρι να ξανανοίξει το στάδιο του ΟΑΚΑ».

Ο κ. Βρούτσης σχετικά με τα 57 εκατ. ευρώ για να αναβαθμιστεί το ΟΑΚΑ με νομοθετικές παρεμβάσεις, φωτισμούς κτλ, τόνισε ότι η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς αυτή τη στιγμή τοποθετούνται τα 57 εκατομμύρια. Παράλληλα, ανέφερε πως αυξάνονται κατά 30% οι μεταβιβάσεις του Υπουργείου Αθλητισμού, με βάση το προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2024 που κατατέθηκε στη Βουλή. Δηλαδή 13,5 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο θα έχει επιπλέον το υπουργείο Αθλητισμού για έργα υποδομής και ανάπτυξης, αθλητισμού και μόνο. Ανακοίνωσε ακόμα 7,5 εκατομμύρια ευρώ έκτακτα από τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε χθες από τον Κωστή Χατζηδάκη σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών, για να γίνει το Πολυδύναμο Αθλητικό Κέντρο μέσα στο ΟΑΚΑ, μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα που θα καλύψει πολλές αθλητικές ανάγκες.

Αυτό είναι το πόρισμα για το ΟΑΚΑ

Το δημοσίευμα της Καθημερινής φέρνει στο φως το πόρισμα από τον τεχνικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ για το ΟΑΚΑ. Συγκεκριμένα, αναφέρεται πως η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου στο ΟΑΚΑ όσο και η αντίστοιχη μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας.

Η μελέτη δεν αποδίδει ευθύνες στον αρχικό σχεδιασμό ή στην κατασκευή των έργων, αλλά, όπως επισημαίνει, αξιολογεί την παρούσα κατάσταση σε σχέση με την «ιδεατή» τους κατάσταση, την κατάσταση δηλαδή που εκτιμάται πως έπρεπε να έχουν όταν παραδόθηκαν.

Οι τεχνικοί σύμβουλοι, στους οποίους ανατέθηκε κατόπιν διαγωνισμού η «Εκτεταμένη επιθεώρηση των μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα και των πολυκαρβονικών τους στεγάστρων», παρέδωσαν τη συγκεκριμένη μελέτη στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ που έχει αναλάβει να «τρέξει» τους διαγωνισμούς για τη συντήρηση ολόκληρου του ΟΑΚΑ, με προϋπολογισμό ύψους 56,5 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικά το πόρισμα

«Η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου δεν ανταποκρίνεται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας».

«Από την παραπάνω αναλυτική διερεύνηση προκύπτει ότι η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου δεν ανταποκρίνεται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας (έλεγχος με ελαστική και πλαστική αντοχή των διατομών των τόξων). Η υπολογιστική αυτή ανεπάρκεια δεν σχετίζεται με κακοτεχνίες ή/και ανεπαρκή σύνδεση των φορέων κατά τη φάση της κατασκευής, αλλά αναφέρεται στην ιδεατή δομική κατάσταση που, υποθετικά, είχε το στέγαστρο αμέσως μετά την ολοκλήρωσή του, σε εφαρμογή της έβδομης έκδοσης της στατικής του μελέτης. Επιπλέον με βάση τα ευρήματα από την οπτική επιθεώρηση και τους μη καταστροφικούς ελέγχους που διενεργήθηκαν στα πλαίσια της παρούσας σύμβασης, προκύπτει πως η κατάσταση αυτή επιτείνεται από την ύπαρξη σημαντικών μη αποδεκτού χαρακτήρα αστοχιών συνδέσεων (δηλαδή ρωγμές σε μετωπικές συγκολλήσεις, προεντεταμένοι κοχλίες χωρίς προένταση, κοχλιωτές συνδέσεις μη αποδεκτού τύπου), οι οποίες είναι μεν επισκευάσιμες, αλλά απομειώνουν σημαντικά την ήδη επισημανθείσα περιορισμένη κανονιστική στατική επάρκεια των φορέων. Στη βάση των ανωτέρω θεωρούμε αναγκαία την επισκευή των προβληματικών σημείων και τη δρομολόγηση των απαραίτητων διαδικασιών αποκατάστασης του απαιτούμενου επιπέδου στατικής επάρκειας του εμβληματικού αυτού έργου».

Οσον αφορά την αξιολόγηση της στατικής επάρκειας του ποδηλατοδρομίου, το συμπέρασμα της μελέτης έχει ως εξής:

  • «Από την παραπάνω αναλυτική διερεύνηση προκύπτει ότι η μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνεται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας με βάση την ελαστική αντοχή των διατομών των τόξων, ενώ λαμβάνοντας υπόψη την πλαστική αντοχή των διατομών διαπιστώνεται οριακή στατική επάρκεια. Ωστόσο, αν και με βάση την κατηγοριοποίηση των διατομών των τόξων είναι κανονιστικά αποδεκτή η χρήση πλαστικών αντοχών στους ελέγχους επάρκειας, θα πρέπει να τονιστεί πως η ανάπτυξη σημαντικών πλαστικών παραμορφώσεων σε ένα έντονα θλιβόμενο μέλος όπως το τόξο ανάρτησης είναι αμφίβολη και ως εκ τούτου η συγκεκριμένη προσέγγιση είναι μη συντηρητική. Επιπλέον εντοπίστηκε ανεπάρκεια φέρουσας ικανότητας στα εφέδρανα των τόξων. Οι συγκεκριμένες ανεπάρκειες δεν σχετίζονται με κακοτεχνίες κατά τη φάση της κατασκευής, αλλά αναφέρονται στην ιδεατή δομική κατάσταση που, υποθετικά, είχε το στέγαστρο αμέσως μετά την ολοκλήρωσή του. Επίσης, με βάση τα ευρήματα από την οπτική επιθεώρηση και τους μη καταστροφικούς ελέγχους που διενεργήθηκαν εντοπίζονται σημαντικά προβλήματα διάβρωσης των διατάξεων αγκύρωσης στη βάση των αναρτήρων, με ενδεχόμενη επίδραση του εσωτερικού της αγκύρωσης αλλά και στο σώμα των αναρτήρων. Στη βάση των ανωτέρω θεωρούμε αναγκαίο για την επισκευή των προβληματικών σημείων τη δρομολόγηση των απαραίτητων διαδικασιών αποκατάστασης του απαιτούμενου επιπέδου στατικής επάρκειας του εμβληματικού αυτού έργου».

Σχετικά Άρθρα