Ακρίβεια: Μέτρα ασπιρίνες ή ουσίας; – “Μάλλον δεν θα δούμε πολλά καρτελάκια στα ράφια” – Διευκρινίσεις και επιφυλάξεις από την αγορά

 Ακρίβεια: Μέτρα ασπιρίνες ή ουσίας; – “Μάλλον δεν θα δούμε πολλά καρτελάκια στα ράφια” – Διευκρινίσεις και επιφυλάξεις από την αγορά

Την ώρα που οι τιμές των τροφίμων έχουν ανοδική φορά και οι αυξήσεις διαδέχονται η μία την άλλη, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε μέτρα. Αν πρόκειται για μέτρα ασπιρίνες ή ουσίας είναι το μεγάλο ζητούμενο. Καταρχάς να δούμε ποια είναι αυτά και κατόπιν να περάσουμε και στις πρώτες αντιδράσεις της αγοράς.

  • Το πρώτο μέτρο κατά της ακρίβειας έρχεται με μια ειδική πινακίδα στο ράφι που θα έχουν τα προϊόντα των σούπερ μάρκετ και οι προμηθευτές θα προχωρούν σε μείωση 5% στην τιμή για έξι μήνες
  • Ένα νέο application όπου οι καταναλωτές γρήγορα θα μπορούν να καταγγέλλουν φαινόμενα αισχροκέρδειας
  • Αυστηροί έλεγχοι στους προμηθευτές, και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα
  • Τέλος, τα σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένα να κοινοποιούν στο υπουργείο τις τιμές λιανικής σε φρούτα και λαχανικά

Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, «βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού είναι η στήριξη της Ελληνικής οικογένειας απέναντι στην παγκόσμια πληθωριστική κρίση αλλά και η αποτροπή φαινομένων αισχροκέρδειας. Αναφέρθηκε και στα μέτρα που ήδη είναι σε ισχύ στη Θεσσαλία, δηλαδή το πλαφόν στα εμφιαλωμένα μπουκάλια νερού την προσπάθεια των επιχειρήσεων για μείωση των τιμών κατά 20% τους σαρωτικούς ελέγχους για αισχροκέρδεια αλλά και τα πρόστιμα που ξεπέρασαν τις 100.000.

Οι πρώτες αντιδράσεις και οι επιφυλάξεις

Την ίδια ώρα σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΟΤ οι εγχώριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, κάνουν λόγο για θολά σημεία. Μάλιστα στην κατεύθυνση της καλύτερης ενημέρωσης η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) θα επιδιώξει να συναντηθεί άμεσα με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Επίσης αρκετοί από τους Έλληνες προμηθευτές καταναλωτικών αγαθών με τους οποίους συνομίλησε ο ΟΤ, εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσο μπορεί να υπάρξει γενικευμένη μείωση τιμών για έξι μήνες.

«Μάλλον δεν θα δούμε πολλά καρτελάκια στα ράφια» λένε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι αφενός το κόστος παραγωγής παραμένει υψηλό και αφετέρου κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί με τους συντελεστές παραγωγής σε διάστημα έξι μηνών. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα λεγόμενα του υπουργού θα υπάρχει ειδική πινακίδα στο ράφι των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα στα οποία οι προμηθευτές θα προχωρούν σε μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.

  • Με δεδομένο όμως ότι «ο καταναλωτής είναι το αφεντικό», όπως λέει χαρακτηριστικά κορυφαίος γαλακτοβιομήχανος, οι όποιες μειώσεις στις τιμές θα καθοριστούν από τον ανταγωνισμό. Ωστόσο προσθέτει με νόημα πως «η μείωση 5% είναι μεγάλη για τη βιομηχανία και ελάχιστη για τους καταναλωτές».

Βεβαίως ο ίδιος δεν αποκλείει να μειωθούν οι τιμές σε προϊόντα, τα οποία δεν είναι αυτά που λέμε «πρώτης γραμμής». Δηλαδή μια εταιρεία με δεκάδες ή εκατοντάδες κωδικούς σε ένα ή δύο από αυτούς να μειώσει τις τιμές κατά 5% για το διάστημα των 6 μηνών που προβλέπει η συγκεκριμένη διάταξη.

Επιπλέον τίθεται και το θέμα του κλειδώματος του περιθωρίου κέρδους στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2021, που δημιουργεί εκ των πραγμάτων συμπίεση στην κερδοφορία των επιχειρήσεων. Πάντως ο αρμόδιος υπουργός, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το αν υπάρχει συμφωνία με την πλευρά των προμηθευτών, είπε ότι «υπάρχει πρόθεση από κάποιους να μειώσουν τις τιμές».

  • Σε κάθε περίπτωση οι αυξημένες πιέσεις προς τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών για μείωση των τιμών δεν περιορίζεται μόνο εντός των ελληνικών συνόρων αλλά εκτείνεται σε όλη την Ευρώπη.

Στη Γαλλία η αλυσίδα των Carrefour κολλάει πλέον πάνω στις συσκευασίες προϊόντων προμηθευτών όπως οι Nestle, PepsiCo και Unilever δικά της αυτοκόλλητα που προειδοποιούν για μείωση μεγέθους προϊόντων με συνεπακόλουθη αύξηση τιμής – φαινόμενο γνωστό και ως «συρρίκνωση» ή shrinkflation.

«Το υπουργείο θα συμφωνούσε σε μια ανάλογη ιδιωτική πρωτοβουλία στην Ελλάδα», είπε χθες ο Κώστας Σκρέκας συμπληρώνοντας όμως ότι «εμείς πάμε ένα βήμα πιο πέρα από μια ιδιωτική πρωτοβουλία που εφάρμοσε το μέτρο του διασυρμού, εμείς θέλουμε ο καταναλωτής να βλέπει ποιος προμηθευτής μειώνει τις τιμές. Πιστεύουμε ότι κερδισμένος είναι ο πελάτης όχι αυτός που δεν αγοράζει ένα προϊόν που αύξηση την τιμή του, αλλά αυτός που θα αγοράσει ένα προϊόν που θα γνωρίζει ότι μειώθηκε η τιμή του».

  • «Όλα τα μέτρα που βοηθούν τον καταναλωτή και προσδίδουν διαφάνεια στην αγορά είναι ευπρόσδεκτα» τονίζει στον ΟΤ, εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας ωστόσο ότι πρέπει να διευκρινιστούν οι λεπτομέρειες.

Η υποχρέωση να γνωστοποιούνται οι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών είναι ένα μέτρο που θα δημιουργήσει επιπλέον γραφειοκρατία στις επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής, λέει ο ίδιος, ενώ βάζει και το θέμα των προμηθευτών που βρίσκονται εκτός της περιμέτρου των μεγάλων αλυσίδων, «τι θα γίνει μ’ αυτούς;» αναρωτιέται.

Σύμφωνα με τη διάταξη που θέλει να φέρει προς ψήφιση το υπουργείο Ανάπτυξης, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να διενεργούνται άμεσοι και εστιασμένοι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ για πιθανή παραβίαση του νόμου για την αισχροκέρδεια.

Σχετικά Άρθρα