Ύστατες έρευνες για το Titan στα βάθη του Ατλαντικού- Τελειώνει το οξυγόνο – Ποιοι είναι οι επιβαίνοντες

 Ύστατες έρευνες για το Titan στα βάθη του Ατλαντικού- Τελειώνει το οξυγόνο – Ποιοι είναι οι επιβαίνοντες

Δύο υποβρύχια που έχουν τη δυνατότητα να κατέβουν 20.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού οδηγούν αυτήν τη στιγμή την υποβρύχια έρευνα για το Titan του οποίου τα ίχνη έχουν χαθεί στο ναυάγιο του Τιτανικού με 5 επιβαίνοντες. Την προσπάθεια συνδράμει ένας στόλος εξειδικευμένων πλοίων που περιλαμβάνουν επίσης εργαλεία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάκτηση του Titan – εάν βέβαια εντοπιστεί. 

Πλέον όμως ο χρόνος πιέζει ασφυκτικάκαθώς το οξυγόνο του σκάφους τελειώνει στις 13:00 ώρα Ελλάδας την Πέμπτη 22/6.

Η πίεση χρόνου επιδεινώνεται από το γεγονός ότι τα υποβρύχια οχήματα μπορεί να είναι σε θέση να εντοπίσουν το Titanαλλά θα χρειαστούν πρόσθετα εξειδικευμένα εργαλεία για το μαμούθ έργο του να τον βγάλουν στην επιφάνεια.

Ένα σενάριο είναι το ράγισμα του κύτους ενώ το σκάφος βρισκόταν στα βάθη του ωκεανού, και αν αυτό έχει συμβεί οι ειδικοί λένε ότι οι πιθανότητες επιβίωσης των επιβατών είναι σχεδόν μηδενικές. Ο δρ Nicolai Roterman, ερευνητής θαλασσών στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, δήλωσε ότι αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, η πίεση θα σκότωνε σχεδόν αμέσως τους επιβαίνοντες.

  • Ο καθηγητής Alistair Greig, ειδικός στη θαλάσσια μηχανική στο University College του Λονδίνου, πρόσθεσε απλώς ότι αν το κύτος είχε υποστεί οποιαδήποτε βλάβη, η «πρόγνωση δεν θα ήταν καλή».

Οι ελπίδες αυξήθηκαν ελαφρώς την Τετάρτη (21/6), όταν ένα καναδικό αεροσκάφος P-3 εξοπλισμένο με σόναρ εντόπισε έναν περιοδικό ήχο «χτύπημα» που οι ειδικοί ελπίζουν ότι προερχόταν από το πλήρωμα του υποβρυχίου. Ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος που συντονίζει την επιχείρηση ανέφερε ότι αρχικά ακούστηκαν ήχοι κατά τη διάρκεια της νύχτας και περισσότεροι την ημέρα.

Το P-3 είναι ένα από τα πολλά μοντέλα αεροσκαφών που βοηθούν επίσης την έρευνα, καθαρίζοντας την επιφάνεια του ωκεανού και χρησιμοποιώντας εξοπλισμό σόναρ για ενδείξεις δραστηριότητας στον βυθό της θάλασσας.

Μια σειρά από στρατιωτικά και εμπορικά σκάφη βρίσκονται επίσης στην τοποθεσία, προσφέροντας ένα μείγμα δυνατοτήτων αναζήτησης, εργαλείων επικοινωνίας και εξοπλισμού διάσωσης εάν βρεθεί ο Τιτάν.

Τελικά, εναπόκειται στα υποβρύχια να ερευνήσουν αν το Titan παραμείνει στον βυθό της θάλασσας, ή έχει παγιδευτεί στα συντρίμμια του Τιτανικού, ένα από τα χειρότερα σενάρια.

Δημοσίευμα της Dailymail.com παρουσιάζει ένα μέρος του στόλου που συμμετέχει στην αναζήτηση του χαμένου βαθυσκάφους.

Ο Οδυσσέας (Odysseus) 6k είναι ένα τηλεκατευθυνόμενο όχημα (ROV) που μπορεί να βυθιστεί σε βάθη 6.000 μέτρων. Το όχημα, το οποίο λειτουργεί από την Pelagic Research Services με έδρα την Καλιφόρνια, είναι εξοπλισμένο με δύο υδραυλικούς βραχίονες.

Το ROV μπορεί επίσης να εξοπλιστεί με ένα «ανυψωτικό εξάρτημα», αν και δεν έχει σχεδιαστεί για να σηκώνει τίποτα τόσο βαρύ όσο ο Τιτάνας των 21.000 λίβρες. Το PRS φέρεται να έστειλε το Odysseus μαζί με μια ομάδα προσωπικού για να το χειριστεί.

Ως «εύκολα μεταφερόμενο, εξαιρετικά ικανό και εξαιρετικά προσιτό», το Odysseus έχει μήκος 98 ίντσες, ύψος 88 ίντσες και βάρος 5.550 λίβρες. Διαθέτει τέσσερις προωθητήρες προς τα εμπρός και τρεις για κάθετη κίνηση.

  • Το Odysseus διαθέτει κάμερα 4K και πολλές άλλες κάμερες και εργαλεία φωτισμού για παρακολούθηση και καταγραφή.

Ο Βίκτωρ (Victor) 6000 είναι ένα γαλλικό μη επανδρωμένο ROV που αναπτύσσεται από το πλοίο L’Atalante και μπορεί να φτάσει σε βάθη 20.000 πόδια. Είναι παρόμοιο σε σχήμα και σχέδιο με το Odysseus 6K. Το Victor αναπτύχθηκε για πρώτη φορά το 2001 και μπορεί να βουτήξει για περισσότερες από 28 ώρες κάθε φορά.

Το υποβρύχιο μεταφέρεται από το Atalante, ένα γαλλικό πλοίο που αυτή τη στιγμή βρίσκεται κοντά στην τοποθεσία της κατάδυσης του Titan. Το Victor 6000 συνδέεται με το πλοίο με ένα ηλεκτρομηχανικό καλώδιο που έχει μήκος 26.250 πόδια και παρέχει ισχύ 20 kW.

Οι οπτικές ίνες στο καλώδιο στέλνουν τα δεδομένα και τις ροές εικόνας στην επιφάνεια, επιτρέποντάς τους να πιλοτάρονται από το πλοίο σε πραγματικό χρόνο – χωρίς να υπάρχει όριο στη διάρκεια της οδήγησης.

Η εταιρεία στην οποία ανήκει το «Polar Prince» – το πλοίο από το οποίο «απελευθερώθηκε» το «Titan» για να καταδυθεί στο ναυάγιο του Τιτανικού και τώρα βοηθά στην έρευνα και διάσωση – δήλωσε στους δημοσιογράφους την Τετάρτη 21/6 ότι «πρέπει να διατηρούμε ελπίδες», καθώς η αποστολή έρευνας και διάσωσης συνεχίζεται.

Ποιοι είναι οι επιβάτες

Καταρχάς ο Χάμις Χάρντινγκ, o 58χρονος Βρετανός πλοηγός του βαθυσκάφους, είναι άνθρωπος της περιπέτειας.

Έχει πατήσει -πολλές φορές μάλιστα- στον Νότιο Πόλο και πέρυσι πέταξε στο Διάστημα (ή έστω το άγγιξε) με μια από τις πτήσεις της Blue Origin του Τζεφ Μπέζος. Έχει ακόμη στο ενεργητικό του το παγκόσμιο ρεκόρ για τη μεγαλύτερη παραμονή στο βαθύτερο σημείο των ωκεανών, την τάφρο των Μαριανών.

Έχει μεγαλώσει στο Χονγκ Κονγκ, απέκτησε πτυχίο πιλότου στα μέσα της δεκαετίας του 1980 ενώ σπούδαζε στο Κέιμπριτζ και ίδρυσε εταιρεία αεροσκαφών αφού πρώτα έβγαλε χρήματα από το τραπεζικό λογισμικό.

Στο «Titan» επέβαινε ο άνθρωπος που είχε οραματιστεί την OceanGate, την εταιρεία που οργάνωνε τα ταξίδια για όσους θέλουν να δουν από κοντά το ναυάγιο του «Τιτανικού».

Ο 61χρονος Στόκτον Ρας είναι, όπως αναφέρει το BBC, έμπειρος μηχανικός που έχει σχεδιάσει ένα πειραματικό αεροσκάφος και άλλα καταδυόμενα οχήματα.

Πατέρας και γιος, ο Σαχζάντα και ο Σουλεμάν Νταγούντ, 48 και 19 ετών, από το Πακιστάν ανήκουν σε μια από πιο πλούσιες οικογένειες της χώρας.

Με σπουδές σε Βρετανία και ΗΠΑ, ο Σαχζάντα Νταγούντ ζει στο Λονδίνο με τη σύζυγό του και την κόρη τους. Είναι αντιπρόεδρος της Engro Corporation, μιας μεγάλης εταιρείας λιπασμάτων και πετροχημικών.

Συνεργάζεται και με το Ινστιτούτο SETI, το οποίο ερευνά για εξωγήινη ζωή, ενώ υποστηρίζει και δύο ιδρύματα που ίδρυσε ο βασιλιάς Κάρολος εξού και το προσωπικό ενδιαφέρον που έδειξε ο Βρετανός μονάρχης ο οποίος ζήτησε να έχει συνεχή ενημέρωση.

Στα 77 του με μακρά εμπειρία στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, ο Πωλ-Ανρί Ναρζολέ, έχει το παρατσούκλι «κύριος Τιτανικός».

Θεωρείται ότι έχει περάσει πολύ περισσότερο χρόνο στο ιστορικό ναυάγιο από κάθε άλλο εξερευνητή, με αρχή από το 1987, δύο μόλις χρόνια από την ανακάλυψη του ναυαγίου.

Έχει τη θέση του διευθυντή υποβρύχιας έρευνας στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα στο ναυάγιο και έχει ανακτήσει χιλιάδες αντικείμενα από αυτό, με το μεγαλύτερο να είναι ένα κομμάτι 20 τόνων από το κύτος. Αυτό θα έκανε και σε μια αποστολή το 2024, έλεγε λίγο πριν μπει στο υποβρύχιο.

Σχετικά Άρθρα