Κωνσταντίνος Χρυσάγης: Ανατροπή με την αρχική εκδοχή του τροχαίου – Ποιος ήταν ο ρόλος του Διευθυντή του ΟΣΕ στο δυστύχημα των Τεμπών

 Κωνσταντίνος Χρυσάγης: Ανατροπή με την αρχική εκδοχή του τροχαίου – Ποιος ήταν ο ρόλος του Διευθυντή του ΟΣΕ στο δυστύχημα των Τεμπών

Ο Κωνσταντίνος Χρυσάγης, 67 ετών, Διευθυντής Κυκλοφορίας του ΟΣΕ έχασε τη ζωή του στο 38ο χλμ της Λεωφόρου Αθηνών-Σουνίου. Στην αστυνομική αναφορά συμβάντος σημειώνεται ότι η μοτοσικλέτα που οδηγούσε συγκρούστηκε στις 13:55 με δύο «αντίρροπα κινούμενα» οχήματα, ένα φορτηγάκι κι ένα επιβατικό αυτοκίνητο, περιγραφή από την οποία δεν προκύπτει ότι συγκρούστηκε με όχημα στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας επιχειρώντας προσπέραση, όπως ήταν η αρχική εκδοχή.

Σε ανακοίνωση του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. το βράδυ της Δευτέρας επαναλαμβάνεται ότι «σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το δυστύχημα σημειώθηκε όταν ο οδηγός της μοτοσικλέτας πέρασε στο αντίθετο ρεύμα, έχοντας αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, και συγκρούστηκε διαδοχικά με διερχόμενα οχήματα». Ο οδηγός του ΙΧ τραυματίστηκε ελαφρά και μαζί με τον οδηγό του μικρού φορτηγού αφέθηκαν ελεύθεροι με προφορική εντολή εισαγγελέα.

  • Ποιος ήταν ο ρόλος όμως του Κ. Χρυσάγη στην έρευνα για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών; Ο εκλιπών κατείχε κεντρική υπηρεσιακή θέση για τη λειτουργία και τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ. Σύμφωνα με το NEWS24/7 η Διεύθυνση Κυκλοφορίας αναφέρεται σε μια σειρά από εσωτερικά έγγραφα, που έχουν περιληφθεί στη δικογραφία για το δυστύχημα των Τεμπών

Εδικότερα ο ρόλος του Διευθυντή Κυκλοφορίας είναι αντικείμενο έρευνας στην υπόθεση των Τεμπών. Μάλιστα σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο Προϊστάμενος Επιθεώρησης, ο οποίος είναι μεταξύ των κατηγορούμενων και πρόκειται να απολογηθεί την Πέμπτη στον εφέτη ειδικό ανακριτή της Λάρισας, είχε συμπεριλάβει στο απολογητικό του υπόμνημα στοιχεία για τις αρμοδιότητες του Διευθυντή Κυκλοφορίας.

  • «Ο επιθεωρητής προτείνει την κατανομή του προσωπικού και των βαρδιών, όμως ο Διευθυντής Κυκλοφορίας δίνει την τελική έγκριση», σχολίασε ο δικηγόρος του επιθεωρητή, Γιάννης Γλύκας. Πηγές κοντά στην υπόθεση εκτιμούν ότι μετά την απολογία του επιθεωρητή, δεν θα ήταν παράδοξο αν ο Κ. Χρυσάγης λάμβανε κλήση για κατάθεση μάρτυρα, ενδεχομένως δε κλήση σε απολογία.

Η αντικειμενική ευθύνη συνάγεται από το γεγονός ότι στον Κανονισμό του ΟΣΕ η Διεύθυνση Κυκλοφορίας είναι, μεταξύ άλλων, αρμόδια για τον έλεγχο και την εφαρμογή προγραμμάτων δρομολογίων, τους κανονισμούς ασφαλείας, την άμεση επίβλεψη των κέντρων τηλεδιοίκησης, κι επίσης τον συντονισμό και τη διαχείριση των πληροφοριών για την κίνηση των αμαξοστοιχιών, όπως σημειώνεται.

Στη δικογραφία των Τεμπών υπάρχει μια εσωτερική υπηρεσιακή αναφορά (6.4.2020) προς τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας, στην οποία υπάρχει απόσπασμα για την περίφημη Σύμβαση 717.

  • «Η μη παράδοση του έργου δυσχεραίνει τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, που διέρχονται από παρακαμπτήριο γραμμή, από Σταθμό Μεζούρλου κατά την είσοδο της γραμμής ανόδου και εξέρχονται κατά την έξοδο από τον Σταθμό Λάρισας», σημειώνεται.
  • «Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, προκύπτουν προβλήματα στην κυκλοφορία και ο Σταθμός Λάρισας δεν μπορεί να εκτελέσει ελιγμούς και υπερβάσεις. Σημειωτέον ότι ο πίνακας χειρισμών των αλλαγών στο Γραφείο Κίνησης Λάρισας είναι εκτός λειτουργίας».

Την ίδια στιγμή, στον φάκελο υπάρχει ένα εσωτερικό έγγραφο με ημερομηνία 2 Αυγούστου 2022, το οποίο υπογράφει ο Κ. Χρυσάγης ως Διευθυντής Κυκλοφορίας. Σε αυτό σημειώνεται ότι, παρά την όποια πρόοδο στη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση της εργολαβίας 717 που επικαλείται σήμερα η κυβέρνηση, στην πράξη τα τρένα κινούνταν σύμφωνα με την πρωτοβουλία κάθε σταθμάρχη.

  • «Την περίοδο αυτή παραδίδονται σταδιακά συστήματα σηματοδότησης και συστήματα τηλεδιοίκησης στον κύριο άξονα του δικτύου. Διαπιστώνεται ότι, ως υπόλειμμα της ως σήμερα πρακτικής υποδοχής αμαξοστοιχιών χωρίς τη διάθεση διατάξεων σηματοδότησης, τα παραδοθέντα συστήματα χρησιμοποιούνται ουσιαστικά με τηλεχειριστήρια αλλαγών, χωρίς να αξιοποιούνται οι δυνατότητες που αυτά διαθέτουν», αναφέρεται στο έγγραφο.

Και πιο κάτω: «Επισημαίνεται λοιπόν ότι η υποδοχή και έξοδος των αμαξοστοιχιών οφείλει να γίνεται με σχηματισμό/χάραξη σηματοτεχνικής διαδρομής και όχι με χειρισμό καθεμιάς αλλαγής τροχιάς που περιλαμβάνεται στη διαδρομή ξεχωριστά». Στο ίδιο έγγραφο οι σταθμάρχες απειλούνται με πειθαρχική δίωξη στην περίπτωση που η κίνηση των τρένων γίνεται με μεμονωμένους χειρισμούς των σταθμαρχών.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΑΠΌ ΤΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ

Ο Κ. Χρυσάγης θεωρείτο από τα πιο έμπειρα στελέχη στον ΟΣΕ για αυτό και είχε αναλάβει τα προηγούμενα χρόνια τη διερεύνηση σοβαρών περιστατικών. Μεταξύ αυτών, ήταν το δυστύχημα στο Άδενδρο, το 2017, με τρεις νεκρούς και δέκα τραυματίες. Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ ο Χρυσάγης συνυπέγραψε την προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης. Η έκθεση απέδωσε το δυστύχημα στην ταχύτητα που είχε αναπτύξει το τρένο – 144 χλμ/ώρα με όριο τα 60 χλμ/ώρα στο συγκεκριμένο στοιχείο.

Υπήρχε, όμως, και κάτι ακόμη στην ίδια έκθεση. «Με την προσωρινή, ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά, κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας», ανέφεραν οι συντάκτες της. Ο Χρυσάγης και άλλα δύο στελέχη του Οργανισμού ζητούσαν να εξεταστεί η αντοχή της σιδηροτροχιάς από πιστοποιημένο πανεπιστημιακό εργαστήριο, το ίδιο και τα χαρακτηριστικά της θραύσης της. Παραμένει άγνωστο αν τα παραπάνω ελήφθησαν υπόψη.

Ο φάκελος για το δυστύχημα στο Άδενδρο ανασύρθηκε μετά την τραγωδία Τέμπη με παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου.