“Τυφλά τρένα” παρά τις προειδοποιήσεις υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΣΕ- Νέα στοιχεία στην δικογραφία για την αμέλεια που οδήγησε στην τραγωδία

 “Τυφλά τρένα” παρά τις προειδοποιήσεις υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΣΕ- Νέα στοιχεία στην δικογραφία για την αμέλεια που οδήγησε στην τραγωδία

Πλήθος νέων στοιχείων που περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, και στην δικογραφία των εισαγγελικών αρχών σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη, έρχονται στη δημοσιότητα, γεγονός που αναδεικνύει την εγκληματική αμέλεια των διοικήσεων του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και την παράλυση που επικρατούσε στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Γίνεται, πλέον, σαφές πως άπαντες στην ιεραρχία είχαν προειδοποιήσει και γνώριζαν, όχι μόνο από τα εξώδικα των συνδικαλιστών αλλά και από την εσωτερική (υπηρεσιακή) ενημέρωσης των εργαζομένων σε θέσεις-κλειδιά, και παρόλα αυτά δεν ελήφθησαν εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα.

Όπως αποκαλύπτει το news247.gr, sτις 6 Απριλίου 2020, η διοίκηση του ΟΣΕ έλαβε γραπτή αναλυτική ενημέρωση από προϊστάμενο κρίσιμης υπηρεσίας για την κατάσταση στη Λάρισα. Στην επιστολή σημειώνεται αρχικά η έλλειψη προσωπικού, καθώς ήταν προγραμματισμένη εκείνη την περίοδο η συνταξιοδότηση πέντε σταθμαρχών και πέντε κλειδούχων. «Οι τρεις μετατασσόμενοι που επέστρεψαν δεν άρχισαν την εκπαίδευσή τους», σημειώνεται στην αναφορά. «Εκ των πραγμάτων, το ωράριο λειτουργίας στο Γραφείο Κινήσεως στον Σταθμό Λάρισας 10:00-18:00 δεν μπορεί να εφαρμοστεί».

Στο ίδιο έγγραφο γίνεται εκτενής αναφορά στην περίφημη εργολαβία 717 για το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. «Η μη παράδοση του έργου δυσχεραίνει τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, που διέρχονται από παρακαμπτήριο γραμμή, από Σταθμό Μεζούρλου κατά την είσοδο της γραμμής ανόδου και εξέρχονται κατά την έξοδο από τον Σταθμό Λάρισας», σημειώνεται.

«Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, προκύπτουν προβλήματα στην κυκλοφορία και ο Σταθμός Λάρισας δεν μπορεί να εκτελέσει ελιγμούς και υπερβάσεις. Σημειωτέον ότι ο πίνακας χειρισμών των αλλαγών στο Γραφείο Κίνησης Λάρισας είναι εκτός λειτουργίας […] Από τις αρχές Αυγούστου το ΚΕΚ Λάρισας (σσ: Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας) είναι εκτός λειτουργίας και για την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας εργάζεται ο Σταθμός Νέων Πόρων».

Οι προειδοποιήσεις της ΡΑΣ

Η πρόεδρος της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου αποκάλυψε στην εκπομπή kontra24 με την Αναστασία Γιάμαλη έγγραφο με ημερομηνία 24/2/2023 που ενημέρωνε για τη “μη ορθή διευθέτηση της τροχιάς” των τρένων και προειδοποιούσε για τυχόν ανθρώπινο λάθος και τους λόγους που μπορεί να οδηγούσαν σε αυτό, τέσσερις μέρες πριν το φονικό ατύχημα στα Τέμπη με 57 νεκρούς.
Η κ. Τσιαπαρίκου αναφέρθηκε και παρέθεσε σειρά εγγράφων που κοινοποιήθηκαν στις σιδηροδρομικές αρχές, εταιρείες και στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τα τελευταία χρόνια αλλά και μερικούς μόνο μήνες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη.

Η κα Τσιαπαρίκου σημείωσε πως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε “χτυπήσει” καμπανάκια κινδύνου για τα ζητήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο, παρουσιάζοντας και ορισμένα έγγραφα που είχαν αποσταλεί και κοινοποιηθεί στους πολιτικούς προϊστάμενους, όπως αυτό της 13ης Δεκεμβρίου του 2021 με τίτλο “συστάσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων” προς ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Γραφείο Υπουργού και Υφυπουργού, Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου.

Το τελευταίο έγγραφο, ωστόσο, ήταν μόλις τέσσερις μέρες πριν την τραγωδία, με το οποίο η ΡΑΣ όπου ζητούσε ενημέρωση σχετικά με το το προσωπικό του ΟΣΕ και για το αν λήφθηκαν ή πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, καθώς είχαν προηγηθεί εκτροχιασμοί τον Οκτώβριο του 2022 σε Λιανοκλάδι και Τιθορέα. Στο έγγραφο αυτό μάλιστα γινόταν λόγος για “μη ορθή διευθέτηση αλλαγής τροχιάς”.

Tα έγγραφα στην δικογραφία

Στη δικογραφία υπάρχει ένα εσωτερικό έγγραφο, με ημερομηνία 2 Αυγούστου 2022, της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, το οποίο χαρακτηρίζεται «επείγον» και απευθύνεται, μεταξύ άλλων, σε όλους τους σταθμάρχες. Από το ίδιο έγγραφο αποκαλύπτεται ότι παρά την όποια πρόοδο στη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση της εργολαβίας 717 που επικαλείται σήμερα η κυβέρνηση, στην πράξη τα τρένα κινούνταν χειροκίνητα.

«Την περίοδο αυτή παραδίδονται σταδιακά συστήματα σηματοδότησης και συστήματα τηλεδιοίκησης στον κύριο άξονα του δικτύου», σημειώνεται αρχικά. «Διαπιστώνεται ότι, ως υπόλειμμα της ως σήμερα πρακτικής υποδοχής αμαξοστοιχιών χωρίς τη διάθεση διατάξεων σηματοδότησης, τα παραδοθέντα συστήματα χρησιμοποιούνται ουσιαστικά με τηλεχειριστήρια αλλαγών, χωρίς να αξιοποιούνται οι δυνατότητες που αυτά διαθέτουν».

Και αμέσως μετά: «Επισημαίνεται λοιπόν ότι η υποδοχή και έξοδος των αμαξοστοιχιών οφείλει να γίνεται με σχηματισμό/χάραξη σηματοτεχνικής διαδρομής και όχι με χειρισμό καθεμιάς αλλαγής τροχιάς που περιλαμβάνεται στη διαδρομή ξεχωριστά». Με το ίδιο έγγραφο η διοίκηση του ΟΣΕ απειλεί με πειθαρχική δίωξη τους σταθμάρχες που εκτελούν μεμονωμένους χειρισμούς, γεγονός από το οποίο συνάγεται ότι ο καθένας έπαιρνε μόνος του πρωτοβουλίες για την κίνηση των τρένων, τουλάχιστον λίγους μήνες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη.

Η τελευταία υπηρεσιακή αναφορά συντάχθηκε στις 3 Ιανουαρίου του 2023, λίγες εβδομάδες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη. «Το τελευταίο χρονικό διάστημα το προσωπικό που απασχολείται στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Παλαιοφαρσάλου, εργάζεται πέραν του κανονικού ωραρίου, μερικές φορές δύο και τρεις μέρες συνεχόμενα. Παρ’ όλες τις παρατηρήσεις και επισημάνσεις, από τον αρμόδιο προϊστάμενο (σσ: στη Λάρισα) δεν έχει γίνει καμία συμμόρφωση, μέχρι που δυστυχώς έχουν φτάσει ορισμένοι σε εκβιαστικές και αλαζονικές συμπεριφορές».

Και αμέσως μετά στο ίδιο έγγραφο, σημειώνεται: «Επισημαίνουμε ότι η σωματική και πνευματική κόπωση καθιστούν αδύνατο για κάθε εργαζόμενο να έχει τη σύνεση και τη διαρκώς τεταμένη προσοχή που χρειάζεται, θέτοντας σε κίνδυνο την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών». Στον φάκελο της δικογραφίας δεν έχει προς το παρόν περιληφθεί κάποια απάντηση του ΟΣΕ ή του Υπουργείου Μεταφορών για τις παραπάνω υπηρεσιακές αναφορές.

Σκάϊ: Ο σταθμάρχης γνώριζε να κάνει αυτόματη χάραξη

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας γνώριζε πώς να χειριστεί τον τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, σε αντίθεση με τα όσα δήλωσε ενώπιον της ανακρίτριας κατά την απολογία του.
Συγκεκριμένα, στο έγγραφο-ντοκουμέντο που έφερε στο φως της δημοσιότητας ο ΣΚΑΪ, είναι καταγεγραμμένες όλες οι κινήσεις του 59χρονου σταθμάρχη που έκανε όσες μέρες πραγματοποίησε τη βάρδια του στο σταθμαρχείο της Λάρισας αλλά και τι ακριβώς συνέβη το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη.

Αναλυτικά, στις 24 προς 25 Φεβρουαρίου, λίγες μόνο ημέρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη, ο 59χρονος πραγματοποίησε 13 κινήσεις τις οποίες έκανε από την κονσόλα του σταθμαρχείου της Λάρισας. Από τις 13, οι 4 είναι αυτόματης χάραξης καθώς χρησιμοποιεί τα ηλεκτρονικά συστήματα που διαθέτει ο σταθμός. Πρόκειται για κινήσεις που φανερώνουν πως ο 59χρονος γνώριζε να χειριστεί το σύστημα τηλεδιοίκησης του σταθμού, σε αντίθεση με το επιχείρημα που προέβαλε ενώπιον της ανακρίτριας ότι δηλαδή δε γνώριζε να το χρησιμοποιεί.

Παράλληλα, στις 25 προς 26 Φεβρουαρίου, ο σταθμάρχης πραγματοποίησε 18 κινήσεις που αφορούν την κίνηση των συρμών. Επίσης, στις 26 προς 27 Φεβρουαρίου έχει καταγραφεί στη διάρκεια της βάρδιας του 23 κινήσεις εκ των οποίων οι 5 είναι κινήσεις αυτόματης χάραξης, καθώς οι κινήσεις του σταθμάρχη διαρκούν μερικά δευτερόλεπτα, από 18 έως 39. Τέλος, στην 27η Φεβρουαρίου, ο 59χρονος πραγματοποίησε κινήσεις που αφορούν την είσοδο κυρίως εμπορικών αμαξοστοιχιών.

Αναφορικά με το μοιραίο βράδυ, στις 28 Φεβρουαρίου από το έγγραφο-ντοκουμέντο αποκαλύπτεται πως από τις 22:12, από την στιγμή δηλαδή που έμεινε μόνος του μέχρι και τις 01:39π.μ όπου και είχε γίνει το δυστύχημα, δεν καταγράφεται καμία κίνηση αφού όπως φαίνεται ο 59χρονος δεν χρησιμοποίησε καθόλου την κονσόλα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του σταθμού ο 59χρονος σταθμάρχης τις περισσότερες μέρες του Φεβρουάριου εργαζόταν στο σταθμαρχείο της Καλαμπάκας. Έπειτα για δύο μέρες κάνει την μαθητεία του στο σταθμαρχείο της Λάρισας και για τις πέντε τελευταίες νύχτες του Φεβρουαρίου αναλαμβάνει να δουλέψει στη νυχτερινή βάρδια της Λάρισας όπου στις 28 Φεβρουαρίου γίνεται και το τραγικό δυστύχημα.

Παραμένουν “κρυφά” στις θέσεις του οι διοικητές ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ;

«Μη διανοηθεί η κυβέρνηση να καταστρέψει στοιχεία στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ – Ο λαός δεν θα επιτρέψει συγκάλυψη», αναφέρει σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς.

Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε την παραίτηση των διευθυνόντων του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.

Όμως φαίνεται ότι οι κύριοι αυτοί συνεχίζουν να πηγαίνουν στο γραφείο τους κανονικά.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Μήπως αυτές τις μέρες καταστρέφονται στοιχεία, τα οποία θα έπρεπε να έχουν μπει σε καθεστώς απόλυτης προστασίας;

Να ξέρουν ότι ο λαός μας δεν θα επιτρέψει συγκάλυψη.

Σχετικά Άρθρα