Αποκάλυψη: Σήραγγες-παγίδες θανάτου στο σιδηροδρομικό δίκτυο- Χωρίς πυρασφάλεια οι 15 από τις 18

 Αποκάλυψη: Σήραγγες-παγίδες θανάτου στο σιδηροδρομικό δίκτυο- Χωρίς πυρασφάλεια οι 15 από τις 18

Σοβαρές ελλείψεις σε θέματα πυρασφάλειας έχει εντοπίσει η Πυροσβεστική στις περισσότερες από τις σήραγγες του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, σύμφωνα με αποκαλυπτικό δημοσίευμα της “Καθημερινής”, γεγονός που αναδεικνύει -μετά την τραγωδία στα Τέμπη- το τεράστιο έλλειμμα ασφάλειας και τις ευθύνες κυβερνήσεων, υπουργών και ΟΣΕ.

Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες της «Κ» (ρεπορτάζ του Γιάννη Σουλιώτη), στελέχη της Πυροσβεστικής και υπάλληλοι του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) πραγματοποιούν τους τελευταίους μήνες (σ.σ. και σίγουρα πριν από το δυστύχημα των Τεμπών) κοινές αυτοψίες στα τούνελ απ’ όπου διέρχονται επιβατικές και εμπορικές αμαξοστοιχίες. Τα αποτελέσματα των ελέγχων είναι άκρως ανησυχητικά καθώς διαπιστώθηκε είτε παντελής έλλειψη μέτρων πυρασφάλειας ή πλημμελής συντήρηση των υφιστάμενων μέσων. Ενήμεροι για το πρόβλημα είναι το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης.

Σύμφωνα με άριστα ενημερωμένες πηγές, οι αυτοψίες στις σήραγγες του σιδηροδρομικού δικτύου ξεκίνησαν πριν από περίπου ένα χρόνο και μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου είχαν ελεγχθεί οι 15 από τις 18 με μήκος μεγαλύτερο του ενός χιλιομέτρου. Στους ελέγχους συμμετείχαν στελέχη της Πυροσβεστικής από τις κατά τόπους υπηρεσίες καθώς και του ΟΣΕ. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη διαδικασία είναι άκρως ανησυχητικά. Περισσότερες από μία πηγές ενημέρωσης δήλωσαν στην «Κ» ότι υπάρχουν κοινά ευρήματα από τις αυτοψίες στα τούνελ, με πρώτο και κύριο την απουσία μέσων πυρασφάλειας. Τα κλιμάκια ελέγχου διαπίστωσαν ακόμα ότι δεν λειτουργούν τα συστήματα εξαερισμού, ενώ δεν έχει προβλεφθεί δίοδος για την πρόσβαση πυροσβεστικών δυνάμεων σ’ αυτά.

Τι θα είχε συμβεί εάν η σύγκρουση των τρένων γινόταν λίγες εκατοντάδες μέτρα πιο μακριά

Οι πρόσφατοι εξάλλου επιτόπιοι έλεγχοι στα τούνελ του σιδηροδρόμου ανέδειξαν επιπλέον τα ακόλουθα: αδυναμία επικοινωνίας εντός των σηράγγων μεταξύ π.χ. των σωστικών συνεργείων και των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο με τα πληρώματα των τρένων αλλά και έλλειψη ασφαλών εξόδων διαφυγής. Με βάση τα παραπάνω είναι μάλλον προφανής η απάντηση στο ερώτημα που τίθεται τις τελευταίες ημέρες, «τι θα είχε συμβεί εάν η σύγκρουση των δύο τρένων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου είχε γίνει μέσα και όχι έξω από τη σήραγγα των Τεμπών».

Σε περίπτωση δηλαδή που εκδηλωθεί πυρκαγιά σε μια επιβατική ή εμπορική αμαξοστοιχία είναι εξαιρετικά πιθανό να μην υπάρχουν μέσα πυρασφάλειας στη σήραγγα, οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής να αδυνατούν να προσεγγίσουν το σημείο για την κατάσβεση και εντός των τούνελ τα συστήματα «απαγωγής καπνού» να μη λειτουργούν. Τον Ιούλιο του 2015, για παράδειγμα, είχε εκδηλωθεί πυρκαγιά σε εμπορική αμαξοστοιχία περίπου 1.000 μέτρων από την έξοδο της σήραγγας των Τεμπών.

Η Πυροσβεστική είχε ενημερώσει υπουργείο Υποδομών και Μέγαρο Μαξίμου

Τι είχε συμβεί τότε; Τα συστήματα υδροδότησης και εξαερισμού ήταν εκτός λειτουργίας! Από ανακοίνωση – καταγγελία που είχε κάνει τότε η Ενωση Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Θεσσαλίας προέκυπτε ότι το πρόβλημα ήταν ήδη γνωστό έπειτα από άσκηση που είχε πραγματοποιήσει η ΕΜΑΚ το 2010, δίχως ποτέ να γίνει το παραμικρό. «Εάν η αμαξοστοιχία ήταν επιβατική θα είχαμε θύματα. Τι πρέπει να γίνει ώστε κάποιοι αρμόδιοι να σεβαστούν επιτέλους την ασφάλεια των πολιτών;» ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους οι συνδικαλιστές της Π.Υ. Τα προβλήματα όχι μόνο δεν αντιμετωπίστηκαν αλλά παραμένουν 13 χρόνια αργότερα.

Για καθεμιά από τις 15 σήραγγες στις οποίες έγινε αυτοψία, η Πυροσβεστική έχει συντάξει επικαιροποιημένο σχέδιο ασφαλείας, ενώ για τα ευρήματα ενημερώθηκαν εγγράφως το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών όπως και το Μέγαρο Μαξίμου.

Οπως και στην περίπτωση της σύμβασης «717» για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση έτσι και η κατασκευή των τούνελ του σιδηροδρόμου έχει συνοδευτεί από καταγγελίες για διασπάθιση δημοσίου χρήματος, απιστία κ.ά. Αποκαλυπτικά είναι όσα είχε, για παράδειγμα, καταγγείλει ο πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και νυν πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος Νίκος Νικολόπουλος. Σε ερώτησή του στη Βουλή το 2015 ανέφερε χαρακτηριστικά ότι για την κατασκευή της σήραγγας Οθρυος μήκους 7 χιλιομέτρων στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός είχε συντάξει πόρισμα ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, αποδίδοντας κακουργηματικές ευθύνες στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ για ζημία ύψους 40 εκατ. ευρώ!

Ερωτηθείς σχετικά ο πραγματογνώμονας Γιώργος Περιβολιώτης και πηγές από την Πυροσβεστική αποκάλυψαν ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα νομοθεσία που καθορίζει τις προδιαγραφές ασφαλείας που πρέπει να έχουν οι σιδηροδρομικές σήραγγες…

Ευθύμιος Λέκκας: Δεν θα είχε επιζήσει κανείς

Για το εφιαλτικό σενάριο σύγκρουσης των δύο τρένων μέσα στην σήραγγα στα Τέμπη μίλησε ο πρόεδρος ΟΑΣΠ, Ευθύμιος Λέκκας πριν μερικές μέρες.
Όπως εξήγησε ο κ. Λέκκας, η κατάσταση θα ήταν πολύ πιο τραγική εάν τα δύο τρένα είχαν συγκρουστεί μέσα στη σήραγγα, εκτιμώντας ότι θα ήταν πολύ δύσκολο να βγουν ζωντανοί έστω και μερικοί άνθρωποι.

«Έχουμε να κάνουμε με μία περίπτωση για κλάσματα δευτερολέπτου. Εάν τα δύο τρένα είχαν συγκρουστεί μέσα στη σήραγγα, πολύ φοβάμαι ότι τα πράγματα θα ήταν εξόχως τραγικά», ανέφερε ο κ. Λέκκας μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
«Ουσιαστικά από τη σήραγγα θα ήταν πολύ δύσκολο να βγουν έστω και μερικοί άνθρωποι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λέκκας.

Όπως εξήγησε εξαιτίας των τεράστιων ταχυτήτων ίσως να παραμορφώνονταν και οι δύο αμαξοστοιχίες, ενώ ενδεχομένως να είχε καταρρεύσει και η στοά.

«Όταν σε μια μάζα δεν θα υπήρχε η περίπτωση διαφυγής, οι τεράστιες ταχύτητες των τρένων θα παραμόρφωναν όλη την αμαξοστοιχία και στα δύο τρένα, ενώ εδώ εξωστρακίστηκαν δεξιά και αριστέρα. Επίσης, θα υπήρχε περίπτωση να καταρρεύσει και η ίδια η στοά υπό ορισμένες συνθήκες», δήλωσε ο κ. Λέκκας.

«Φανταστείτε ότι σε μια τέτοια περίπτωση δεν θα μπορούσε να διαφύγει κανένας από τη μία πλευρά και από την άλλη δεν θα μπορούσε να προσφερθεί βοήθεια», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Καταλήγοντας εξήρε τη διαχείριση της τραγωδίας στα Τέμπη από τις αρχές, οι οποίες έσπευσαν άμεσα στο σημείο. «Είχαμε να κάνουμε με μια εξαιρετική διαχείριση από την Πολιτική Προστασία της περιφέρειας, του ΕΚΑΒ, της ΕΜΑΚ και της αστυνομίας», σημείωσε ο κ. Λέκκας.

Σχετικά Άρθρα