Ανατομία ΕΡΓΟΣΕ: Ποια η πραγματικότητα πίσω από τις βολές Μητσοτάκη για μικροπολιτικά τερτίπια- Στοιχεία και ονόματα

 Ανατομία ΕΡΓΟΣΕ: Ποια η πραγματικότητα πίσω από τις βολές Μητσοτάκη για μικροπολιτικά τερτίπια- Στοιχεία και ονόματα

Το μεσημέρι της Πέμπτης, στην εισήγησή του στο υπουργικό Συμβούλιο από το οποίο διοχετεύτηκαν οι φωτογραφίες της “κατήφειας”, ο κ. Μητσοτάκης δήλωνε πως “μικροπολιτικά τερτίπια και ανεύθυνες συμπεριφορές” ενός “προβληματικού Κράτους”, δεν θα γίνουν ανεκτά. Συμπλήρωνε δε, πως “φταίμε όλοι” για το δυστύχημα, και υποσχέθηκε διαφάνεια.

Στην αναφορά του ο κ. Μητσοτάκης έδειξε πως έχει διάθεση να τα “βάλει” με το πράγματι, προβληματικό Κράτος και τους κομματικούς διορισμούς στο Δημόσιο και τους δημόσιους οργανισμούς. Πρακτικά όμως, το “προβληματικό Κράτος” των απ’ ευθείας κομματικών διορισμών, βαραίνει τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Αν και πολλοί μετά τις αναφορές του πρωθυπουργού ανέτρεξαν στην παράνομη μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη της Λάρισας, η οποία παραμένει αγνώστου πατρός, παρά την χθεσινή παραδοχή του βουλευτή της ΝΔ Γιάννη Λοβέρδου πως αποτελεί «ρουσφέτι», η ιστορία της στελέχωσης της ΕΡΓΟΣΕ και των πρακτικών που ακολούθησε η σημερινή κυβέρνηση εδώ και τέσσερα χρόνια είναι ακόμα πιο επίκαιρη.

Το 2019 η ΝΔ είχε διορίσει πρόεδρο της ΕΡΓΟΣΕ τον Χρόνη Ακριτίδη, υποψήφιο του κόμματος στην Κοζάνη, ο οποίος δεν κατάφερε να εκλεγεί. Ο κ. Ακριτίδης είχε διατελέσει Αναπληρωτής Δήμαρχος και Αντιδήμαρχος Αθηναίων (Δημαρχίες Ντ. Μπακογιάννη (Ολυμπιακοί Αγώνες 2004) και Ν. Κακλαμάνη).

Αντικαταστάτης του ήταν ο προαναφερθείς, Χρήστος Βίνης, μετά την παραίτηση Ακριτίδη το 2020, καθώς και ο Ιωάννης Ξιφαράς. Και οι δύο είχαν περάσει από τη ΔΑΠ και ήταν στις παρατάξεις της ΝΔ στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Ο κ. Ξιφαράς, είναι και Γενικός Γραμματέας Μεταφορών.

Στο ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ αναγράφεται άλλωστε ο κ. Ιωάννης Ρούκας, ο οποίος είναι και Αναπληρωτής Γραμματέας Παραγωγικών Τομέων της Νέας Δημοκρατίας.

Στη θέση του Αντιπροέδρου της ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται ο κ. Θεόδωρος Παπαφιλίππου, στέλεχος της ΝΔ και διατελέσας στο παρελθόν αναπληρωτής Γραμματέας Οργανωτικού Συντονισμού και Εκλογικής Ετοιμότητας.

Μέλος του ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ είναι ο κ. Χρήστος Παληός. Με την επιφύλαξη για τυχόν λάθος ή απλή συνωνυμία, Χρήστος Παληός είναι επίσης μέλος της ΝΔ και έχει διατελέσει και υπεύθυνος Τομέα Υποδομών, Δικτύων και Ενέργειας στη ΝΟΔΕ Λάρισας.

μέλος του ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ είναι και ο κ. Άγγελος Νάνος. Πάλι με την επιφύλαξη συνωνυμίας, Άγγελος Νάνος υπάρχει και στέλεχος της ΝΔ από την Κέρκυρα που έχει διατελέσει και τομεάρχης στη Γραμματεία Οργανωτικού της ΝΔ.

Το θέμα της απόλυτης κομματικοποίησης της ΕΡΓΟΣΕ και της αντίφασης στα όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης περί σύγκρουσης με το κομματικό κράτος έθεσε στο σημερινό πρωινό του Open ο δημοσιογράφος Παναγιώτης Στάθης προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Γεωργαντά.

Ερ: «Μιλάτε για το βαθύ κράτος και τον πόλεμο που θέλετε να κάνετε. Όλη η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ είναι από την ΔΑΠ, πρώην πολιτευτές, κομματικό μηχανισμό. Δεν αφορά μόνο τη ΝΔ αυτό, αλλά όμως δεν είναι μια αποτύπωση αυτού που λέτε ότι θέλετε να πολεμήσετε»;

Απ: «Πρέπει να γίνεται μια επιλογή στελεχών με συγκεκριμένα κριτήρια. Αυτή η κυβέρνηση συγκρούστηκε με δικούς της συνδικαλιστές σε πολλούς τομείς. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και όταν ήταν υπουργός συγκρούστηκε. Ζήτησε τη στήριξη των κομμάτων και δεν την είχε πάντα. Πρέπει να δούμε και την αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού συνολικά στη διοίκηση και βεβαίως την ολοκλήρωση των υποδομών που πρέπει να γίνουν».

Παράλληλα με όλα αυτά και ενώ την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, είχε προγραμματιστεί επίσκεψη του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στη Θεσσαλονίκη, μεταξύ άλλων και στο Κέντρο τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης σιδηροδρομικού δικτύου βορείου Ελλάδος για την ανακοίνωση της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης, υπάρχουν τα εξής ακόμη περιστατικά που συνηγορούν προς την κατεύθυνση της προσπάθειας επικοινωνιακής διαχείρισης.

Δέκα μήνες πριν ο τότε πρόεδρος της επιτροπής ETCS, αρμόδια για έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, Χρήστος Κατσιούλης, παραιτείτο με αιχμές. Συγκεκριμένα, στις 27 Απριλίου του 2022 με επιστολή του στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ο ίδιος ενημέρωνε “για όλα τα τεχνικά θέματα που προκάλεσαν και προκαλούν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων ανάταξης της σηματοδότησης 717/14 και ETCS επί γραμμής 10005/07”. Η συγκεκριμένη σύμβαση (717/14) αφορούσε την ανάταξη της σηματοδότησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο και κανονικά θα έπρεπε να είχε υλοποιηθεί μέχρι το 2016, κάτι που δεν συνέβη ποτέ.

Στην επιστολή του προειδοποιούσε για τις ταχύτητες που αναπτύσσουν τα τρένα σε συγκεκριμένα σημεία που δεν μπορούν να ελεγχθούν. Επιπλέον, σε έγγραφό του προς τον Διευθυντή έργων είχε εκφράσει τη διαφωνία του με τα αναγραφόμενα στα πορίσματα του εμπειρογνώμονα “και τις αμφιβολίες μου για το πόσο ο ίδιος είναι γνώστης της λειτουργίας των καλωδιακών συστημάτων αλληλεξάρτησης σηματοδότησης (R.R.i.)”.

Σημειώνεται ότι οι συμβάσεις στις οποίες αναφερόταν ο κ. Κατσιούλης, περιλαμβάνονται όλες στην ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ.

Από τα παραπάνω προκύπτει πως την ώρα που τα συστήματα ασφαλείας ήταν “στον αέρα”, η ίδια η κυβέρνηση διαλαλούσε με τον πιο επίσημο τρόπο πως τα έργα σιδηροδρομικής διασύνδεσης σε όλη τη χώρα, προχωρούν κανονικά. Συγκεκριμένα, στις 21 Νοεμβρίου του 2022, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στη Βουλή, έλεγε πως όσον αφορά τα σιδηροδρομικά έργα, “έχει γίνει μια μικρή επανάσταση διότι καταφέραμε να διαχωρίσουμε τις αρμοδιότητες των εταιρειών ΟΣΕ κι ΕΡΓΟΣΕ σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, συμπληρώνοντας ότι στο εξής τα έργα θα γίνονται με μια εργολαβία και το έργο θα παραδίδεται “με το κλειδί στο χέρι”. Στις 20 Φεβρουαρίου του 2023, πάλι στη Βουλή, ο τέως υπουργός έλεγε πως “μία υπεύθυνη Πολιτεία δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών”.

  • Θυμίζουμε πως η ΕΡΓΟΣΕ είναι θυγατρική Εταιρεία του ΟΣΕ που συστάθηκε το 1996, με στόχο να αναλάβει τη διαχείριση των έργων του Επενδυτικού Προγράμματος του Οργανισμού και ιδιαίτερα εκείνων που συγχρηματοδοτούνται από Προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη βέβαια, μια από τις εξαγγελίες Γεραπετρίτη ήταν πως οι εμπορικές μεταφορές, τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο, εξετάζεται να μειωθούν. Ο ίδιος ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, δήλωνε – στη Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε – πως “σήμερα βρισκόμαστε στη φάση που έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών σε επίπεδο ηλεκτρονικό με την σηματοδότηση και με την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης”. Δήλωνε πως εντός του έτους 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος που έχει να κάνει με την τηλεειδοποίηση και τη φωτοσήμανση, ενώ παραδεχόταν πως… το 2019 η ΝΔ παρέλαβε τη σύμβαση στο 67% της ολοκλήρωσής της.

Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν οι αποκαλύψεις της Αυγής και της Καθημερινής.

Η μεν Αυγή έφερε στο φως έγγραφα που αποδεικνύουν ότι ο πρώην υπουργός έδωσε εντολή και υπέγραψε διαδοχικές παρατάσεις στην ολοκλήρωση της σύμβασης αναβάθμισης στη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, ενώ η Αυγή δημοσίευσε τη σειρά εσωτερικών εγγράφων της ΕΡΓΟΣΕ με τα οποία χορηγούνται ακόμη τρεις διαδοχικές παρατάσεις στην κοινοπραξία, δύο μέσα στο 2022 και τελευταία μέχρι τις 19.3 του 2023.

Η δε Καθημερινή, (συντάκτης Ιωάννης Σουλιώτης), ανέφερε πως η Οικονομική Εισαγγελία αποφάσισε να πραγματοποιήσει προκαταρκτική εξέταση (μετά από καταγγελίες), στο πλαίσιο της οποίας ζήτησε από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) να διεξαγάγει έλεγχο επί της σύμβασης 717.

Μετά τον έλεγχο η ΕΑΔ εκπόνησε πολυσέλιδη έκθεση η οποία έβαζε στον κάδρο των ευθυνών τη στάση των εργολαβικών εταιρειών από το 2014, όπως και τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ κατά τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης το 2013.

Το πόρισμα διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

α) Παράλειψη τήρησης των υποχρεωτικών προθεσμιών έγκρισης των μελετών.

β) Σφάλματα κυρίως στην τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας κατά το στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης.

γ) Χαμηλή και δυσανάλογη του συμβατικού χρόνου πρόοδο των εργασιών, λόγω καθυστέρησης εκπλήρωσης των συμβατικών υποχρεώσεων του αναδόχου.

Το πόρισμα ελέγχου της ΕΑΔ υποβλήθηκε στους οικονομικούς εισαγγελείς στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, ωστόσο η Οικονομική Εισαγγελία αποφάσισε να αρχειοθετήσει την υπόθεση γιατί, σύμφωνα με την Καθημερινή, δεν τεκμαίρονταν ενδείξεις απιστίας, αδίκημα για το οποίο διενεργήθηκε η προκαταρκτική εξέταση.

Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, παραιτήθηκε ο κ. Καραμανλής καθώς και οι διοικητές του ΟΣΕ, κ. Σπύρος Πατέρας και της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Βίνης.

Σχετικά Άρθρα