Τραγωδία των Τεμπών: Πόσο εφικτή είναι η απόδοση ευθυνών σε πολιτικούς; Απαντούν στο libre δικηγόροι των θυμάτων και έγκριτοι νομικοί

 Τραγωδία των Τεμπών: Πόσο εφικτή είναι η απόδοση ευθυνών σε πολιτικούς; Απαντούν στο libre δικηγόροι των θυμάτων και έγκριτοι νομικοί

Μπορεί η σύγκρουση δυο τρένων, να στοιχειοθετήσει εκτός των πολιτικών ευθυνών που μπορεί να έχουν ένα ή περισσότερα πολιτικά πρόσωπα και ποινικές ευθύνες τόσο για πολιτικά πρόσωπα όσο και για εκπροσώπους οργανισμών και εταιρειών;

Το ερώτημα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη τίθεται όλο και συχνότερα. Και σ’ αυτό κλήθηκαν να απαντήσουν τέσσερις δικηγόροι που λόγω της ιδιότητάς τους παρακολουθούν το θέμα.

Αναλυτικά ας δούμε τις θέσεις των τεσσάρων δικηγόρων στους οποίους απευθύνθηκε το libre.

Δημ. Βερβεσσός, πρόεδρος ΔΣΑ/«Να μην επιτρέψουμε συγκαλύψεις και αποπροσανατολισμούς»

Δημήτρης  Βερβεσός
Πρόεδρος της Ολομέλειας των Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος

Σύσσωμη η ελληνική κοινωνία στέκεται  συγκλονισμένη μπροστά στην τραγωδία των Τεμπών με θύματα δεκάδες νέους ανθρώπους. Όσο περνούν οι μέρες, η ανείπωτη θλίψη και η δίκαιη οργή οδηγούν σε αναπόφευκτο αναστοχασμό: Ποια μοίρα επιφυλάσσει η Ελλάδα στα παιδιά της;

Η υπερδεκαετής περίοδος των μνημονίων και της διαρκούς κρίσης, επισώρευσε οικονομικά δεινά και στέρησε την ελπίδα από τη νέα γενιά. Το σιδηροδρομικό δυστύχημα μοιάζει να επισφραγίζει, με τον πιο οδυνηρό τρόπο, τις διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας και του πολιτικού κόσμου απέναντι στους νέους. Το οικονομικά επισφαλές μέλλον της γενιάς των 700€ μετατράπηκε σε ένα κατά κυριολεξία αβέβαιο μέλλον. Η Πολιτεία, αφού απέτυχε να εξασφαλίσει το «ευ ζην» των νέων μας,  στερεί ανάλγητα ακόμη και το «ζην».

Η ταχεία και πλήρης διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος και η απόδοση των ευθυνών,  όπου ανήκουν, είναι απόλυτα επιβεβλημένη, όχι μόνο για λόγους δίκαιης τιμωρίας όλων των υπευθύνων, αλλά και γιατί είναι ο μόνος τρόπος να μην επαναληφθεί παρόμοια τραγωδία στο μέλλον. Η πικρή πείρα του παρελθόντος (Σάμινα, Λεωφορείο στα Τέμπη, Μάτι, Μάνδρα) δείχνει ότι τα λάθη ουδέν διδάσκουν και η ιστορία επαναλαμβάνεται, σκορπώντας ολοένα μεγαλύτερη οδύνη.

Τώρα που η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης, πρέπει να χυθεί άπλετο φως παντού. Να μην επιτρέψουμε συγκαλύψεις και αποπροσανατολισμούς. Να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις σε όλα τα ζητήματα,  που είδαν το φως της δημοσιότητας, τα οποία απασχολούν την ελληνική κοινωνία και  σχετίζονται με την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.

Επειδή τα παραπάνω αποτελούν αδήριτη αναγκαιότητα, που δεν αφορά μόνο τα θύματα και τις οικογένειές τους, αλλά όλους μας, το δικηγορικό σώμα, στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου, δια των συλλογικών του οργάνων, θα σταθεί στο πλευρό της κοινωνίας, χωρίς επαγγελματική εμπλοκή, αλλά μόνον θεσμικά προς υποστήριξη της κατηγορίας και δη, όχι σε βάρος του «τελευταίου σταθμάρχη», αλλά πρωτίστως σε βάρος των «μηχανοδηγών» που ηγούνται διαχρονικά της καταστροφικής πορείας της χώρας, με ολέθρια αποτελέσματα.

Αλέξης Κούγιας/«Ο νόμος περί ευθύνης υπουργών έχει περιορίσει εντελώς τη δυνατότητα επέκτασης της κατηγορίας»

Αλέξης Κούγιας
Δικηγόρος εκπρόσωπος οικογενειών θυμάτων

Όσον αφορά στα διοικητικά στελέχη, η ανάκριση είτε διενεργηθεί από πλημμελειοδίκη είτε από εφέτη ανακριτή, έχει τη δυνατότητα να διερευνήσει την διάπραξη ποινικών αδικημάτων σε βάθος εικοσαετίας. Ο λόγος που μπορεί να διερευνήσει τη διάπραξη αδικημάτων, σε βάθος εικοσαετίας, είναι γιατί η παραγραφή είναι εικοσαετής, αφού το βασικό αδίκημα, για το οποίο έχει ήδη ασκηθεί η ποινική δίωξη, η διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, από την οποία διατάραξη επήλθαν πολλαπλοί θάνατοι, τιμωρείται με ισόβια κάθειρξη. Όσον αφορά στο σκέλος, το αν μπορούν να ασκηθούν ποινικές διώξεις σε πολιτικούς, όσον αφορά σε υπουργούς και βουλευτές, ο νόμος περί ευθύνης υπουργών έχει περιορίσει εντελώς τη δυνατότητα επέκτασης της κατηγορίας και του κύκλου των κατηγορουμένων σε πρόσωπα πολιτικά, γιατί υπάρχει ιδιώνυμο παραγραφής και για τους προηγούμενους υπουργούς έχουν ήδη επέλθει παραγραφές. Μπορούν θεωρητικά να ασχοληθούν μόνο με την τρέχουσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Συγκοινωνιών. Όσον αφορά στις διοικήσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την διοίκηση της ιταλικής εταιρείας, η οποία εμφανίζεται ως Hellenic Train, βεβαίως και μπορούν να επεκταθούν οι ποινικές διώξεις και σε βαθμό κακουργήματος και για άλλα αδικήματα, γιατί εκεί δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Κι αν θέλετε και μια δική μου πρόβλεψη, κατά την ταπεινή μου κρίση, θα επεκταθούν οι ποινικές διώξεις και προς αυτήν την πλευρά.

Στέλιος Σούρλας/«Θα αναζητήσουμε ευθύνες και από τους εκάστοτε πολιτικούς και υπουργούς»

Στέλιος Σούρλας
Δικηγόρος εκπρόσωπος οικογένειας θύματος

Η οικογένεια, συντετριμμένη και παράλληλα οργισμένη για τον άδικο θάνατο της 23χρονης Ιφιγένειας, μου έχει δώσει εντολή να καταθέσω μήνυση εις βάρος παντός υπευθύνου για τις πράξεις ή και τις παραλείψεις οι οποίες οδήγησαν στον τραγικό δυστύχημα. Έχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη και περιμένουμε τη δικαίωση της μνήμης της άτυχης Ιφιγένειας. Θα αναζητήσουμε ευθύνες και από τους εκάστοτε πολιτικούς και υπουργούς, οι οποίοι από τη θέση του αρμόδιου υπουργού, όφειλαν να ασκούν εποπτεία τηρήσεως των μέτρων ασφαλείας και δεν το έπραξαν προχωρώντας σε έγκλημα δια παραλείψεως.

Απ.Λύτρας/«Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών γνώριζε ότι τα δρομολόγια εκτελούνταν ελλείψει μέτρων ασφαλείας»

Απόστολος Λύτρας, δικηγόρος

Πρόκειται για μια εθνική τραγωδία. Είναι αδιανόητο αυτό που έχει συμβεί. Πέραν του σταθμάρχη, ο οποίος ήδη κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος, θεωρώ ότι θα προκύψουν και άλλοι που θα κατηγορηθούν, που με τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους ευθύνονται για το δυστύχημα. Σύμφωνα με αυτά που έχουν γίνει γνωστά στα μέσα, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών γνώριζε ότι τα δρομολόγια εκτελούνταν ελλείψει μέτρων ασφαλείας. Αν αυτό επιβεβαιωθεί θα πρέπει να λογοδοτήσουν ο υπουργός Μεταφορών και άλλοι αρμόδιοι στη δικαιοσύνη.

Σχετικά Άρθρα