Τέμπη: Μέρα με την ημέρα συγκλονιστικές αποκαλύψεις για τις τραγικές ελλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία – Όλα τα νεότερα

 Τέμπη: Μέρα με την ημέρα συγκλονιστικές αποκαλύψεις για τις τραγικές ελλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία – Όλα τα νεότερα

Rescue workers at the site of a derailed passenger train following a collision with a cargo train in the Tempe valley near Larissa, Greece, on Wednesday, March 1, 2023.

Η «βόμβα» από τον τομεάρχη Διαφάνεια της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα που είχε βγει εκτός λειτουργίας από το καλοκαίρι του 2019, ανακοίνωση “παραδοχή” του ΟΣΕ, εξηγήσεις ζητούσε πέντε ημέρες πριν απ’ το πολύνεκρο δυστύχημα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για τους απανωτούς εκτροχιασμούς. Όλα αυτά δημιουργούν εκρηκτικό σκηνικό στο δρόμο της διερεύνησης των συνθηκών για την τραγωδία των Τεμπών με τους δεκάδες νεκρούς.

Έξι ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα ο Γιάννης Ραγκούσης, βρέθηκε με εντολή του Αλέξη Τσίπρα στη Λάρισα και μετά τη συνάντηση του με εργαζομένους του ΟΣΕ προχώρησε σε δηλώσεις στους εκπροσώπους του Τύπου.

  • «Η τηλεδιοίκηση υπήρχε και λειτουργούσε στο σταθμό Λάρισας μέχρι το καλοκαίρι του 2019 όπου και ξέσπασε μια πυρκαγιά στο σταθμό Ζαχάρεως. Αυτή η πυρκαγιά είχε σαν αποτέλεσμα να τερματιστεί η τηλεδιοίκηση» δήλωσε, αποκαλύπτοντας νέα στοιχεία.

Αναγνώρισε πως όσο λειτουργούσε υπήρχαν κάποια προβλήματα «λόγω των περιστατικών κλοπών κατά μήκος της διαδρομής» αλλά «έδινε τη δυνατότητα στον σταθμό της Λάρισας να ”βλέπει” μια πολύ μεγάλη απόσταση για 100-110 χιλιόμετρα. Όσο ήταν σε λειτουργία το σύστημα ο σταθμός της Λάρισας δεν ήταν ”τυφλός”. Μπορούσε να παρακολουθεί την πορεία των τρένων».

Ο Γ. Ραγκούσης έλαβε και ενημέρωση για τη λειτουργία της τηλεδιοίκησης από το 2004 μέχρι το 2019 με δύο σταθμάρχες «ο συμβατικός, να τον πω έτσι, και ο σταθμάρχης τηλεδιοίκησης» και πως αυτό «σταμάτησε, όπως ενημερωθήκαμε, τον Ιούλιο του 2019».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. χαρακτήρισε σοβαρά τα νέα δεδομένα φροντίζοντας να διευκρινίσει «δεν είμαστε εισαγγελείς, ούτε κάνουμε έρευνα, αλλά έχει μεγάλη σημασία να διαλευκάνουμε την υπόθεση».

  • Λίγο αργότερα ήρθε και η ανακοίνωση του ΟΣΕ που επιβεβαιώνει τα λεγόμενα Ραγκούση προσθέτοντας ακόμα μια πληροφορία.

«Τον Ιούλιο του 2015 μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση. Η μόνη δυνατότητα που διατηρούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν η παρακολούθηση της διαδρομής από την είσοδο της Λάρισας έως την είσοδο των Νέων Πόρων. Δεν υπήρχε δυνατότητα τηλεχειρισμών για τη χάραξη διαδρομών μεταξύ των Σταθμών παρά μόνο διευθέτηση μεμονωμένων αλλαγών τροχιάς.

Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, κατεστράφησαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε» σημειώνει φανερώνοντας τις σοβαρές παθογένειες του συστήματος ασφαλείας αλλά χωρίς να απαντά για τις ενέργειες που έγιναν για να αποκατασταθεί η ζημιά.

Άμεση ήταν η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ που εκτιμά πως «ο ΟΣΕ επιβεβαιώνει ότι μετά την πυρκαγιά του Ιουλίου του 2019, ο σταθμός της Λάρισας μπορούσε να παρακολουθεί τα τρένα μόνο για μία απόσταση 5χλμ μετά το σταθμό. Ενώ μέχρι τότε είχε τη δυνατότητα παρακολούθησης από το Σταθμό της Λάρισας έως τους Νέους Πόρους, δηλαδή όλο το εύρος της περιοχής όπου κινήθηκαν τα δυο μοιραία τρένα αντίθετα για αρκετά χιλιόμετρα στην ίδια γραμμή».

Η Κουμουνδούρου καταλήγει με δυο λόγια πως «αν οι ζημιές στα καλώδια και τον εξοπλισμό είχαν αποκατασταθεί μετά τη πυρκαγιά του Ιούλη του 2019, θα είχαμε αποφύγει το τραγικό δυστύχημα» και αναμένει «μια επίσημη δικαιολογία για τη μοιραία αδράνεια από τη πλευρά της κυβέρνησης».

  • Οι ελλείψεις και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των έργων αναβάθμισης ήταν όπως προκύπτει γνωστές σε όλους τους αρμόδιους. Χαρακτηριστικό είναι πως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), μόλις πέντε ημέρες πριν απ’ το πολύνεκρο δυστύχημα, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητούσε εξηγήσεις για τους απανωτούς εκτροχιασμούς και το κατά πόσο γι’ αυτούς μπορεί να φταίει το επίπεδο εκπαίδευσης ή η κούραση των εργαζομένων. Τις απαντήσεις που αναζητούσε η ΡΑΣ, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, πως τις έλαβε τη Δευτέρα.

Στο κομμάτι της δικαιοσύνης, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος (έχει οριστεί από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ως υπεύθυνος για την εποπτεία του συνόλου των ερευνών) δρομολόγησε την αναβάθμιση των ερευνών για το τραγικό δυστύχημα και ζήτησε να συγκληθεί άμεσα η Ολομέλεια του Εφετείου Λάρισας, προκειμένου να ανατεθεί σε εφέτη-ανακριτή η έρευνα για την ανείπωτη τραγωδία. Η έρευνα θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση και θα ελεγχθούν τα πάντα, οι συνομιλίες με τους άλλους σταθμάρχες που έχουν δει και το φως της δημοσιότητας, καθώς και αν υπήρξαν ευθύνες από τους μηχανοδηγούς, οι οποίοι, δυστυχώς, δεν βρίσκονται πια στη ζωή και είναι ανάμεσα στα θύματα.

Παράλληλα, και με αφορμή την επιστολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, διατάχθηκε ξεχωριστή έρευνα της Δικαιοσύνης για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου με έλεγχο των συμβάσεων, γιατί δεν προχώρησαν, πόσα χρήματα δαπανήθηκαν, γιατί δεν τηρήθηκαν χρονοδιαγράμματα και ποιοι ευθύνονται για όλα αυτά. Η έρευνα ανατέθηκε στον οικονομικό εισαγγελέα.

Η επιστολή του πρωθυπουργού στον Ντογιάκο –με προκάλυμμα την ανάγκη για ταχύτατη διερεύνηση των συνθηκών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα–, επιχειρώντας ουσιαστικά να επιβάλει το πόρισμα της επιτροπής που έχει ο ίδιος διορίσει ως μέρος της δικογραφίας, προκάλεσε τις οργισμένες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης.

Στο μεταξύ, κατεπείγουσα έρευνα, προκειμένου να εξεταστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες πήρε αναρρωτική άδεια ο επιθεωρητής του ΟΣΕ μια ημέρα μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, διέταξε ο υπουργός Υγείας.

Σχετικά Άρθρα